جهان‌ در‌ هفته‌اى که گذشت

۱۶ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۸ کد : ۳۱۲۸ اقتصاد و انرژی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان‌ در‌  هفته‌اى که گذشت
اوباما رئیس جمهور آمریکا شد
 
باراک اوباما سناتور ایالت ایلی نویز با کسب 338 رای الکترال در قبال 127 رای الکترال مک کین به عنوان نخستین رئیس جمهوری سیاه پوست در تاریخ آمریکا خود را به مردم این کشور معرفی کرد.
 
اوباما 47 ساله در این انتخابات، آرای ایالت های فلوریدا، پنسیلوانیا و اوهایو را که ایالت های مهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی 50 سال گذشته بوده اند برد.
 
وی همچنین در ایالت های نیویورک، ماساچوست، نیوهمشایر، مریلند، رد آیلند، کانکتیکات، نیوجرسی، دلاویر، ورمونت و کلمبیا برنده شد.
 
ایالتهای مین، ایلینویز، آیوا، ویسکانسین، مینه سوتا، میشیگان، و نیومکزیکو از دیگر ایالت های بودند که وی برنده آنها شد.
 
تعطیلی عمومی در کنیا به دلیل پیروزی اوباما
 
"موایی کیباکی" رئیس جمهور کنیا با اعلام اینکه پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمربکا یک روز بزرگ و با اهمیت برای کنیا - جایی که پدر اوباما در آن متولد شده - محسوب می شود پنج شنبه را در این کشور تعطیل رسمی اعلام کرد تا مردم این کشور آفریقایی با شرکت در مراسمی تاریخی این روز را گرامی بدارند.
 
رئیس جمهور کنیا در سخنانی گفت : این نه فقط یک روز با اهمیت در تاریخ ایالات متحده محسوب می شود یلکه برای ما در کنیا نیز روز بزرگی است. پیروزی سناتور اوباما پیروزی ماست زیرا او دارای ریشه ای کنیایی است. ما به عنوان یک کشور از پیروزی او بسیار مفتخریم.
 
سفر براون به کشورهای عرب منطقه خلیج فارس
 
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا از شنبه اول نوامبر سفر چهار روزه خود به منطقه خلیج فارس را شروع کرد.
 
هدف از این سفر ترغیب کشورهای عرب این منطقه به شرکت در تامین هزینه واکنش جهانی به بحران مالی کنونی بود.
 
براون می خواهد کشورهای نفتخیز و ثروتمند منطقه به انجام نقشه تضمین وام ها کمک کنند. صندوق بین المللی پول اداره این برنامه را به عهده گرفته است. این برنامه به کشورهایی که با مشکلات جدی اقتصادی روبرو هستند کمک خواهد کرد.
 
گفتگوى آذربايجان و ارمنستان بر سر مساله قره‌باغ  
 
روساى جمهور آذربايجان و ارمنستان با ميانجى گرى روسيه روز يکشنبه 2 نوامبر در مسکو بر سر مساله قره باغ گفتگو کردند.
 
ديميترى مدودف رئيس جمهوری روسيه در تلاش براى خاتمه دادن به بحران قره باغ عليا در کاخ ميدورف واقع در مسکو از همتايان ارمنستانى و آذربايجانى خود استقبال کرد.
 
در پايان ديدار روساى جمهور آذربايجان و ارمنستان الهام على اف و سرژ سرکيسيان بيانيه‌اى را به نشانه تمايل دو طرف براى ادامه گفتگو‌ها تا دستيابى به يک راه حل سياسى براى مناقشه قره باغ امضا کردند. بر مبناى آنچه در اين بيانيه آمده وزراى امور خارجه دو کشور مسئوليت ادامه گفتگو‌ها را به عهده خواهند داشت.
 
چين و تايوان با گسترش همکارى‌هاى تجارى موافقت کردند
 
نمايندگان تايوان و چين در نشست خود طرحى را تصويب کردند که بر مبناى آن مقامات بلندپايه دو طرف ديدار و گفتگوهاى دوره‌اى خواهند داشت.
 
کائوکونگ ليان، يکى از مقام‌هاى تايوان به خبرنگاران گفت: در طول اين نشست دو ساعته مذاکره کنندگان ارشد چين و تايوان توافق کردند هر شش ماه مذاکراتى در سطح مقام‌هاى بلندپايه و به طور دوره‌اى در پکن و تايپه برگزار شود.
 
کائو کونگ ليان خاطرنشان ساخت: دور بعدى مذاکرات بر همکارى‌هاى اقتصادى و مالى متمرکز شده است.
 
وى افزود: دو طرف قصد دارند تا يادداشت تفاهمى را به امضا برسانند که بر مبناى آن به بانک‌ها اجازه داده مى‌شود تا در دو کشور شعبه‌هاى خود را تاسيس کنند.
 
مالزی استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت
 
"رئیس یاتیم" وزیر خارجه مالزی که کشورش روز شنبه استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت، گفت که به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از سوی مالزی به برآورده شدن آرزوهای مردم آن برای داشتن یک کشور مستقل کمک می کند.
 
"مصطفی منصور" رئیس دفتر ارتباطات مالزی در پریشتینا طی نامه ای به وزیر خارجه کوزوو شناسایی استقلال کوووز به عنوان کشور مستقل از سوی کوالالامپور را به اطلاع وی رساند.
 
پخش تصاویری جدید از رهبر کره‌شمالی
 
کره‌شمالی تصاویری از کیم ایل جونگ نشان داد که در آن وی به تماشای یک مسابقه فوتبال نشسته است.
 
کره‌شمالی در حالی این تصاویر را نشان داد که موضوع سلامت رهبر کره‌شمالی پس از آن که در مراسم رژه جشن سالگرد این کشور شرکت نکرد مطرح شده است.
 
مقامات آمریکایی و کره‌جنوبی معتقدند رهبر کره‌شمالی شرایط جسمی مناسبی ندارد و چندی پیش یک سکته داشته است [در همین رابطه] اما کره‌شمالی این ادعاها را رد کرده است.
 
نخست وزير انگليس با پادشاه عربستان ديدار کرد 
 
"گوردون براون" نخست وزير انگليس شنبه شب با "عبدالله بن عبدالعزير" پادشاه و ديگر مقامات سياسى واقتصادى عربستان سعودى ديدار و گفتگو کرد.   
 
مذاکرات مقامات عالى دو کشور حول سه محور مهم از جمله بحران مالى جهانى ،فرآيند صلح خاورميانه و مهترين تحولات منطقه اى متمرکز بوده است.
 
به اعتقاد آگاهان سياسى، نخست وزير انگليس در اين سفر تلاش داشت از نفوذ و حمايت مالى عربستان سعودى که دارنده بيشترين ذخاير نفتى جهان و از موثرترين اعضاى اوپک است و ديگرکشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس از جمله امارات متحده عربى و قطر مطمئن شود.
 
براون در ادامه سفر چهار روزه خود به سه کشور عربى از آنان خواهد خواست در ايجاد يک صندوق بين المللى پول با هدف کمک به اقتصاد کشورهاى ضعيف مشارکت کنند.
 
موافقت رييس‌جمهور عراق با امضاى توافق‌نامه استراتژيک با انگليس
جلال طالبانى رييس‌جمهور عراق، در ديدار با کريستوفر پرنتيس سفير انگليس در بغداد، اظهار داشت که با امضاى يک توافقنامه‌ استراتژيک بين بغداد و لندن مشابه توافقنامه‌اى که قرار است آمريکا با عراق امضا کند، موافق است.
 
دو طرف در اين ديدار همچنين به بررسى آخرين تحولات سياسى عراق به ويژه مذاکرات و مناقشات مربوط به توافقنامه‌ى امنيتى بغداد و واشنگتن پرداختند.
 
طالبانى و سفير انگليس در بغداد همچنين راه‌هاى حمايت از روابط دو جانبه بين عراق و انگليس را بررسى کردند.
 
ادامه تظاهرات کردها در اعتراض به سفر اردوغان به کردنشين ترکيه
 
پليس ترکيه با هزاران کرد معترض به سفر نخست وزير اين کشور به منطقه ناآرام کردنشين در جنوب شرق اين کشور درگير شد.
 
اين درگيرى زمانى آغاز شد که حدود سه هزار تظاهرکننده تلاش کردند با بى‌توجهى به دستورات پليس براى متفرق شدن در شهر يوکسکوا راه پيمايى کنند. اکثريت اين افراد حاميان حزب جامعه دموکراتيک، ‌حزب اصلى کرد ترکيه بودند.
 
اين ناآرامى در حالى رخ داده است که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه در مراسم گشايش يک بيمارستان در اين شهر وعده داد براى توسعه اين منطقه‌ى فقير اقدامات جديدى انجام شود.
 
 عربستان و پاکستان توافقنامه مبارزه با تروریسم امضا می کنند
 
"آصف علی زرداری" در گفتگو با روزنامه عکاظ در آستانه اولین سفر رسمی خود به ریاض در روز سه شنبه گفت : پاکستان و عربستان مصمم هستند همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم را افزایش دهند و توافقنامه همکاری در زمینه مبارزه با جرایم و تروریسم در مراحل نهایی آن قرار دارد و پیش بینی می شود به زودی امضا شود.
 
زرداری روابط کشورش با عربستان را منحصر به فرد توصیف کرد و وجود بیش از یک میلیون پاکستانی در عربستان را در تقویت روابط و افزایش دوستی میان دو کشور موثر دانست
 
اعتراف دالايى لاما به شکست در تلاش هاى خودمختارى تبت
 
رهبر معنوى تبت روز دوشنبه با بيان اينکه تلاش براى خودمختارى بيشتر تبت با شکست مواجه شده از مردم تبت خواست که پذيراى بررسى تمام گزينه‌ها در مذاکرات با پکن باشند.
 
در حالى که تازه‌ترين دور مذاکرات بين نمايندگان دالايى لاما، رهبر معنوى تبت و مقامات چينى قرار است در پکن آغاز شود، دالايى لاما براى يک سفر يک هفته‌اى به منظور گفتگو درباره‌ى مذهب و معنويت در ژاپن به سر مى‌برد.
 
رهبر معنوى تبت طى يک کنفرانس خبرى در توکيو گفت: اعتماد من به دولت چين کمتر و کمتر شده است. سرکوب‌گرى در تبت در حال افزايش است و من نمى‌توانم تظاهر کنم که همه چيز رو به راه است.
 
وى افزود: من ناگزيرم که شکست را بپذيرم. در اين مدت در سال هاى اخير رويکرد ما براى برقرارى تغييرات مثبت در داخل تبت با شکست مواجه شده است و بنابراين انتقاد افزايش يافته است و هيچ راه چاره‌اى جز درخواست از مردم وجود ندارد.
 
تهدید به بمب‌گذاری سفارت آمریکا و استرالیا در اندونزی
 
دریافت چند تهدید‌ انفجار بمب به سفارت‌های استرالیا و آمریکا در اندونزی سبب شده است تا پلیس جاکارتا تلاش گسترده‌ای را برای یافتن منبع این تهدیدها آغاز کند.
 
حفاظت از این دو سفارت در سطح اندونزی یه شدت افزایش یافته و از آنجایی که به زودی ممکن است حکم اعدام بمب‌گذاران سال 2002 کلوپ شبانه بالی اجرا شود تهدیدهای به عمل آمده جدی تلقی شده‌اند.
 
تلاش اولمرت برای تداوم مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل با سوریه
 
مقامات رژیم صهیونیستی از تلاش نخست وزیر مستعفی این رژیم برای از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم تل آویو- دمشق با حضور ترکیه در آینده ای نزدیک خبر دادند.
 
به گفته این مقامات مذاکرات هیئت اسرائیلی به نمایندگی از "ایهود اولمرت" با هیئت ترک به نمایندگی از "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه هفته آینده برگزار می شود تا تاریخ برگزاری دور پنجم مذاکرات تل آویو-دمشق با میانیجی گری آنکارا مشخص شود.
 
سوریه و رژیم صهیونیستی از ماه می گذشته مذاکرات غیر مستقیم را با میانجی گری ترکیه در خاک این کشور آغاز کرده اند، این مذاکرات پس از یک وقفه هشت ساله ازسر گرفته شد.
 
پيشنهاد اولمرت به عباس براى تبادل اراضى
 
منابع آگاه فلسطينى گفتند: ايهود اولمرت در يکى از ديدارهايش با محمود عباس پيشنهاد تبادل اراضى را بر اساس ‌٨/٦ درصد اراضى کرانه باخترى در مقابل ‌٥/٥ درصد اراضى ‌٤٨ مطرح کرده است.
 
منابع فلسطينى آگاه از متن مذاکرات کنونى ميان محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين و ايهود اولمرت، نخست وزير رژيم صهيونيستى و نيز مذاکرات تزيپى ليونى، وزير امور خارجه‌ اين رژيم با احمد قريع، رييس تيم مذاکرات فلسطين گفتند: عباس از المرت خواسته است نقشه اراضى را که مى‌خواهند با يکديگر مبادله کنند به تشکيلات خودگردان فلسطين بدهد.
 
اين منابع خاطرنشان کردند: عباس و تيم مذاکره‌کننده فلسطين برخى مسايل وضعيت نهايى را بررسى کردند و در اين ديدارها مقامات آمريکايى با فلسطينى‌ها در خصوص حل برخى مسايل توافق کردند.
 
اين مقامات افزودند: اسراييل مى‌خواهد در خصوص عقب نشينى از بيت‌المقدس، تعيين وضعيت اين شهر در زمان تشکيل کشور فلسطين را به بهانه‌هاى مختلف به تعويق بيندازد، اما عباس تاخير بررسى اين مسايل را رد کرده است.
 
خالد مشعل: آماده گفتگو با رئیس جمهور جدید آمریکا هستیم
 
خالد مشعل در گفتگو با روزنامه عرب الیوم چاپ اردن خاطرنشان کرد: ما آماده ایم تا مشروط بر حفظ حقوق و آرمان هایمان با هر کسی که در آمریکا انتخاب شود گفتگو کنیم. خواه این رئیس جمهور "باراک اوباما" نامزد دموکرات ها یا "جان مک کین" نامزد جمهوریخواهان باشد.
 
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه گفت: ضمن اعتراف به قدرت آمریکا ما آمادگی داریم تا با هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعامل داشته باشیم اما در سرزمین خود از آمریکایی ها قوی تر هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ما از هر تغییری در سیاست خارجی آمریکا که مبتنی بر پرهیز از جانبداری اسرائیل و مانع تجاوز به منطقه ما باشد استقبال می کنیم.
 
هشدار صلیب سرخ درباره فاجعه انسانی در کنگو
 
همزمان با ادامه درگیری های خونین در کنگو سازمان صلیب سرخ جهانی نسبت به بروز فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد.
 
در بیانیه صلیب سرخ جهانی آمده است: درگیری شدید میان نیروهای دولتی و شورشی در جمهوری دموکراتیک کنگو باعث ایجاد یک "فاجعه انسانی" شده است .تلاش هایی دیپلماتیک برای پایان دادن به این بحران، که نگرانی از کشیده شدن آن به رواندا نیز وجود دارد در حال انجام است.
 
در شهر گوما در شرق کنگو که ده ها هزار نفر پس از پیشروی نیروهای شورشی به آنجا پناه برده اند، آتش بس برقرار است، اما امید چندانی به ادامه آن نمی رود زیرا ژنرال "لوران انکوندا"، رهبر شورشیان تهدید کرده که اگر سازمان ملل متحد ثبات آتش بس را تضمین نکند، نیروهای او کنترل شهر را در دست خواهند گرفت.
 
لیبی 1.5 میلیارد دلار به حساب آمریکا ريخت
 
آمریکا در آخرین ساعات روز جمعه تایید کرد لیبی 1.5 میلیارد دلار به حساب تحت کنترل آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی حمله تروریستی 1988 و دیگر حملات واریز کرده است.
 
خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، ایالات متحده اعلام کرد این گام «آخرین مانع را برای برقرار رابطه‌ای عادی میان آمریکا و لیبی» حذف کرد.
 
دیوید ولش، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک در یک جلسه توجیهی گفت: «ما اکنون برای پیش رفتن همکاری می‌کنیم.»
 
این پرداخت پس از نشست ماه سپتامبر کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا با معمر قذافی، رهبر لیبی در طرابلس صورت می‌گیرد که به نیم قرن مخاصمه پایان داد.
 
روسیه و لیبی توافقنامه هسته‏ای امضا کردند
 
وزير امور خارجه ليبى از امضاى توافقنامه هسته‌اى غيرنظامى بين کشورش و روسيه خبر داد.
 
اما در حالى که «عبدالرحمن شلغم»، از امضاى اين توافقنامه خبر داد، مقام‌هاى روسى آن را تأييد نکردند.
 
شلغم که در سفر معمر قذافى رهبر ليبى وى را همراهى کرده، گفت: يک توافقنامه همکارى در بخش استفاده صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى، به ويژه در طراحى و ساخت راکتورها و تهيه سوخت هسته‌اى امضا شد.
 
به گفته وى، اين توافقنامه همچنين شامل استفاده هسته‌اى در زمينه پزشکى و نحوه برخورد با پسماندهاى هسته‌اى است.
 
مبارک بر انجام اصلاحات در مصر تاکيد کرد
 
حسنى مبارک رييس جمهور مصر، در پنجمين کنفرانس سالانه حزب ملى دموکرات اين کشور (حزب حاکم) بر ضرورت بازنگرى در سياست‌هاى اين حزب جهت تداوم اصلاحات سياسى و تحکيم ساختارهاى قانونگذارى در اين کشور جهت حمايت از مشارکت گسترده احزاب مصرى در روند سياسى و اشاعه دموکراسى تاکيد کرد.
 
رييس جمهور مصر همچنين احترام به حقوق شهروندان مصرى و تحکيم مشارکت زنان در روند سياسى را خواستار شد.
 
وى در همين راستا تسريع در انجام تغييرات در قانون اساسى تا پيش از انتخابات پارلمانى سال 2010 مصر را خواستار شد.
 
گیتس خواستار توسعه ارتش افغانستان شد
 
"رابرت گیتس" خواستار توسعه ارتش افغانستان شد و گفت: اگر این جنگ را جنگ آمریکا بدانیم، اشتباه وحشتناکی مرتکب شده ایم. این جنگ افغان ها به خاطر کشورشان است و باید اطمینان بدهیم تا آنها بدانند که ما برای انجام این امر در آنجا نیستیم. ما برای کمک به آنها در آنجا هستیم.
 
گیتس در ادامه گفت: آنچه که همه می خواهند ببینند توسعه هر چه بیشتر نیروهای نظامی افغان در سریع ترین زمان ممکن است، زیرا این جنگ، جنگ افغانستان است نه جنگ آمریکا و نه جنگ ناتو .

نظر شما :