ديپلماسى و سیاست‌ خارجی درکلام مسئولين

۱۷ آبان ۱۳۸۷ | ۱۳:۵۵ کد : ۳۱۳۱ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌ خارجی درکلام مسئولين
رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، معاون وزیر خارجه، فرمانده نيروى مقاومت بسيج، معاون ستادکل نيروهاى مسلح ، دادستان کل کشور، سفرای ایران در هنر و مکزیک، دبیر شورای امنیت ملی و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
دنيا به زودى آب شدن غول برفى آمريکا را شاهد خواهد بود
 
فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى گفت: آمريکا غول برفى است و به زودى دنيا شاهد آب شدن آن خواهد شد.
 
سردار محمد اسدى در آيين معارفه جانشين فرمانده سپاه عاشورا و فرمانده تيپ دوم آقا امام زمان(عج) و فرمانده 60 توپخانه سپاه عاشورا با بيان اين‌که "در آستانه پيروزى بر استکبار جهانى قرار گرفته‌ايم" افزود: اين پيروزى ثمره استقامت، پايدارى و مقاومت ملت بزرگ ايران در 30 سال گذشته است.
 
وى با اشاره به اهداف آمريکا از حضور در منطقه خاورميانه ادامه داد: هدف نهايى آمريکا از لشگرکشى به منطقه خاورميانه به بهانه مبارزه با ترويسم صرفاً براى تصاحب مخازن نفتى موجود و انرژى منطقه نيست، بلکه فراتر از آن ممانعت از صدور انقلاب اسلامى به سراسر جهان بوده؛ چراکه انقلاب اسلامى آتش بيدارى را در جهان شعله‌ور ساخته است.
 
ايران منافع مشترک بسيارى با اعضاى شانگهاى دارد
 
پرويز داوودى معاون اول رييس‌جمهور صبح چهارشنبه پيش از ترک تهران براى شرکت در اجلاس نخست‌وزيران سازمان همکارى‌هاى شانگهاى با اشاره به حضور ايران به عنوان عضو ناظر در سازمان همکارى‌هاى شانگهاى گفت: ايران منافع مشترک بسيارى با اعضاى اين سازمان در بحث گسترش بازارهاى صادراتى و استفاده از موقعيتش در ترانزيت انرژى و حمل و نقل ريلى و جاده‌اى دار است.
 
وى افزود: ايران به لحاظ مسايل امنيتى نظير مواد مخدر، ترانزيت آن و مبارزه با افراط ‌گرايى در منطقه منافع مشترک بالايى با کشورهاى عضو سازمان همکارى‌هاى شانگهاى دارد.
 
همکارى‌ بخش خصوصى ميان ایران و کامرون توسعه يابد
 
معاون حقوقى و بين‌المللى وزير امور خارجه روز دوشنبه در يائونده پايتخت کامرون با سام آدم کروگوم، وزير امور خارجه اين کشور ديدار کرد.
 
در اين ديدار سيدمحمدعلى حسينى با اشاره به اهميت توسعه روابط با آفريقا براى جمهورى اسلامى ايران، سطح مناسبات فى‌مابين دو کشور را ناکافى دانست و بر استفاده از فرصت‌هاى متنوع براى همکارى‌هاى دوجانبه در ابعاد مختلف تاکيد کرد.
 
وى گفت: با توجه به حضور شرکت‌هاى ايرانى در کامرون لازم است همکارى‌هاى بخش خصوصى ميان دو کشور نيز توسعه يابد.
 
نظام سلطه جهانى مخالف عضويت ايران در سازمان ملل بود
 
مصطفى کواکبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراى اسلامى با اشاره به سخنان رئيس جمهور در خصوص حمايت برخى کشورها از جمهورى اسلامى ايران گفت: پرسش اين است که افراد زنبيل به دست براى حمايت ايران امروز کجا هستند که براى عضويت غيردائم شوراى امنيت سازمان ملل ايران 32 راى در برابر 158 راى ژاپن کسب مى‌کند، آيا اين ماجرا مايه آبروريزى ايران نيست؟ چرا که اگر کشورهاى اسلامى هم به ايران راى مى‌دادند و از ما حمايت مى‌کردند وضعيت ما بهتر از اين ‌بود.
 
وى افزود: نظام سلطه جهانى هرگز موافق عضويت ايران در سازمان ملل نيست و با اساس نظام جمهورى اسلامى، مردم و انقلاب اسلامى مخالف است اما بحث اساسى اين است که روش‌ها، استراتژى‌ها و برنامه‌هاى سياست خارجى چگونه طراحى و اجرا مى‌شود که بايد تصويب قطعنامه‌هاى پى‌درپى در شوراى امنيت بر عليه ايران را شاهد باشيم که هر بر ملت ايران فشارهاى زيادى را وارد مى‌کند.
 
انديشه دموکراسى لبيرال را بايد در کنج کتابخانه جستجو کرد
 
رييس‌جمهور با اشاره به بحران اقتصادى در غرب گفت: ‌همه مى‌دانيم آن‌ها امروز گرفتار کارهاى خود هستند، آن‌ها گرفتار خودخواهى‌ها ظلم‌ها، چپاول‌ها و حرام‌خورى‌هاى خود هستند و آن‌ها امروز در بعد فرهنگ و اقتصاد به پايان رسيده‌اند.
 
وى با بيان اين‌که "ما از اين‌که ملت‌ها و مردم در رنج هستند، خوشحال نيستيم" گفت: از اين‌که مى‌بنيم انديشه شيطانى، استکبارى و ضد الهى به بن بست رسيده خوشحاليم و اين را يک فرصت الهى براى پيشرفت به ويژه پيشرفت ملت ايران مى‌دانيم، ملتى که بايد پرچمدار راه زندگى سرافراز و عدالتمند و انسانى باشد.
 
احمدى‌نژاد افزود: ‌اين يک فرصت تاريخى براى همه است، يعنى پايان اقتصاد لييرال، ربوى، حرام‌خوارى اقتصادى، دزدى و چپاول و اين جشن است براى بشريت همه ملت‌ها انديشمندان و دلسوزان بايد نابودى انديشه‌ شيطانى و به پايان رسيدن غارت ملت‌ها را جشن بگيرند و البته به دنبال راه نو و راه برآمده از تعليمات انبيای الهى و احکام نورانى دين و به دنبال زندگى جديد، اقتصاد سالم ،‌سازنده و انسانى و اقتصاد دور از تجاوز ، ظلم و چپاول باشند.
 
رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته عده‌اى زيادى دست و پا مى زنند هم سران استکبار دست و پا مى‌زنند و هم اين گوشه و آن گوشه برخى عزا گرفته‌اند که اى واى اگر اقتصاد سرمايه‌دارى ضد بشر زمين بخورد آن‌ها چه کنند؟ آن‌ها مى‌خواهند اين عزادارى خود را به ملت‌ها و ملت ايران هم منتقل کنند. در اين زمينه هم سران استکبار و هم دنباله‌روها و هم کسانى که در برابر آن‌ها خودباخته‌اند، اشتباه مى‌کنند، اين راه به پايان رسيده و اين مرده‌ قطعى با اين نفس‌ها زنده نمى‌شود.
 
وى گفت: همان گونه که مارکسيسم را بايد در کتابخانه‌ها جستجو کرد، از اين به بعد انديشه اقتصاد ليبرال و دموکراسى لبيرال را هم بايد در کنج کتابخانه جستجو کرد.
 
ما به تدبير و حکمت برادران خود در سوريه اعتماد کامل داريم
 
محمود احمدى‌نژاد در گفتگوى تلفنى با بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه گفت: دشمنان همواره با اقدامات خود باعث لطف و خير براى مسلمانان و مؤمنان مى‌شوند. آمريکا با عمل وحشيانه و بى‌هدف خود اشتباه ديگرى مرتکب شد و بدين‌گونه ملت و دولت سوريه در راه دفاع از وطن اقتدار خود را مستحکم‌تر از هميشه به رخ بدخواهان نشان دادند.
 
وی با تأکيد بر اينکه ما به تدبير و حکمت برادران خود در سوريه اعتماد کامل داريم، تصريح کرد: به فضل الهى پيروزى‌هاى بزرگترى در راه است و دولت و ملت ايران تا آخر در کنار برادران خود در سوريه خواهد بود.
 
تهران هيچ محدوديتى براى گسترش روابط با دهلى‌نو ندارد
 
رييس‌جمهور با بيان اين‌که "جمهورى اسلامى ايران و هندوستان دو کشورى هستند که نمى‌توانند جدا از هم باشند" گفت: تهران و دهلى‌نو نه تنها هيچ اختلاف منافعى با هم ندارند بلکه در مسايل منطقه‌اى و جهانى داراى منافع مشترک فراوانى بوده و مى‌توانند روابط مستحکمى بر پايه دوستى و عدالت بنا کنند.
 
محمود احمدى‌نژاد در ديدار «پرناب موکرجى» وزير امور خارجه هندوستان با بيان اين‌که "جهان در آستانه تحولات بزرگى است و نظامات پولى و مالى و يکجانبه جهانى در حال فروريزى است" اظهار داشت: تقويت روابط بخصوص در شرايط کنونى به نفع دو کشور است و بايد به استقبال تحولات برويم، قبل از اين‌که مناسبات جديد اين بار با رنگ و لعاب ديگرى تحميل شود.
 
وى همچنين با اشاره به کميسيون مشترک اقتصادى ايران و هند، تصريح کرد: تهران هيچ محدوديتى براى گسترش روابط با دهلى‌نو ندارد و اميدواريم اين کميسيون با هدف‌گذارى معين، جهشى در توسعه مناسبات دو کشور ايجاد کند.
 
امروز ايران حرف اول را در خليج فارس مى‌زند
 
معاون ستادکل نيروهاى مسلح گفت: امروز ايران حرف نخست را در خليج فارس مى‌زند و شاهد حضور قدرتمند نيروهاى کشورمان در آب‌هاى خليج فارس هستيم.
 
سردار محمدرضا نقدى در گفتگو با ايسنا تاکيد کرد: با توجه به قدرت دفاعى کشورمان در آب‌هاى خليج فارس هيچ مشکلى در اين بخش وجود ندارد.
 
وى افزود: يکى از مهم ترين نقاط قوت ايران در بخش دفاع، بخش درياست. اين موضوع دشمن را در اجراى سياست‌هاى خود به گونه دلخواه زمين‌گير کرده است.
 
توافقنامه امنیتی آمریکا استقلال ملت عراق را تهدید می کند
 
دری نجف آبادی پیش از خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران با بیان اینکه آژانس انرژی اتمی برخوردی دوگانه و تبعیض آمیز دارد، افزود: اسرائیل که مجهز به سلاح اتمی است از سوی فرانسه ، هلند و آمریکا حمایت می شود و یا کشورهایی که مجهز به سلاح هسته ای هستند ، در آژانس بین المللی انرژی اتمی عضو نیستند.
 
وی گفت: ما که پایبند به پادمان و قوانین آژانس هستیم و برنامه های ما نیز صلح آمیز است می بینیم که چه نقشه هایی برای جلو گیری از فعالیت های ما دارند و هر روز یک بازی جدید از جمله بررسی پرونده را در شورای امنیت مطرح می کنند.
 
وی با اشاره به اشغال عراق بدست امریکا افزود: هفت سال است که ملت عراق زیر بمباران ها و یا در زندان ها زندگی می کنند و امروز نیز امریکا درصدد تحمیل قرارداد ننگین توافقنامه امنیتی بر انهاست.
 
دادستان کل کشور گفت :‌ توافقنامه امنیتی که آمریکا در پی تحمیل آن به عراق است استقلال ملت عراق را تهدید می کند و این یک سیاست مستمر از سوی آمریکایی ها است که علیه کشور های مختلف مانند فلسطین، افغانستان و عراق پیگیری می شود.
 
تمایل آمریکا برای ارتباط با ایران مانور تبلیغاتی است
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اظهار تمایل برخی مسئولین آمریکایی برای ارتباط با ایران، یک مانور تبلیغاتی با توجه به انتخابات اینده ریاست جمهوری این کشور است.
 
مهدی مهدی زاده در گفتگو با مهر افزود: تمام این اظهارات برای خنثی کردن تهدیدهای این کشور جهت حمله به ایران و کاهش فشارهای تبلیغاتی اوباما به منظور حمایت از مک کین است و مسلما در این جریان منافع ایران در نظر گرفته نشده است.
 
وی ادامه داد: آمریکا هنوز فاصله زیادی برای ارتباط با ایران دارد و در بسیاری از موارد باید به تغییر سیاستها و مواضع خود نسبت به ایران بپردازد.
 
آمریکایی ها در سياست خود دچار پارادوکس هستند
 
يک عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با بيان اين‌که در واقع طالبان ساخته و پرداخته دست آمريکايى‌هاست، تصريح کرد: در افکار عمومى جهان، امروز مذاکره با طالبان به نفع آمريکايى‌ها نخواهد بود و نشان مى‌دهد که آن‌ها در سياست خود دچار پارادوکس هستند.
 
کاظم جلالى با اشاره به اين‌که هر چند طالبان ساخته و پرداخته آمريکايى‌ها بودند اما در يک مقطعى از هم فاصله گرفتند و عملا طالبان مسئوليت کارهاى تروريستى را مى‌پذيرفتند، افزود: آمريکايى‌ها پس از حادثه 11 سپتامبر اعلام کردند که مى‌خواهند با پديده تروريسم مبارزه کنند و براى حضور خود در افغانستان اهدافى را مشخص کردند.
 
وى خاطرنشان کرد: دستگيرى ملاعمر و بن‌لادن، نابود کردن القاعده و مبارزه با موادمخدر از جمله اهدافى بودند که آمريکايى‌ها و ناتو براى توجيه حضور خود در افغانستان مطرح مى‌کردند.
 
نماينده مردم شاهرود با بيان اين‌که اما امروز آمريکايى‌ها در تمامى اهداف خود در افغانستان شکست خوردند، گفت: امروز ملاعمر و بن‌لادن زنده‌اند و دستگير نشده‌اند و کارهاى خود را انجام مى‌دهند، و موج تروريسم در منطقه شدت بيشترى گرفته و طالبان ظرفيت انجام کارهاى تروريستى بالاترى را پيدا کرده است.
 
مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس همچنين با اشاره به توافق آمريکا و رهبر دوم طالبان براى از سرگيرى مذاکرات گفت: امروز مى‌شنويم که آمريکايى‌ها مى‌خواهند با طالبان مذاکره کنند اما ما طالبان خوب و بد نداريم، پس اگر طالبان حادثه 11 سپتامبر را به وجود آورده‌اند و امروز آمريکا مى‌خواهد با آن‌ها مذاکره کند طبيعى است که با اين اقدام در معرض قضاوت جدى افکار عمومى جهان قرار خواهند گرفت.
 
دولت جدید آمریکا توجه خود را به مسايل داخلى معطوف کند
 
جواد کریمی قدوسی با بيان اين‌که اوباما رقيب مک‌کين به اين دليل از جايگاه و آراى بهتر و شانس بيشترى برخوردار است، اظهار داشت: در مقابل، حزب جمهورى‌خواه يا نومحافظه‌کاران که با بحث خشونت و توسعه‌ قدرت براى حفظ منافع ملى آمريکا سياست‌هاى خارجى خود را پايه‌گذارى کرده‌اند، امروز با چالش روبه‌رو هستند که عمدتا اين چالش مربوط به مواضع اين حزب نسبت به بحران‌هاى خاورميانه، بحران مالى اخير در آمريکا و ساير مسايل ديگر است.
 
نماينده‌ مردم مشهد با اشاره به اين‌که در داخل آمريکا نيز مردم اين کشور مخالف جدى حضور کشورشان در اين بحران‌ها هستند، يادآور شد: مردم آمريکا مايل هستند تا دولتى که بر سر کار مى‌آيد، تمام تلاش خود را معطوف به بحران‌هاى داخلى کند، زيرا امروز اقتصاد در آمريکا سقوط کرده و رکود شديدى اين کشور را فرا گرفته است.
 
کريمى قدوسى افزود: در چنين شرايطى طبيعى است که مردم آمريکا چنين خواسته‌اى داشته باشند و دولتى که انتخاب مى‌شود، بايد توجه خود را به مسايل داخلى معطوف کند و از حضور خود در ساير کشورها بکاهد و نيروهايى که به مناطق مختلف دنيا گسيل داشته را بازگرداند و نسبت به رفتارهاى خود تجديدنظر کند، وگرنه بحران بيش از اين آنها را خواهد گرفت و حوادث سخت و تلخى به مردم و دولت آمريکا وارد خواهد کرد.
 
وى همچنين با بيان اين‌که جمهورى اسلامى ايران در طول سه دهه، پيروزى‌هاى هر دو حزب دموکرات و جمهورى‌خواه را در مقاطع مختلف تجربه کرده است، گفت: در يک نگاه کلى و ارزيابى راهبردى مى‌توان گفت اين دو حزب به دنبال منافع خود با نگاه تک قطبى بودن در جهان هستند و ايران تا به حال عکس‌العمل ويژه‌اى در قبال پيروزى هر يک از کانديداهاى دموکرات و جمهورى‌خواه نشان نداده است.
 
با ايجاد بحران مالى در غرب زمينه حرکت کشورهاى مستقل فراهم شد 
 
نايب رئيس اول مجلس شوراى اسلامى با اشاره به بحران اقتصادى امريکا و غرب گفت: در اين اوضاع راه براى حرکت قدرتمند ملت ها و دولت هاى مستقل فراهم شده است.   
 
سيد محمد حسن ابوترابى فرد روز دوشنبه در راهپيمايى 13 آبان روز ملى مبارزه با استکبار جهانى در مقابل سفارت آمريکا، افزود: شکل گيرى نظامى جمهورى اسلامى ايران و پيروزى ملت اسلام زمينه رويارويى مستقيم ملت مقاوم و انقلابى ايران اسلامى با استکبار جهانى به سرکردگى آمريکاى جهانخوار را فراهم کرد.
 
نايب رييس اول مجلس شوراى اسلامى 13 آبان را روز تقابل ارزش هاى ماندگار انقلاب اسلامى با منافع نامشروع استکبار جهانى درايران جهان اسلام و منطقه دانست.
 
وى به دستاوردهاى تسخير لانه جاسوسى اشاره کرد و گفت: نخستين وجه تقابل ورويارويى انقلاب اسلامى با نظام سلطه شفاف شدن مواضع ضد استکبارى نظام اسلامى و عزم استوار ملت ايران و مسئولين نظام در استقلال سياسى تمام عيار جمهورى اسلامى ايران بود.
 
ديپلماسى فعال ايران آمريکا را براى برقرارى ارتباط مشتاق کرده است
 
فاطمه آليا عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس به ايرنا گفت: ‌نکته مسلم اين است که به دنبال اتخاذ ديپلماسى فعال از سوى دولت نهم، ‌آمريکايى ها به خوبى موقعيت استراتژيک ما را در منطقه درک کرده اند.
 
وى تصريح کرد: آنها روند ديپلماسى ما را رصد مى کنند و به روشنى متوجه ‌جايگاه ملت ايران در خاورميانه هستند. ديپلماسى موفق ايران به طور مستقيم توانسته است بر نوع و نحوه روابط ما در عرصه بين الملل به صورت مستقيم و غير مستقيم تاثير بگذارد.
 
عضو کميته روابط خارجى کميسيون امنيت ملى گفت:‌ آمريکايى ها، ‌جمهورى اسلامى ايران را يک بازيگردان اصلى و موثر در منطقه و خاورميانه مى دانند و به همين دليل با صراحت اعلام مى کنند که در حال بررسى برقرارى روابط با ايران هستند. 
 
وى تصريح کرد: ملت ايران، نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و مسئولان ديگر همواره بر اين نکته تاکيد داشته اند که اگر ما تغييرى در مواضع آمريکايى ها ببينيم يا تلاش آنها را براى جبران اعمال گذشته شان شاهد باشيم،‌ حساب هاى بلوکه شده ما و حق ملت ايران را بپردازند، از دخالت در امور داخلى و بهانه جويى درباره مسائل مختلف از جمله برنامه هاى صلح آميز هسته اى کشورمان دست بردارند،‌ شرايط براى طرح تقاضاى مذاکره با ايران مهيا مى شود.
 
عضو کميته روابط خارجى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس ‌انجام مذاکره را به تحقق اين شرايط وابسته دانست و يادآور شد:‌ ما تا کنون تغيير موضع آمريکايى ها را در قبال ايران نديده ايم. آنچه شنيده ايم اين است که از گوشه و کنار مثلا برخى از نمايندگان کنگره شان خواستار ملاقات با ايرانى ها شده اند.
آليا گفت:‌ ما در صورتى واکنش ديپلماتيک نشان مى دهيم که اين زمزمه ها به صورت رسمى و با تبيين اهداف مقامات آمريکايى بيان شود.
 
وى معتقد است جبران خسارت هايى که به وسيله آمريکا به ايران وارد شده است،‌ بازگرداندن حساب هاى بلوکه شده و رفع تحريم هايى که عليه ما اعمال مى کنند، راهکارهاى عملى است که آمريکايى ها مى توانند براى اعتماد سازى به کار گيرند.
 
آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد
 
فرمانده نیروی مقاومت بسیج کشور گفت: ‌نیروهای امریکایی جرات حمله به کشور ایران را نخواهند داشت.
 
حجت الاسلام حسین طائب در همایش طرح ولایت هنرمندان بسیجی سراسر کشور در مجتمع یاوران مهدی قم، با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت: آمریکا تنها این ناوها را برای به راه انداختن جنگ روانی در آب‌های خلج فارس رها کرده است و هیچگاه جرات استفاده از آن‌ها را نخواهد داشت.
 
وی اظهار داشت: آمریکا همچنان پس از گذشت سال‌ها درگیر جنگ‌ با کشورهای دیگر است و از این رو در تمام آنها ناموفق بوده است. آمریکا امروز در وضعیت استیصال قرار دارد و حتی نمی‌تواند موافقت‌نامه امنیتی عراق را به امضا برساند.
 
فرمانده نیروی مقاومت بسیج کشور با اشاره به قدرت رسانه‌ای آمریکا گفت: انحصار ‌قدرت رسانه‌ای آمریکا هنوز شکسته نشده است و از این رو مشاهده می‌شود که هنرمند کشور ما را نیز برای شرکت در فیلم‌های هالیود استفاده می‌کنند.
 
فکر مى‌کنند هنوز يک قرن پيش و زمان کندى است
 
آيت‌الله امامى کاشانى در خطبه دوم نمازجمعه‌ هفته گذشته تهران، اظهار داشت: اين‌طور که آمريکا با اذنابش عليه ايران کار و از صهيونيسم حمايت مى‌کند به کجا رسيده است؟ آيا فکر مى‌کنند که هنوز يک قرن پيش و زمان کندى است که جامعه آن‌چنان در خواب باشد؟ اکنون خود آمريکا و دنيا هم بيدار شده‌اند، آن‌ها که حرف دروغ مى‌زنند خيال مى‌کنند که ملت‌ها آن را باور مى‌کنند؟
 
وى افزود: اين‌طور که آمريکا به پر و پاى ملت ايران مى‌پيچد آن‌قدر دم از تمدن مى‌زند و عراق، افغانستان، فلسطين، لبنان و پاکستان را به اين روز انداخته اين‌ها جز ذلت چيز ديگرى نيست. از چهره‌ شما ذلت مى‌بارد، چرا نمى‌شوييد و راه درست را نمى‌رويد؟
 
اين عضو مجلس خبرگان با تاکيد بر اين‌که " ما نيز بايد در کشور خود از اين مسائل درس بگيريم" گفت: بايد بدانيم اگر نعمت‌ها را ناديده گرفتيم اختلاف‌ها، در صورت يکديگر زدن‌ها و اناديت‌ها باعث مى‌شود که وظيفه‌ انسان عقيم شود. بايد از اين مسايل برهيم وحدت و انسجام داشته باشيم و به دنبال رهبرى عدل، فقه و تقوا حرکت کنيم و اگر چنين باشد آسيبى به ما نخواهد رسيد وگرنه در معرض آسيب هستيم.
 
وی تصريح کرد: زمانى که از اين نعمت‌ها درست استفاده نشد به چپاول، هتک حيثيت و بردن آبروى يکديگر روى آوردند، يعنى همين که فردى در مقام و موقعيت تيغى به دستش رسيد براى بريدن دست ديگرى از آن استفاده ‌کند و اين موقعيت‌ها را نعمت و لطف خدا نداند، به نعمت‌ها کافر مى‌شود، روح استکباريش جهانى مى‌شود و مى‌گويد که همه جهان در دست من است و من بايد سرنوشت خاورميانه را تعيين کنم.
 
امام جمعه‌ موقت تهران با اشاره به بحران اقتصادى در دنيا افزود: اين‌که گفته مى‌شود اقتصاد دنيا يک سال ديگر خوب مى‌شود و وضع تغيير خواهد کرد بايد توجه داشت که اگر يکسال ديگر هم اين وضعيت بهبود پيدا کرد نمى‌توان گفت پس آن‌ها نعمت خدا را شکر گفته‌اند، بلکه اگر وضع درست هم بشود در عين حال جامعه در خوف و جوع خواهد بود. به 10 سال پيش که برگرديم وضعيت همين‌گونه بود اما در نقاط مختلف مى‌توانستيم اين وضعيت را ببينيم در حالى که اکنون يک مرتبه همه صداها بلند شده است و اين‌که اين اتفاق افتاده براى همين است که نعمت‌ها ناديده گرفته شده است.
 
بحران اقتصادی آثارى بر پرونده هسته‌اى ايران خواهد داشت
 
حداد عادل در گفتگو با یک نشریه کویتی در پاسخ به اين سوال که بحران مالى جهان تا چه اندازه بر رفتار غرب با ايران و پرونده هسته‌اى‌اش تاثير خواهد گذاشت بيان کرد: بى‌شک اين بحران آثارى به پرونده هسته‌اى ايران خواهد داشت. اين بحران بيانگر اين است که غرب به ويژه آمريکا کارها را به صورت درست و منطقى اداره نمى‌کند؛ اختلافات غرب با ايران و انقلاب اسلامى هم از جمله اشتباهات غرب است که مرتکب شده است. غرب به جاى آنکه از 30 سال پيش به اراده ملت ايران احترام بگذارد و تصميم آن را در براندازى نظام شاهنشاهى به رسميت بشناسد در برابر اين اراده و خواست ايستاده و الان زيان ديده است؛ در حالى که مردم ايران برنده اين بازى بودند.
 
وى گفت: در هر حال موضع ما در قبال پرونده هسته‌اى روشن است؛ ما به دنبال توليد سلاح هسته‌اى نيستيم و نيازى هم به آن نداريم. در کشورهاى منطقه دولت‌هايى اين سلاح‌ها را توليد کردند، اما نتوانستند بر مشکلات داخلى‌شان غلبه يابند. بمب هسته‌اى امنيت آنها را تامين نکرد. قدرت و قوت ما در يکپارچگى ملت مسلمان ايران است و ما معتقديم که اين يکپارچگى و دوشادوش هم بودن سرمايه ما است و سرمايه اى که از طريق توليد بمب هسته اى به آن نمى رسيم بلکه با احترام به اراده و خواست اين ملت مى توان به آن دست يافت.
 
دخالت قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى در موضوع قفقاز نامشروع است
 
منوچهر متکى، وزير امور خارجه‌ کشورمان طى سخنانى در نشست منطقه‌اى اجلاس اقتصاد جهانى (داووس) "در ميزگردى تحت عنوان مهار آشفتگى در قفقاز" به تشريح مواضع کشورمان با بيان اينکه قفقاز، آسياى مرکزى و خليج فارس اشتراکات فراوانى دارند، اظهار داشت: يکى از اين اشتراکات انرژى و يکى از نيازهاى فراوان آنها همگرايى است.
 
وى با بيان اينکه بايد در صورت بروز مشکل حل مشکل را با استفاده از ظرفيت‌هاى منطقه‌اى جستجو کرد، بيان داشت: چنين نگاهى در منطقه‌ قفقاز از نظر انرژى، حمل و نقل و کريدور شمال به جنوب و به لحاظ امنيتى بسيار مهم است.
 
وزير خارجه‌ با تاکيد بر اينکه دو مولفه‌ى انرژى و حمل و نقل يک بستر و پيش‌زمينه‌ مهم به نام امنيت نياز دارد، تصريح کرد: سرفصل‌هايى که بحران قفقاز آنها را تحت تاثير قرار داده استفاده از زور و تماميت ارضى و جدايى‌طلبى بوده است.
 
وى با بيان اينکه در شرايط جديد همگرايى از نيازهاى مهم منطقه است، گفت: آنچه که زمينه چنين بحران‌هايى را به وجود مى‌آورد برخوردهاى دوگانه است چرا که نمى‌شود از استقلال‌طلبى حمايت و در جاى ديگر از جدايى کشور ديگرى حمايت کنيم. دخالت قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى در موضوع قفقاز نامشروع است.
 
افکار عمومى آمريکا خواهان تغيير رويکرد است
 
منوچهر متکى در خصوص تجاوز هلى‌کوپترهاى آمريکا به روستاى مرزى در سوريه گفت: اين رويکرد يک اقدام تجاوزکارانه و محکوم بوده و نقض حاکميت و تماميت ارضى و مغاير با تمامى مقررات بين‌المللى است و آمريکا واکنش رويکردهاى غلط خود را امروز در عرصه‌هاى سياسى و اقتصادى به طور روشن درحال دريافت کردن است.
 
وى درباره انتخابات آمريکا نیز گفت: علامت و شاخص مهمى که عمده افکار عمومى آمريکا خواهان آن هستند تغيير رويکرد است، صرف نظر از اينکه چه کسى در نهايت راى بياورد؛ ضرورت تغيير بنيادين رويکردهاى غلط اداره و دولتمردان آمريکاست.
 
کانديداهاى رياست جمهورى آمريکا جرات تغيير در سياست خارجى را ندارند
 
منوچهر متکى با ابراز بى‌تفاوتى درباره‌ انتخابات رياست جمهورى آمريکا گفت که هيچ يک از کانديداها "شجاعت" تغيير سياست خارجى واشنگتن را ندارد.
 
منوچهر متکى وزير امور خارجه‌ ايران که پس از حضور در نشست اقتصادى اروپا و آسياى ميانه در ترکيه با خبرنگاران صحبت مى‌کرد با اشاره به بيل کلينتون، جورج بوش پدر، رونالد ريگان، جيمى کارتر و جورج بوش گفت: ما در طول 30 سال گذشته پنج رييس‌جمهور آمريکا اعم از جمهورى‌خواه و دموکرات را امتحان کرده‌ايم و هيچ تفاوتى را مشاهده نکرده‌ايم.
 
وى افزود: آنچه مهم است اين نيست که چه کسى انتخاب مى‌شود بلکه مهم کارى است که آمريکا پس از انتخابات انجام مى‌دهد. هر دو کانديدا (باراک اوباما و جان مک‌کين) از تغيير حرف زده‌اند اما هيچ يک اين تغييرات را تعريف نکرده‌اند و من اطمينان دارم که هيچ يک شجاعت اجراى آن‌ها را نخواهد داشت.
 
طرح مدون در زمينه‌ حل بحران قفقاز از طرف ايران در دست اقدام است
 
منوچهر متکى در يک کنفرانس خبرى مشترک با وزير خارجه برزيل در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، در مورد اظهارت اخير لاوروف وزير امور خارجه روسيه مبنى بر اينکه هيچ طرحى از جانب ايران براى حل مشکل قفقاز ارائه نشده است، ‌گفت: ‌در گفتگوهاى جداگانه‌ با کشورهاى منطقه و آلمان در بحث يافتن راهکارى منطقه‌اى براى حل و فصل مسائل قفقاز در دو قسمت ايجاد چارچوبى براى گفت‌وگو و تلاش همکارانه براى حل مسائل قفقاز را مورد بحث قرار داديم.
 
وى افزود: سرفصل‌هاى اين گفتگوها در مذاکرات مطرح شد و قاعدتا راهى که بتواند ارائه شود از دل اين مشورت‌ها خواهد بود و اگر زمينه قبول آن ايجاد شده باشد ارائه مى‌شود.
 
وى تاکيد کرد: مولفه‌هاى طرح همکارى با کشورهاى منطقه مطرح و مورد استقبال قرار گرفت اما طرح مدون در اين زمينه در دست اقدام است.
 
تجاوز آمريکا به سوريه با هدف تضعيف موضع دمشق صورت گرفت
 
منوچهر متکى در کنفرانس خبرى مشترک با "فيصل مقداد" معاون وزير امور خارجه سوريه گفت: سفرم به دمشق در چارچوب تداوم رايزنى‌ها بين مسئولان دو کشور صورت گرفته و بيانگر همبستگى جمهورى اسلامى ايران با سوريه در پى تجاوز آمريکا به خاک سوريه است.
 
متکى افزود: ايران به محض وقوع اين تجاوز، موضع‌اش را اعلام کرده و محمود احمدى نژاد رئيس جمهورى اسلامى ايران نيز در تماس تلفنى با بشار اسد رئيس جمهورى سوريه همبستگى ملت ايران را با ملت سوريه اعلام داشته و اين تجاوز را تقبيح و محکوم کرده است.
 
وی تاکيد کرد که تجاوز آمريکا به خاک سوريه با هدف تضعيف موضع دمشق صورت گرفته است ولى نتايج آن باعث تقويت موضع دمشق شد و رسوايى‌هاى آمريکا در منطقه را آشکار کرده است.
 
هند با وجود فشارها روابط تجاری خود را با ایران افزایش می دهد
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در سمینار رؤسای نمایندگی های ایران در این کشور اعلام کرد که هند با وجود فشارهایی از بیرون در صدد افزایش همکار یهای بازرگانی با ایران به چند برابر است.
 
سید مهدی نبی زاده یادآور شد که کشور هند در سال گذشته 162 میلیارد دلار صادرات و 251 میلیارد دلار واردات داشته و حجم سرمایه گذاری خارجی آن 35 میلیارد دلار بوده که البته تلاش دارد با اجرای برنامه هایی این رقم را تا چند برابر افزایش دهد.
 
سیا در ماجرای کردان دست دارد
 
محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر ایران در مکزیک در سایت شخصی خود با اشاره به این که جاعل مدرک تحصیلی علی کردان به امریکا فرار کرده است ، این موضوع را دلیلی برای دست داشتن "سیا" در این ماجرا دانست.
 
بخشی از متن یادداشت ابیانه که در سایت اش آمده به شرح زیر است: "نکته جالبی که در مورد فرد رابط اعطای دکترای افتخاری، به کردان در رسانه ها منتشر شد این است که وی به آمریکا گریخته است! اگر سازمانهای جاسوسی در اعطای این مدارک جعلی نقشی نداشته اند، دانشگاه آکسفورد باید از وی شکایت کند و با توجه به رابطه ی انگلیس و آمریکا، ایالات متحده آمریکا عملاً نباید محل امنی برای وی باشد.
 
بنابراین عزیمت به آمریکا به عنوان محلی امن برای جاعل، می تواند نشانه ای از درگیری سازمانهای جاسوسی غرب و بویژه سازمان سیا و اینتلیجنت سرویس در اعطای این مدارک با هدف تخریب نیروهای انقلاب باشد.
 
دانشگاه آکسفورد دادن مدرک دکترای افتخاری به کردان را تکذیب کرده است، لیکن قطعا این دانشگاه یا دانشگاه های دیگر مدارک جعلی صادره به افرادِ هم خط آمریکا را تکذیب نخواهند کرد، بلکه آنها را تایید خواهند نمود و حتی حاضرند آنها را به عنوان دانشمندان بزرگ معرفی نمایند و جوایز شیرین بین المللی را نیز شامل حالشان کنند.
 
دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی مدارک مسئولان در خور تقدیر است لیکن لازم است مقامات مسئول کشور در مورد مدارک افراد مختلف اعم از مقامات حکومتی و اپوزیسیون، در مورد مدارکشان، اعم از نوع جعلی مورد تکذیب یا نوع جعلی مورد تایید غربی ها بررسی های جامعی به عمل آورند. اصولگرایانی که ممکن است فریب این افراد را خورده باشند، باید خود داوطلب بررسی اصالت مدرکشان شوند و نظام باید نسبت به آنها انعطاف داشته باشد. اما خطرناکترین افراد کسانی هستند که مدرک جعلی شان مورد تایید دانشگاه های خارجی است.
 
مطالعه در مورد رساله دکترای این افراد و زمان و چگونگی تحصیل آنها می تواند راهنمای عمل باشد. شناسایی آنان نیز مشکل نخواهد بود. کسانی که به دنبال بیان مواضع و رهنمودهای بی بی سی یا رادیو آمریکا و رادیو اسرائیل به تکرار همان مواضع علیه نظام جمهوری اسلامی می پردازند و خط مشی دشمنان نظام را دنبال می کنند، می توانند در اولویت این بررسی ها قرار گیرند."
 
استفاده ابزارى کاخ سفيد از دموکراسى عامل بى‌اعتمادى ملت‌هاست
 
دبير شوراى عالى امنيت ملى کشورمان "استفاده‌ ابزارى آمريکا و برخى قدرت‌ها از دموکراسى" را عامل مهم بى‌ثباتى در منطقه و جهان و بى‌اعتمادى ملت‌ها به آمريکا و غرب دانست.
 
سعيد جليلى، دبير شوراى عالى امنيت ملى در ديدار پراناب موکرجى، وزير امور خارجه‌ هند با وى با اشاره به بحران‌هاى موجود در منطقه‌ خاورميانه، گفت: منافع برخى قدرت‌ها در استمرار بحران در اين منطقه است و ظاهرا اراده‌اى براى حل آن وجود ندارد.
 
وى افزود: کسانى که به بهانه‌ مبارزه با تروريسم به منطقه لشکرکشى کردند امروز با طرح تروريسم خوب و تروريسم بد درصدد تداوم‌بخشى به بحران در منطقه‌اند.
 
اوباما بر اساس عقل گرایی قدرت واقعی ایران را درک کند
 
معاون فرهنگی تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح درباره انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا، گفت: ما امیدواریم باراک اوباما بر اساس عقل گرایی و واقعیت پذیری کار خود را آغاز و قدرت واقعی جمهوری اسلامی ایران را نیز به خوبی درک کند.
 
سردار سید مسعود جزایری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است که روی استقلال و آزادی خود و همچنین آموزه های دینی که انقلاب بر اساس آن برپا شده معامله نخواهد کرد و بهتر است رئیس جمهور جدید آمریکا نیز این موضوع را به خوبی درک کند.
 
وی افزود: زمامداران جدید آمریکا نباید تحت تاثیر صهیونیسم جهانی قرار بگیرند بلکه باید بر اساس منافع ملت خودشان مراقب باشند و برنامه هایشان را به گونه ای تنظیم کنند که نظام تعدی گری گذشته و رژیم مبنی بر شرارت را تبدیل به صلح و دوستی کنند.

نظر شما :