سوريه رسما به جمع مخالفان امضاى توافق‌نامه امنيتى عراق-امريکا پيوست

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۵ کد : ۳۱۶۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پس از آن که ایران و برخی دیگر از کشورهای عربی مخالفت صریح خود را با امضای توافق­نامه امنیتی عراق ابراز داشتند، سوریه نیز با دخالت مستقیم بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور مخالفت صریح خود را با امضا این توافق­نامه اعلام کرد.
سوريه رسما به جمع مخالفان امضاى توافق‌نامه امنيتى عراق-امريکا پيوست

پس از آن که ایران و برخی دیگر از کشورهای عربی مخالفت صریح خود را با امضای توافق­نامه امنیتی عراق ابراز داشتند، سوریه نیز با دخالت مستقیم بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور مخالفت صریح خود را با امضا این توافق­نامه اعلام کرد.

 

این در حالی است که در درون عراق نگرانی­ها از امضای این توافق­نامه همچنان بالا است و با وجود این که یک اجماع کلی بر سر امضای آن وجود دارد اما با این حال بر سر برخی از مفادهای آن همچنان اختلافات عمیقی به چشم می­خورد که تا کنون حل نشده باقی مانده است. عمق این اختلاف­ها به اندازه­ای است که رنجش امریکایی­ها را به دنبال داشته به گونه­ای که آنها به سمت تهدید عراقی­ها نیز پیش رفته­اند. امریکایی­ها تلاش دارند که ثابت کنند، ایران عامل اصلی و تحریک­کننده احزاب سیاسی برای برانگیختن مخالفت در امضای این توافق­نامه است اما روز به روز که می­گذرد بر ابعاد مخالفت­ها با امضای پیمان­نامه افزوده می­شود. این در حالی است که دولت و احزاب عراقی نیز خود از امضا نشدن این توافق­نامه بسیار نگرانند.

 

یک منبع نزدیک به دولت عراق در گفت و گو با سایت دیپلماسی ایرانی در این باره گفت: «عربستان سعودی نیز در کنار ایران اما با هدفی دیگر از در مخالفت با امضای توافق­نامه امنیتی در آمده و تلاش می­­کند امضای آن دائما به تعویق بیفتد.»

 

وی در ادامه افزود: «عربستان سعودی از این که عراق روی آرامش ببیند و استقرار دوباره به آن باز گردد ناخرسند است و از سوی دیگر حضور نیروهای امریکایی را به مصلحت خود نمی­بیند. به اعتقاد آنها اگر امریکا عراق را خیلی زود ترک کند، از ان جا که دولت عراق و ارتش این کشور در تامین امنیتشان ناتوان هستند از این رو می­توانند در عراق دست به عملیات تخریبی زده و با تضعیف دولت شیعی عراق آن را به سمت سقوط سوق دهند. از این رو در امضای توافق­نامه سنگ­اندازی می­کنند.»

 

حال پس از دو کشور یعنی ایران و عربستان، سوریه نیز به جمع مخالفان امضای توافق­نامه امنیتی عراق با امریکا پیوسته و در صدد است که از امضای آن تا آن جا که ممکن است، جلوگیری کند.

 

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه درباره امضای توافق­نامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن گفت: «امضای این توافق­نامه به معنای تبدیل شدن عراق به پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه­اش است. امریکا با همین هدف اصرار به امضای این توافق­نامه دارد.»

 

بشار اسد در دمشق در مراسم افتتاح دومین دوره انتقالی پارلمان عربی در این باره گفت: «حمله اخیر دشمن امریکایی به خاک سوریه این حقیقت را نشان می­دهد که حضور نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق خود تهدید اصلی برای کشورهای همسایه عراق محسوب می­شود و خود عامل عدم استقرار منطقه خواهد شد.»

 

اشاره بشار اسد به حمله بالگردهای امریکایی در دو هفته گذشته به روستای ابوکمیل در مرز سوریه با عراق است که باعث کشته شدن 8 نفر و زخمی شدن عده­ای دیگر شد. ایالات متحده هدف از این حمله را نابودی عامل اصلی انتقال­دهند تروریست­های القاعده از خاک سوریه به خاک عراق اعلام کرد. این اقدام امریکا با واکنش شدید دولت سوریه مواجه شد.

 

بشار اسد همچنین تاکید کرد، استقرار عراق مساله­ای حیاتی برای استقرار منطقه است و این هدف محقق نخواهد شد مگر این که اشغالگر خارجی خاک سوریه را ترک کند و مصالح عراق را به صاحبان آب و خاک آن واگذار کند و از دخالت خارجی در امور داخلی آن جلوگیری کند.

 

بشار اسد همچنین خواستار وحدت اتحادیه عرب در برابر موضوع اشغال عراق شد و گفت: «تقویت حضور عربی در عراق مسئولیت مشترکی است که تنها با وحدت مواضع کشورهای عربی محقق می­شود.»

 

در همین حال شروان الوائلی، وزیر امنیت ملی عراق نامه­ای را از سوی نوری مالکی نخست وزیر عراق به عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب فرستاد که در آن خطوط کلی توافق­نامه امنیتی میان بغداد – واشنگتن توضیح داده شده است.

 

عمرو موسی روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وائلی در قاهره در این باره گفت: «توافق­نامه امنیتی باید به گونه­ای تنظیم شود که مانع از هر گونه حمله، تعدی، تحریک یا درگیری به دیگر کشورهای مننطقه شود.»

 

وی در ادامه افزود: «در متن اخیر توافق­نامه محدودیت­ها در این زمینه مشاهده شده و این پیمان­نامه می­تواند خود عاملی برای ایجاد ثبات و استقرار در عراق باشد. ما همگی برای استقرار در عراق و دیگر کشورهای منطقه تلاش می­کنیم.»

 

در همین حال شروان الوائلی نیز بر تلاش دولت عراق برای مطلع ساختن کشورهای عربی از مفاد توافق­نامه امنیتی تاکید کرد و گفت: «این توافق­نامه به همه کشورهای عربی برای عدم تعدی به خاک کشورشان اطمینان می­دهد.»

 

وی در ادامه افزود: «توافق­نامه ضمانت­های عملی اساسی دارد که بر طبق آن هیچ گونه اقدام تجاوزکارانه از خاک عراق به دیگر کشورهای همسایه، عربی یا دوست صورت نمی­گیرد. در غیر این صورت این توافق­نامه استقلال عراق را خدشه­دار خواهد کرد. ما در این توافق­نامه بندی را اضافه کرده­ایم که بر اساس آن عراق نباید پلی برای تعدی به کشورهای همسایه یا دوست به شمار رود.»     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :