گفتگو هايى که در دستور کار نيست

۲۰ تیر ۱۳۸۶ | ۰۰:۱۳ کد : ۳۱۹ اخبار اصلی
گفتگوى خبرگزارى ايسنا با معاون عربى وزارت خارجه ايران
گفتگو هايى که در دستور کار نيست

محمدرضا باقرى، معاون عربى - آفريقايى وزارت امور خارجه ايران گفت که فعلا دور دوم گفتگو‌ها با آمريکا درباره عراق در دستور کار ما نيست.

 

معاون عربى آفريقايى وزارت امور مى گويد ما در انتظار ننشسته‌ايم که آمريکا از ما درخواست کنند بلکه به خاطر کمک‌ به مردم عراق اگر درخواستى مطرح شود بررسى مى‌کنيم و پاسخ مى‌دهيم.  ما نياز به آمريکايى‌ها نداريم اگر آمريکايى‌ها احساس کنند ضرورت دارد که مشکلى را در عراق حل کند که نتيجه‌اش به نفع مردم عراق باشد و ما نيز مى‌توانيم در اين خصوص کمک کنيم آمادگى داريم؛ چنانچه قبلا نيز اعلام آمادگى کرده‌ بوديم؛ ولى ما منتظر ننشسته‌ايم که هر زمانى آنها به بما بگويند به عراق برويم.

 

وى در خصوص نتايج بررسى دور اول گفتگو‌ها با آمريکا گفته آنچه که در رابطه با عراق مهم بوده است امنيت اين کشور است؛ هم دولتمردان عراق مى‌خواهند که مجرى برنامه‌هاى امنيتى کشور خود باشند و هم نظر جمهورى اسلامى ايران اين است که اختيارات کافى براى اداره‌ و برقرارى امنيت در کشور عراق در دست دولت عراق قرار گيرد و اين مهمترين اولويتى است که ايران در عراق مى‌شناسد و به آن تاکيد دارد.

 

آقاى باقرى هم چنين اعلام کرد زمان دقيق سفر سعود الفيصل، وزير امور خارجه‌ عربستان سعودى به تهران هنوز مشخص نشده است.

 

وى در خصوص ديدار اخير مقامات ايران با ديپلمات‌هاى ربوده شده در عراق گفته آنچه که در مذاکرات طولانى که سفير کشورمان با اين ديپلمات‌ها در عراق داشته‌اند مطرح شده است؛ آنها کليه ماوقع را تعريف کردند و از رفتار غير صحيح و بد آمريکايى‌ها گله‌مند بوده‌اند.

 

معاون عربى آفريقايى وزارت امور خارجه افزود ديپلمات‌هاى ربوده شده در اربيل عراق از اينکه آمريکايى‌ها آنها را جدا از هم نگهدارى مى‌کند و آنها را از امکانات اوليه زندگى معمولى منع کرده‌اند و از آنها بازجويى مى‌کنند خبر دادند. البته بعد از فشارهايى که هم به دولت عراق و هم به ديگر کشورهاى منطقه و اروپايى وارد آورديم و انتقاداتى که در هر ملاقاتى که با آنها داشتيم مطرح کرديم در نهايت تسهيلاتى را براى آنها فراهم کردند.

 

" آمريکايى‌ها حق انسانى انسان‌ها را دير درک مى‌کنند ولى بايد بدانند حالا که ماموران کنسولى ما را به ناحق دستگير و زندانى کرده‌اند آنها بايد از حقوق اوليه يک زندانى برخوردار باشند. "

 

آقاى باقرى در خصوص اظهارات اخير هوشيار زيبارى، وزير خارجه عراق مبنى براينکه ديپلمات‌هاى ايرانى را شکنجه مى‌کند گفت: به هر حال وقتى ديپلماتى را بگيرند و در انفرادى نگه دارند و مرتب بازجويى کنند و از امکانات اوليه زندگى محروم کنند نام اين شکنجه است و شکنجه حتما نبايد به شکل‌هاى ديگرى که آمريکايى ها از آن استفاده مى‌کنند باشد.

 

وى در خصوص زمان ديدار خانواده‌ اين ديپلمات‌ها با آنها گفت: ديدار ديپلمات‌هاى ربوده شده ايران با خانواده‌هايشان در دست اقدام است و در آينده‌اى نزديک انجام مى‌شود ولى آنها هنوز زمانى را براى آن تعيين نکردند و بايد براى اين امر اجازه بدهند اما ما حتما اين اجازه را مى‌گيريم.

 

 

وى در پاسخ به سوال خبرنگارى مبنى بر اينکه با توجه به اينکه مسوولين دولت نهم از افزايش پيگيرى‌ها در خصوص وضعيت چهار ديپلمات ربوده شده‌ ايران در بيروت خبر مى‌دهند و اينکه آنها در دست رژيم صهيونيستى هستند شما مذاکره با اسراييل را چقدر ممکن مى‌دانيد گفت مذاکره با رژيم اشغالگر قدس را در هيچ سطح و دوره‌اى مشروع نديده و نمى‌دانيم چنانچه ديد‌ه‌ايد ورزشکاران‌مان نيز حتى با ورزشکاران اعزامى سرزمين‌هاى اشغالى رو در رو نمى‌شوند.

 

آقاى باقرى ادامه داده  اما با هر کس ديگرى که بتوانيم در اين خصوص مذاکره مى‌کنيم؛ چنانچه با مقامات لبنانى گفتگو‌هاى زيادى داشتيم چرا که دولت لبنان موظف است که در اين خصوص پاسخگو باشد چون اين جنايت در خاک آن کشور اتفاق افتاده است. همچنين با سران کشورهاى عربى نيز در اين خصوص گفتگو کرديم.

 

وى در خصوص مذاکره با مصر گفته ما نيازى به اين امر نداريم؛ اگر آنها احساس نياز کنند مى‌توانيم در اين باره صحبت کنيم.

 


نظر شما :