جهان در هفته اى که گذشت

۰۲ آبان ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۳ کد : ۳۰۱۳ اقتصاد و انرژی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته اى که گذشت
طرح باراک برای سازش اقتصادی اسرائیل با سوریه، فلسطین و لبنان
 
ایهود باراک خبر داد که اخیرا طرح سازش فراگیر اقتصادی با سوریه، فلسطین و لبنان را به "زیپی لیونی" رئیس حزب کادیما که برای تشکیل کابینه جدید در سرزمین های اشغالی فلسطین تلاش می کند، ارائه داده است.
 
در این طرح، آغاز مذاکرات پیشنهاد شده و آمده است که روند صلح با سوریه به ضرر روند سازش با فلسطینیان نیست اما باید به صورت همزمان و جداگانه انجام شود و در پایان این تلاشها که به صورت موازی با دو طرف سوری و فلسطینی انجام می شود، راه را برای صلح با لبنان نیز فراهم می سازد.
 
از سرگيرى مذاکرات با اسراييل در انتظار ليونى است
 
وليد معلم وزير امور خارجه سوريه در خصوص ازسرگيرى مذاکرات سوريه و اسراييل با تاکيد بر موافقت اوليه سوريه با ازسرگيرى اين مذاکرات اظهار داشت: اين سوال را بايد از تزيپى ليونى، وزير امور خارجه‌ى اسراييل پرسيد زيرا مذاکرات در انتظار ليونى است.
 
وى همچنين از اظهارنظر در خصوص موضع‌گيرى کشورش در قبال مذاکرات در آينده خوددارى کرد.
 
معلم در خصوص لبنان نيز گفت: انتخاب سفير سوريه در بيروت تا پيش از پايان سال جارى ميلادى انجام مى‌شود و توافقنامه‌اى که در سفر اخير ميشل سليمان، رييس جمهور لبنان به دمشق در ديدارش با بشار اسد، رييس جمهور سوريه امضا شد، به طور کامل اجرا خواهد شد.
 
سوريه و اتحاديه‌ اروپا همکارى‌هايشان را گسترش مى‌دهند
 
منابع نزديک به دولت دمشق تاکيد کردند: دولت سوريه در تلاش است تا توافق‌نامه‌ همکارى با اتحاديه اروپا را تا پايان سال جارى ميلادى امضا کند.
 
سوريه و اتحاديه اروپا توافق‌نامه‌ اوليه‌ تجارى را در سال 2004 امضا نمودند، اما تکميل اين توافق‌نامه، به دليل درخواست همکارى کامل کشورهاى اروپايى از دمشق در خصوص پرونده‌ ترور رفيق حريرى نخست‌وزير اسبق لبنان و مسائل مربوط به حقوق بشر از سوى اتحاديه اروپا در سال 2005 متوقف شد.
 
در اين گفتگوها وليد معلم، وزير امور خارجه‌ى سوريه، عبدالله الدردرى معاون نخست وزير در امور اقتصادى و برخى ديگر از وزيران دولت سوريه شرکت داشتند.
 
رژيم صهيونيستى به دنبال ايجاد توافقنامه‌ صلح با لبنان است
 
وزارت امور خارجه اين رژيم به دنبال ابتکار عملى براى دستيابى به معاهده طولانى مدت صلح‌آميز با لبنان براى جلوگيرى از بروز مناقشات مرزى با بيروت است.
 
روزنامه هاآرتص گزارش داد: اين ابتکار عمل که دو هفته پيش توسط آهارون آبراموويچ، دبيرکل وزارت خارجه‌ رژيم صهيونيستى فاش شد، شامل راه حلى براى مناقشه در مورد مزارع شبعا و دهکده غجر است.
 
در اين گزارش آمده است: تحت اين معاهده اسراييل پيشنهاد داده که هماهنگى ميان ارتش خود، لبنان و نيروهاى سازمان ملل (يونيفل) در مرزها و فعاليت هاى نظارتى ايجاد شود.
 
نشست مشترک رژيم صهيونيستى، تشکيلات خودگردان و عربستان
 
شهر اکسفورد انگليس هفته گذشته شاهد نشست بى‌سابقه‌اى به منظور فعال کردن ابتکار صلح عربى بود که در آن کارشناسان اسرائيلى و عرب از جمله شاهزاده ترکى فيصل رئيس دستگاه اطلاعات عربستان سعودى و سفير سابق اين کشور در لندن و واشنگتن حضور داشتند.
 
در طرح صلح کشورهاى عربى که در اجلاس سران عرب در بيروت در سال 2002به تصويب رسيد بر عادى سازى روابط کشورهاى عربى با رژيم صهيونيستى در صورت عقب نشينى کامل اسرائيل از سرزمين هاى اشغالى سال 1967 ، تشکيل دولت فلسطينى و حل مشکل آوارگان فلسطينى تاکيد شده است. مصر و اردن تنها کشورهاى عربى هستند که تاکنون توافقنامه صلح را با رژيم صهيونيستى امضا کردند.
 
القدس العربى در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت: در نشست مزبور که توسط "گروه تحقيقاتى آکسفورد" سازمان دهى‌‌ شده ، "دان روتشيل" مشاور سابق کابينه رژيم صهيونيستى و تنى چند از پژوهشگران اسرائيلى در امور خاورميانه شرکت کردند.
 
بايد به حمايت از جنگ عليه تروريسم ادامه دهيم
 
نخست‌وزير ژاپن با حمايت مجدد از ماموريت پرمناقشه نيروى دريايى ژاپن در افغانستان، تاکيد کرد که توکيو بايد از جنگ عليه تروريسم تحت رهبرى آمريکا حمايت کند.
 
تارو آسو، در مراسم بازديد از مرکز نيروى هوايى ژاپن خطاب به سربازان اين کشور گفت: به حضور فعالمان در فعاليت‌هاى صلح طلبان بين‌المللى از جمله جنگ عليه تروريسم ادامه خواهيم داد.
 
دولت پاکستان مذاکره با طالبان را رد کرد    
 
جلسه بررسى وضعيت نا امنى در شمال پاکستان که در دفتر رئيس جمهورى اين کشور و با حضور اعضاى کابينه و ديگر مقامات پاکستانى برگزار شد.
 
در اين نشست "يوسف رضا گيلانى" نخست وزير پاکستان، ژنرال "اشفق کيانى" رئيس ستاد مشترک ارتش پاکستان، "اويس غنى" استاندار ايالت سرحد، "رحمان ملک" مشاور وزارت کشور و مسولان وزارت دفاع حضور داشتند.
در اين نشست تأکيد شد که مبارزه با تروريسم ادمه داشته باشد و امکان هر گونه صلح و مذاکره با شبه نظاميان طالبان نيز رد شد.
 
"زردارى"رئيس جمهور پاکستان در اين نشست اظهار داشت: اگر افرادى در قبال دولت تسليم و خلع سلاح شوند، با آنها مذاکره مى‌کنيم.
 
انفجار در هند 47 کشته و زخمى برجاى گذاشت
 
در پى انفجار مهيبى که در شمال شرقى هندوستان و در شهر ايمپهال صورت گرفت، حداقل 17 تن کشته و 30 تن زخمى شدند.
 
به گفته پليس هند، انفجار اين بمب در نزديکى يک مرکز پليس در شهر ايمپهال مرکز ايالت مانيپور رخ داد.
 
تقريبا قربانيان اين حادثه غير نظامى بوده‌اند. اين سوال که عامل اين عمليات انتحارى چه کسى بوده است، تاکنون نامشخص مانده است. 
 
 واشنگتن پست از اوباما حمايت کرد
 
روزنامه مشهور «واشنگتن پست» به صورت رسمی از باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کرد.
 
خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، در سرمقاله این روزنامه آمده است: «اوباما این ظرفیت را دارد که رییس جمهوری فوق‌العاده شود.»
 
به نوشته این روزنامه،‌ تصمیم حمایت از اوباما به سادگی اتخاذ شد زیرا جان مک‌کین، جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخاباتی و به واسطه انتخاب سارا پیلین، نامزد معاونت ریاست جمهوری موجب سرخوردگی شد.
 
ژاپن، اتریش و ترکیه به عضویت غیر دائم شورای امنیت درآمدند
 
رای گیری برای انتخاب اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته انجام گرفت که از میان پنج نامزد سه کشور ترکیه، اتریش و ژاپن به عنوان اعضای جدید این شورا انتخاب شدند.
 
در این رای گیری پنج کشور ایران، ایسلند، ژاپن، ترکیه و اتریش به عنوان نامزدهای ورود به شورای امنیت حضور داشتند که پس از مراسم رای گیری در مجمع عمومی سازمان، کشورهای ژاپن از آسیا و ترکیه و اتریش از اروپا توانستند به عنوان اعضای جدید غیردائم شورای امنیت شناخته شدند.
 
این اعضای جدید برای دوره 2009-2010 انتخاب شده اند و کار خود را از اول ژانویه 2009 آغاز خواهند کرد.
 
آغاز رزمايش مشترک دريايى هند و آمريکا
 
نيروهاى دريايى هند و آمريکا رزمايش مشترکى را در جهت تحکيم همکارى ميان يکديگر در رويارويى با دزدان دريايى آغاز کردند.
 
این رزمايش به مدت يک هفته طول مى‌کشد و موسوم به مالابار(Malabar 08) است. اين رزمايش در درياى عرب در سواحل منطقه‌ى قوا درغرب هند برگزار مى‌شود و بزرگترين ناو هواپيما بر جهان نيز در اين رزمايش مشارکت داده شده است.
 
در اين رزمايش زير دريايى هسته‌اى آمريکا نيز مشارکت دارد و نيروى دريايى هند اعلام کرده است که 8500 نيروى دريايى‌اش در اين رزمايش حضور دارند.
 
حمايت کالين پاول از باراک اوباما
 
کالين پاول يک جمهورى خواه و ژنرال بازنشسته‌ ارتش آمريکا که نخستين وزير امور خارجه‌ دولت بوش بود، با حمايت از نامزد رسمى حزب دموکرات در انتخابات نهايى رياست جمهورى آمريکا، اوباما را يک شخصيت تغيير دهنده خواند.
 
پاول همچنين از لحن ستاد انتخاباتى جان مک کين نامزد رسمى حزب جمهورى خواه در انتخابات نهايى رياست جمهورى آمريکا انتقاد کرد.
 
وى که رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا بوده است، اعلام کرد که هر دو اين سناتور‌ها مى‌توانند فرمانده‌ کل قوا باشند اما وى پس از بررسى اين وضعيت عنوان کرد که باراک اوباما، رقيب دموکرات مک کين براى اين پست از شرايط بهترى برخوردار است تا با مشکلات اقتصادى آمريکا برخورد کند و به بهبود وجهه اين کشور در جهان کمک کند.
 
مرگ یکی از رهبران القاعده در عراق
 
اعضای القاعده در عراق از کشته شدن یکی از رهبران این گروه که تبعه سوئد بود را در یکی از عملیات‌های انتحاری خبر دادند.
 
"ابو عمر البغدادی" یکی از اعضای کلیدی القاعده در گفته‌های خود که روی وب‌سایت این گروه قرار گرفته است ضمن تائید خبر کشته شدن "ابوقسوار المغربی" از اعضای این گروه خواست تا انتقام مرگ این رهبر گرفته شود.
 
رييسان نظامى آمريکا و روسيه بر احياى روابط دو کشور تاکيد کردند
 
مقامات گفتند،‌ روساى نظامى آمريکا و روسيه به منظور گفتگوهاى خصوصى و اصلاح روابط که پس از حمله‌ روسيه به گرجستان به وضوح تخريب شد، به طور رودررو در هلسينکى فنلاند ديدار کردند.
 
آدميرال مايکل مولن‌ رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، پس از ديدار با ژنرال نيکولاى ماکاروف، در هلسينکى فنلاند گفت که روابط به سطح قبل از حمله باز نمى‌گردد ولى نبايد افراط و تفريط صورت بگيرد.
آدميرال مولن در جمع خبرنگاران همراه خود در مسير سفر به لتونى گفت: به دليل آنچه که در گرجستان رخ داد، روابط مشخصا تغيير کرده است. منظور من اين است که اين روابط دقيقا به سطح قبل از حمله به گرجستان باز نخواهد گشت.
 
 اشتاين ماير رقيب مرکل در انتخابات صدراعظمى آلمان شد
 
سوسيال دموکرات‌هاى چپ گراى آلمان، فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه‌ محبوب اين کشور را به عنوان کانديداى خود در انتخابات صدراعظمى آلمان معرفى کردند.
 
اين حزب يک مبارزه دشوار را براى برکنار کردن آنگلا مرکل، صدراعظم محافظه‌کار کنونى آلمان شروع کرده است.
 
اشتاين ماير که هم اکنون معاون مرکل است با اين امر موافقت کرد.
 
 رييس جمهور اوکراين انتخابات پارلمانى اين کشور را به تعويق انداخت
 
ويکتور يوشچنکو رييس جمهور اوکراين، اظهار داشت که تصميم دارد انتخابات زودهنگام پارلمانى اوکراين را از 7 دسامبر به 14 دسامبر به تعويق بيندازد.
 
يوشچنکو دليل اين تصميم خود را بحران مالى بين‌المللى اعلام کرد.
 
اعضاى پارلمان قرار است اکنون قوانينى را براى مبارزه با پيامد‌هاى بحران اقتصادى تصويب کنند. يوشچنکو با اين تصميم خود در برابر فشارهاى يوليا تيموشنکو نخست وزير اين کشور تسليم شد. 
 
اردن اخبار منتشره در مورد ترور رييس موساد را رد کرد
 
سرگرد محمد خطيب سخنگوى رسمى نيروهاى امنيتى اردن، ضمن رد اخبار منتشره مبنى بر ترور مئير داگان رييس سازمان موساد در امان، تاکيد کرد هيچ حادثه‌اى در مسير فرودگاه بين‌المللى اردن که در اخبار عنوان شده بود که ترور وى در مسير فرودگاه بين‌المللى اتفاق افتاده، رخ نداده است.
 
منابع رژيم صهيونيستى نيز اطلاعات منتشره مبنى بر ترور داگان را در اردن رد کرده و هر گونه اظهارنظر در اين زمينه‌ که وى هدف قرار گرفته باشد و نيز هر گونه پاسخ به سوالاتى که در اين زمينه وجود داشته را رد کرده‌اند.
 
برخى رسانه‌ها روز دوشنبه به نقل از پايگاه اينترنتى فيلکا اعلام کردند که رييس موساد طى انفجارى در مسير فرودگاه بين‌المللى اردن ترور شد.
 
ليونى براى تشکيل دولت ائتلافى دو هفته‌ ديگر مهلت گرفت
 
تزيپى ليونى وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى و رهبر حزب کاديما، در ديدار با شيمون پرز رييس جمهور اين رژيم، توانست نظر موافق پرز را جهت تمديد مهلت قانونى تشکيل دولت ائتلافى به مدت دو هفته ديگر جلب کند.
 
ليونى در مقر رياست رژيم صهيونيستى در بيت‌المقدس و در نشستى که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، با پرز در خصوص روند دولت ائتلافى گفتگو کرد.
 
وى همچنين بر اساس حق قانونى که به وى اعطا شده، دو هفته ديگر براى تشکيل دولت فرصت گرفت و دليل اين امر را مشکلات موجود بر سر راه‌ تشکيل دولت ائتلافى دانست.
 
گشايش جاده تجارى ميان کشمير هند و کشمير پاکستان
 
دولت‌هاى هند و پاکستان در نظر دارند براى اولين بار و پس از شش دهه ميان دو سمت منطقه تقسيم شده کشمير جاده تجارى باز کنند.
 
در منطقه مرزى ميان کشمير هند و کشمير پاکستان، از يک سو کاميون‌هاى حامل ميوه، عسل و ادويه جات متعلق به دره کشمير و کاميون‌هاى حامل سنگ نمک و کشمش از طرف پاکستان در انتظار صدور مجوز عبور از گذرگاه مرزى توقف کرده‌اند.
 
گشايش جاده تجارى در دوسمت کشمير به آن معنا است که پاکستان و هند در نظر دارند قرارداد صلح امضا شده ميان دو کشور در سال 2004 را تقويت کنند.
 
برگزاری نشست های سران اروپا برای مقابله با بحران اقتصادی
 
رئیس جمهور فرانسه در سخنانی در پارلمان اروپا خواستار برگزاری نشست های منظم سران منطقه یورو برای مقابله با بحران اقتصادی در این منطقه شد.
 
نیکلا سارکوزی که در استراسبورگ سخن می گفت در ادامه افزود : بدون داشتن نظام اقتصادی شناخته شده ادامه کار برای کشورهای استفاده کننده از یورو ( منطقه یورو ) امکان پذیر نخواهد بود و نظارت مفید اقتصادی با برگزاری نشست منظم سران کشورهای اروپایی امکان پذیر می شود.
 
در حال حاضر 15 کشور اروپایی یورو را به عنوان پول رایج خود استفاده می کنند که در اوایل ماه جاری میلادی به دعوت فرانسه نشستی را برای اولین بار در پاریس با هدف نشان دادن واکنش مناسب به بحران اقتصادی موجود در جهان برگزار کرده بودند. 
 
قصد کشورهای آفریقایی برای میانجی‌گری در زیمبابوه
 
جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) پس از شکست تلاش‌های تابو امبکی برای میانجی‌گری، قرار است به تشکیل دولت در زیمبابوه کمک کند.
 
رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی روز شنبه هراره را پس از آن ترک کرد که نتوانست توافقی را میان مخالفان و دولت برای تقسیم وزارتخانه‌ها ایجاد کند.
 
قرار است رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه و مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان در اجلاس SADC در سوازیلند با روسای جمهور کشورهایی مانند آنگولا و موزامبیک ملاقات داشته باشند.
 
مسکو قصد عضويت در اتحاديه اروپا را ندارد
 
به عقيده ولاديمير چيژوف، نماينده دائم روسيه در اتحاديه اروپا، عليرغم ابراز تمايل سيلويو برلوسکونى، نخست وزير ايتاليا، اين کشور به عضويت اتحاديه اروپا در نخواهد آمد ولى به توسعه همکارى هاى راهبردى با آن ادامه خواهد داد.
 
وى روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران به تشريح نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل که طى آن از جمله در خصوص از سر گيرى مذاکرات با روسيه پيرامون آغاز مذاکرات با روسيه به منظور انعقاد پيمان جديد مشارکت راهبردى بين اتحاديه اروپا و روسيه مباحثه و بررسى صورت گرفت،‌ پرداخت.
 
اين ديپلمات روس خاطر نشان ساخت: کشورهاى اتحاديه اروپا از انجام تعهدات روسيه در قبال طرح صلح «ميدويديف- سارکوزى» و خروج نيروهاى نظامى اين کشور از منطقه حائل امنيتى همجوار با مرزهاى آبخازى و اوستياى جنوبى در خاک گرجستان استقبال کرده اند.
 
مسکو 31 اکتبر ميزبان قذافى
 
روزنامه اقتصادى ودوموستى گزارش داد: رهبر ليبى قرار است ‌٣١ اکتبر (‌١٠ آبان) به منظور گفتگو با رييس جمهور روسيه درباره خريد‌هاى تسليحاتى و ديگر موضوعات به مسکو سفر کند.
 
معمر قذافى، رهبر ليبى آخرين بار در سال ‌١٩٨٥ و در دوران شوروى سابق به روسيه سفر کرد. مناسبات بين طرابلس و مسکو از زمان سفر ماه آوريل (فروردين) ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه به ليبى مجددا گرم شده است.
 
در گزارش روزنامه ودوموستى به نقل از يک منبع ناشناس وزارت امور خارجه و يک منبع ديگر در آژانس تکنولوژى دولتى روسيه آمده است: موضوعات اين سفر شامل تحويل احتمالى جنگنده‌هاى روسى SU-30 و تانک‌هاى پيشرفته T-90 به ليبى است.
 
اين روزنامه افزود: روسيه احتمالا همچنين سيستم‌هاى دفاع موشکى هوايى Tor-M2E و قطعات يدکى تسليحات ساخت روسيه را که هم اکنون ليبى در اختيار دارد به اين کشور خواهد فروخت.
 
پيش‌نويس توافقنامه‌ امنيتى اکنون نهايى شده است
 
هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه‌ عراق در يک کنفرانس خبرى اظهار داشت: پيش‌نويس توافقنامه‌ امنيتى اکنون نهايى شده است.
 
وى تاکيد کرد: رهبران سياسى عراق در حال بررسى اين توافقنامه هستند و پارلمان نيز فرصت تصويب و يا رد اين توافقنامه را دارد اما انجام تغييرات در آن ممکن است.
 
وزير امور خارجه‌ عراق خاطرنشان کرد: هيات مذاکره کننده‌ عراقى پيش‌نويس نهايى توافقنامه را ارائه داده است و اکنون زمان تصميم‌گيرى در خصوص اين توافقنامه فراهم شده است.
 
سفر غيرمنتظره وزير دفاع انگليس به بغداد
 
جان هاتون وزير دفاع انگليس، روز يکشنبه در جريان سفر غير منتظره‌اش به بغداد با نورى المالکى نخست وزير عراق ديدار کرد.
 
اين اولين سفر هاتون به عراق پس از برعهده گرفتن پست رياست وزارت دفاع انگليس محسوب مى‌شود.
 
وى که پيش از اين مسئوليت وزارت کار، طرح‌ها و اصلاحات را در انگليس بر عهده داشت، پس از تغييراتى که گوردون براون نخست وزير انگليس سوم اکتبر در کابينه دولت انگليس ايجاد کرد به وزارت دفاع منتقل شد.
 
در حال حاضر حدود 4000 سرباز انگليسى در پايگاه هوايى اين نيروها در خارج از شهر بصره در جنوب عراق مستقر هستند.

نظر شما :