باراک اوباما ماراتن را برد

۱۵ آبان ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۳ کد : ۳۱۱۳ اخبار اصلی
سرانجام ماراتن انتخابات ریاست جمهوری امریکا پایان یافت و باراک اوباما، نامزد دموکرات­ها بر رقیب جمهوریخواه خود جان مک­کین پیروز شد. انتخاباتی نفس­گیر که اوباما توانست در یکی از اتفاقات نادر پیروز رقابت­های انتخاباتی امریکا شود.
باراک اوباما ماراتن را برد

سرانجام ماراتن انتخابات ریاست جمهوری امریکا پایان یافت و باراک اوباما، نامزد دموکرات­ها بر رقیب جمهوریخواه خود جان مک­کین پیروز شد. انتخاباتی نفس­گیر که اوباما توانست در یکی از اتفاقات نادر پیروز رقابت­های انتخاباتی امریکا شود.

 

در تازه‌ترين آمار که از سوى منابع مختلف خبرى اعلام شده اوباما توانسته است 338 راى الکترال از 538 راى را به خود اختصاص دهد و سهم مک‌کين از اين ميزان 157 راى الکترال بوده است.

 

يک نامزد براى کسب رياست جمهورى حداقل به 270 راى نياز دارد که پيروزى قاطع اوباما و کسب 338 راى تاکنون نشان از قدرت و پشتيبانى عظيم مردمى اين نامزد سياه‌پوست دموکرات است.

 

بنا بر آمار ارايه شده 135 ميليون نفر واجد شرايط راى دادن در آمريکا حضور دارند که تاکنون 51 ميليون و 989 هزار نفر يعنى 51 درصد به باراک اوباما و 48 ميليون و 81 هزار نفر يا به عبارت ديگر 47 درصد به مک‌کين راى داده‌اند. اگر چه اختلاف اين دو نامزد چندان زياد نيست اما پيروزى اوباما در ايالت‌هاى مهم و تعيين کننده آراى الکترال بيشترى براى وى به همراه داشته است.

 

اين هيئت‌هاى الکترال قرار است 15 دسامبر در نشستى رئيس جمهورى بعدى آمريکا را بطور رسمى اعلام کنند.

 

آراى الکترال بنا بر اندازه جمعيت هر ايالت به آن ايالت اختصاص مى‌يابد و معمولاً در 50 ايالت آمريکا و يک منطقه اين کشور پيروز راى مردمى مى‌تواند آراى الکترال آن را نيز از آن خود کند.

 

بنا بر آمار اعلام شده، اوباما توانسته ايالت‌هاى غرب و شرق و شمال آمريکا مانند کانکتيکت،‌ ورمونت، ايلينويز، آيووا، مريلند، ماساچوست، مين، ميشيگان، مينه‌سوتا،‌ دلاور، نيوجرسى ‌(15 الکترال)، نيوهمشاير، نيومکزيکو، نيويورک (31 الکترال)، اوهايو، پنسيلوانيا، رودآيلند، واشنگتن‌دى‌سى، ويسکانسين، فلوريدا،‌ کاليفرنيا (55 راى) و ويرجينيا را از آن خود کند.

 

مک‌کين نيز بيشتر در ايالت‌هاى مرکزى و جنوبى آمريکا که به طور سنتى جمهوريخواه هستند به پيروزى رسيده است. اين ايالت‌ها عبارتند از آلاباما، آرکانزاس، جرجيا، کانزاس، کنتاکى، لوئيزيانا، مى‌سى‌سى‌پى، نبراسکا، داکوتاى شمالى، اوکلاهاما، کاروليناى جنوبى، داکوتاى شمالى، تنسى، تگزاس (34 راى الکترال)، يوتا، ويرجينياى غربى، وايومينگ به پيروزى برسد.

 

آمار ايالت‌هايى مانند آريزونا، اينديانا، ميسورى، مونتانا، کاروليناى شمالى، ويرجينيا، آلاسکا، آيداهو، کلورادو، هاوايى، نوادا، اورگون، واشنگتن نهايى نشده است ولى به احتمال زياد آلاسکا و آيداهو به جمهوريخواهان راى داده‌‌اند و بقيه به دموکرات‌ها راى داده‌اند.   

 

در همین حال و ساعاتی پس از اعلام نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری امریکا و پس از آن که جورج بوش رئیس جمهوری امریکا و جان مک­کین نامزد جمهوریخواهان انتخابش به این سمت را به اوباما تبریک گفتند، ، وی با اين جمله که تغييرات در راه است، سخنرانی خود را آغاز کرد و قول داد اصلاحات گسترده‌اى در تمام زمينه‌ها صورت گيرد.

  

وی که در شیکاگو در خیل عظیمی از طرفدرانش در حالی که همسرش دو فرزند و ژوزف بایدن و خانواده بایدن نیز حضور داشتند، اعلام کرد که تغييرات در حال وارد شدن به آمريکا است.

 

اوباما که قرار است بعنوان اولين رئيس جمهور سياهپوست آمريکايى آفريقايى‌تبار سکان هدايت کاخ سفيد را بر عهده گيرد در سخنرانى ويژه‌اى که پس از پيروزى در انتخابات ايراد شد، همچنین گفت، همانطور که قول داده بود تغييرات در حال ورود به آمريکا است و مردم اين کشور بايد منتظر ديدن آن باشند.

 

رئيس جمهور منتخب آمريکا در برابر 65 هزار نفر از حاميان انتخاباتيش در شيکاگو اظهار کرد که اين موضوع از مدت‌ها پيش شروع شده است اما بزودى خود را بيش از پيش نمايان خواهد ساخت.

 

وى با تشکر از تلاش‌هاى مداوم حاميان و تيم انتخاباتيش در ستاد‌هاى انتخاباتى ايالت‌هاى مختلف آمريکا اعلام کرد، اگر آنها و تلاشهايشان نبود نمى‌توانست به اين پيروزى برسد و از سد جمهوريخواهان بگذرد. وى در پايان قول داد که طرح تغييرات را که از ابتداى رقابت‌هاى رياست جمهورى مطرح شد، به مرحله اجرايى در آورده و بوسيله آن دگرگونى‌هاى گسترده‌اى در زمينه‌هاى مختلف بويژه سياست بوجود آورد.

 

 


نظر شما :