موافقت امريکا با اصلاح برخى از بندهاى توافق‌نامه امنيتى

۱۸ آبان ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۳ کد : ۳۱۴۳ اخبار اصلی
ایالات متحده امریکا به برخی از اصلاحات مورد تقاضای دولت عراق در مورد توافق­نامه امنیتی پاسخ مثبت داده و اعلام کرده است، دیگر مذاکره درباره آن را ادامه نخواهد داد.
موافقت امريکا با اصلاح برخى از بندهاى توافق‌نامه امنيتى

ایالات متحده امریکا به برخی از اصلاحات مورد تقاضای دولت عراق در مورد توافق­نامه امنیتی پاسخ مثبت داده و اعلام کرده است، دیگر مذاکره درباره آن را ادامه نخواهد داد.

 

هیچ کدام از طرفین عراقی و امریکایی تا کنون به طور رسمی اعلام نکرده­اند که امریکا کدام بند از اصلاحات را پذیرفته است اما برخی منابع خبری جزئیاتی از بندهای مورد توافق امریکا را فاش کرده­اند. در همین حال هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد، امیدوار است پس از این اتفاق امضای توافق­نامه به زودی انجام شود.

 

در همین حال دولت عراق نیز اعلام کرد، به زودی جلسه­ای را برای چگونگی امضای توافق­نامه برگزار خواهد کرد و آنچه امریکایی­ها به آن توافق کرده­اند را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

این در حالی است که با گذشت زمان تمایل به امضای این توافق­نامه نزد احزاب و دولتمردان عراقی بیشتر احساس می­شود. شیخ جلال الدین صغیر، یکی از مقام­های ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق، امضای توافق­نامه را به نفع مردم و حرکت سیاسی کشور دانسته است. رهبران فراکسیون جبهه توافق العراقیه، مهمترین فراکسیون سنیان عراق در پارلمان این کشور نیز تاخیر در امضای این توافق­نامه را به مصلحت کشور ندانسته­اند.

 

در همین حال على دباغ، سخنگوی دولت عراق در گفت‌وگو با روزنامه الحيات گفت: «هیات وزیران عراق بزودى تشکيل جلسه مى‌دهد تا درباره پاسخ آمريکا به اصلاحات درخواستى اظهار نظر کند. ممکن است اين ملاحظات نهايى نباشد و فکر مى‌کنم که دو طرف دور جديد مذاکرات براى بررسى اصلاحات و ايجاد برخى اصلاحات ديگر را برگزار کنند.»

 
سخنگوى دولت عراق تاکيد کرد، طرف آمريکايى ممکن است آماده مذاکره نباشد و به فرصت بيشترى نياز داشته باشد.

 

سخنگوى دولت عراق همچنین تاکید کرد، تا اين لحظه به مرحله‌اى که به فکر ارائه جايگزين‌هايى براى توافق­نامه باشیم، نرسيده‌ايم و اميدواريم که به توافق مشترکى با آمريکا برسيم و اين توافقنامه موجب خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل ‌شود.


اما يک منبع دولتى عراق که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با الحيات اظهار داشت، پاسخ آمريکا به دولت عراق مثبت بوده به خاطر اينکه با برخى اصلاحات از جمله بازرسى محموله‌هاى نظامى پستى آمريکا و ورود برخى کالاها به ارتش و همچنين تعيين جدول زمانى براى عقب‌نشينى موافقت کرده است.


وى در این باره افزود: «واشنگتن همچنان به مصونيت قضايى سربازانش پايبند است و توجيه مى‌کند که درباره اين بند در هيچ پيمان امنيتى با ديگر کشورها تجديد نظر نشده است و امتيازدهى آمريکا در اين باره ممکن است سبب شود ديگر کشورها هم خواستار اصلاح پيمان امنيتيشان شوند. از بين اصلاحات دیگری که آمريکا با آن موافقت نکرده، بندى است که بر اساس آن نيروهاى آمريکايى نبايد از خاک عراق براى حمله به کشورهاى همسايه استفاده کنند.»
 

 

در همین رابطه جلال طالبانى، رييس‌جمهوری عراق و رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد نیز در باره اهميت توافقنامه‌ امنيتى و لزوم تحکيم روابط استراتژيک دو کشور بحث و تبادل‌نظر کردند.


نظر شما :