رهبر کردستان عراق در ايران

۰۲ آبان ۱۳۸۷ | ۰۰:۴۸ کد : ۳۰۰۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق امروز وارد تهران می­شود تا با مقام­های ایرانی درباره عراق، کردها، توافقات اقتصادی و چگونگی گسترش روابط با ایران به گفت و گو بنشیند.
رهبر کردستان عراق در ايران

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق امروز وارد تهران می­شود تا با مقام­های ایرانی درباره عراق، کردها، توافقات اقتصادی و چگونگی گسترش روابط با ایران به گفت و گو بنشیند.

 

آمدن بارزانی به ایران دقیقا در زمانی که کردها در درون عراق از سوی سنیان و برخی شیعیان بر سر مسائل قومیتی و امتیازهای سیاسی تحت فشار هستند و همچنین بر سر موضعشان در برابر توافق­نامه امنیتی مورد انتقاد قرار گرفته­اند، حرکتی مدبرانه برای خروج از فشار و ایجاد پلی ارتباطی با کشوری که تاثیری مستقیم بر تحولات عراق می­گذارد، محسوب می­شود.

 

در همین رابطه فلاح مصطفى، رئيس اداره روابط خارجى کردستان عراق در گفت و گو با روزنامه الحیات گفت: «مسعود بارزانى رئيس اقلیم کردستان عراق طى دعوتى رسمى از سوی مقامات ايرانى به تهران سفر مى­کند و در جريان اين سفر تمام مسائل حائز اهميت دو طرف را مورد بررسى قرار خواهد داد.»

 

فلاح تاکید کرد، مواضع گروه‌ها کاملا مشخص است و ما در جهت ايجاد روابط مستحکم با کشورهاى همجوار به منظور انجام مبادلات تجارى و فعال کردن فعاليت‌هاى اقتصادى تلاش مى‌کنيم و بر اين باوريم که در رويارويى با مشکلات بايد قبل از روى آوردن به هر ابزارى ابتدا به گفت و گو و در پيش گرفتن راه ‌حلهاى مسالمت‌آميز روى آوريم.

 

تلاش برای ایجاد رابطه­ اقتصادی مستقل از سوی کردها که در این سفر مستقیما از سوی مسعود بارزانی مورد تاکید قرار می­گیرد، نکته حائز اهمیتی است که نشان می­دهد کردها تا چه اندازه برای شکوفایی مناطق تحت کنترلشان و ایجاد رابطه­ مستقل اقتصادی با کشورهای دیگر تلاش می­کنند. به گفته آمار مبادلات تجاری ایران و کردستان در حال حاضر بالغ بر چهار میلیارد دلار در سال است. کردها تلاش می­کنند این رقم را افزایش داده و به 8 میلیارد دلار در سال برسانند.

 

در این میان قبل از آن که مسعود بارزانی اربیل را به مقصد تهران ترک کند، با شرکت در یک کنفرانس خبری مواضع خود را در برابر توافق­نامه امنیتی کشورش با امریکا به طور صریح بیان کرد تا قبل از رسیدن به تهران پیغامی مساعد به کشور میهمانش داده باشد.

 

وی در این باره گفت: «موضع اقليم کردستان در اين‌باره‌ روشن است. ما تنها توافق­نامه‌اى را که‌ به‌ حاکميت عراق ضربه‌اى وارد نکند، مى‌پذيريم.»

 

لازم به ذکر است بارزانى قبل از این کنفرانس خبری به فاصله کوتاهی در بغداد بوده و با مقام­های عراقی درباره توافق­نامه امنیتی به گفت و گو نشسته بود. گفت و گویی که ظاهرا حرکت مثبت چندانی به سمت امضای آن با طرف امریکایی در پی نداشت. گرچه بارزانی گفت‌وگو با مسؤولان عراقى را مثبت ارزيابى کرد.

 

وی درباره اختلافات اخير کردستان و دولت عراق تصريح کرد، براى حل اختلافات کميته‌اى پنج گانه‌ تشکيل داده‌ايم تا مشکلات اخير را گروه‌بندى کند و به‌ بررسى آنها بپردازد و بعد از پايان کار گزارش خود را تقديم سران سياسى عراق خواهد کرد.

 

رئيس اقليم کردستان عراق در این نشست درباره موضوع پ.ک.ک که اکنون معضلی مهم برای ترکیه شده است نیز صحبت کرد و ضمن مثبت دانستن گفت و گوهایش با فرستاده‌ ويژه‌ ترکيه‌ به عراق گفت: «موضع دولت ترکيه‌ در قبال اقليم کردستان عراق تغيير کرده و در آينده‌ نيز گفت‌وگوهاى ما با مسئولان ترکيه ادامه‌ خواهد داشت.»

 

سفر مسعود بارزانی به تهران می­تواند حرکت مهمی از سوی رهبر کردها به شمار آید که در آخر وی را با سوغات سیاسی مهمی روانه عراق خواهد کرد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :