چرا امريکايى ها اوباما را انتخاب کردند

۱۸ آبان ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۲ کد : ۳۱۳۸ باشگاه خوانندگان
نگاه يکى از خوانندگان ديپلماسى ايرانى به دلايل انتخاب باراک اوباما به سمت رياست جمهورى امريکا
چرا امريکايى ها اوباما را انتخاب کردند

نگرش به پدیده اوباما دو مرحله ای است. این دومرحله را میتوان به اینگونه تفکیک نمود 1-اوباما از زمان کاندیداتوری تا زمان انتخاب شدن بعنوان ریاست جمهوری. در این مرحله دونکته اصلی جهت رای دهندگان خوب امریکائی وسیاستمداران وهوادران جهانی اقای اوباما مورد توجه بود الف -شعار( تغییر ویا کلمه انگلیسی change) اقای اوباما که با اصلاح گرائی جزئی طبعا بایستی بسیار متفاوت باشد ونشان از بررسی وتحلیل سیاسی دقیق زمانی طولانی از سیاست های دمکرات ها وجمهوری خواهان تا روز شروع مبارزات انتخاباتی امریکا در عرصه داخلی وخارجی بوده باشد.

 

اینکه تا کنون جمهوریخواهان ودمکرات ها در عر صه سیاست های داخلی وخارجی امریکا بصورتی سینوسی برطبق معادله مشخصی عمل می کردند شکی نیست.این سیاست سینوسی را می توان مانند پیچی تصور کرد که ان را می پیچانند تا فرورود ومانند میخ بر کله آن نمی کوبند .اسم این نوع اداره سیاسی جامعه را گذاشته بودند دموکراسی دوحزبی. ولی با شعار اقای اوباما در اجرای ( change) بعنوان سیاست اصلی خود این نظر در اذهان عمومی آمد که ایشان می خواهند معادلات را تغییر دهند و نه چرخش دیگر این معادله سیاسی ثابت چندین ساله سینوسی مانند همیشه باشند.

 

ب-اوباما با توجه به اولین رنگین پوست کاندید ریاست جمهوری توسط حزب دمکرات را دوگونه از نظر حزبی میتوان تحلیل کرد اول انکه با حضور خانم رایس وژنرال کولین پاول در پست های کلیدی امریکا دمکرات ها رای رنگین پوستان را از دست داده تلقی می­کردند و بر آن شدند تا مجددا این رای را بدست آورند. بهترین کار معرفی کاندید رنگین پوستی بود که در یکی از مقام های ریاست جمهوری و یا معاونت بر آید.

 

جوانان ومردم خوب امریکائی که حضور رنگین پوستان را همواره در خود دیده ولمس کرده بودند با توجه به شعار ( change) وبدون توجه به رنگین پوست بودن ایشان را پس از انتخاب به کاندیداتودی در مقام ریاست جمهوری قرار دادند. شعار change آنقدر برای این مردم خوب مقبول شد که همگی دیوارهای کاغذی ساخته شده بین خود ورنگین پوستان را خراب کردند و آقای اوبامای رنگین پوست را در مسند ریاست جمهوری قرار دادند. مردم خوب آمریکا وطیفه خود را انجام دادند. آیا اقای اوباما براستی معتقد به (change) است زمان به این سئوال پاسخ خواهد داد. آقای مهاجرانی هنوز رودخانه ای برنگشته است واصطبلی تمیز نشده است. امید است که هرکول ما این توانائی را داشته باشد. به امید آن روز  


( ۱ )

نظر شما :