واکنش علیه برخورد اماراتی‌ها با مسافران ایرانی

۲۵ آبان ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۵ کد : ۳۱۹۱ اخبار اصلی
در حالی که در ماه های گذشته اخباری مبنی بر برخوردهای زننده و ناشایست با مسافران ایرانی در فرودگاه های امارات و عربستان و… شنیده می‌شد، دستگاه دیپلماسی کشور واکنشی در این زمینه نشان نداد ولی جمعی از وب‌نویسان اعتراضات خود را در فضای مجازی پی گرفته‌اند.
واکنش علیه برخورد اماراتی‌ها با مسافران ایرانی

در حالی که در ماه های گذشته اخباری مبنی بر برخوردهای زننده و ناشایست با مسافران ایرانی در فرودگاه های امارات و عربستان و… شنیده می شد، دستگاه دیپلماسی کشور واکنشی در این زمینه نشان نداد ولی جمعی از وب نویسان اعتراضات خود را در فضای مجازی پی گرفته اند.

 

مجله اینترنتی ایران مالزی درباره برخوردهای اخیر با ایرانیان در فرودگاه دوبی نوشته است: امارات در حالی به رفتارهای خود ادامه می دهد که مسافران ایرانی باعث رونق اقتصاد این کشور شده اند و سیل سرمایه های ایرانیان به این کشور سرازیر شده است. آیا کشوری با تمدن چندین هزار ساله باید در برابر کشوری همچون امارات این گونه در وضعیت ضعیف قرار گیرد؟

 

نویسنده این مطلب افزوده است: جا دارد که همه ایرانیانی که قصد سفر تفریحی به این کشور را دارند مقصد خود را به سوی سایر کشورهای مسلمان همچون مالزی  تغییر داده تا درس عبرتی برای اماراتی ها گردد. متاسفانه شرکت های ایرانی به خصوص تورهای مسافرتی به خاطر مسائل و درآمدی های اقتصادی از تبلیغات ناصحیح در مورد سفر به این گونه کشورهای استفاده می‌‌‌کنند و تنها مسافرین پس از مسافرت و صرف هزینه های بسیار و توهین به این نتیجه می رسند که انتخاب اشتباهی داشته اند.

 

ماجرای ایرانیان دوبی از جایی آغاز شد که ماموران فرودگاه دوبی در 14 شهریور امسال به دلیل دریافت گزارشی که از احتمال حمل مواد مخدر توسط یکی از مسافران ایرانی پرواز تهران - دوبی حکایت داشت، در رفتاری نادرست و ناگهانی اقدام به بازرسی بدنی تمام 152 سرنشین مسافران این پرواز کردند.

 

برخی شاهدان عینی که خود از مسافران این پرواز نیز بودند نوشتند، پلیس دوبی پس از نگهداری چهار ساعته تمامی مسافران در فرودگاه دبی (به صورت سرپا) و سپس کنترل گذرنامه های آنها کلیه مسافران را اعم از زن و مرد و کودک به سالن بازرسی ویژه هدایت کردند.

 

در سالن ویژه بازرسی فرودگاه سالن شماره 2 فرودگاه از همه خواستنند تمام لباس ها حتی لباس های زیر خود را درآورند و سپس اقدام به بازرسی مسافران کردند. رفتار ناپسند و زننده اماراتی موجب اعتراض زنان و خانواده ها شد و ظاهرا اعتراض ها به درگیری هایی با پلیس نیز منجر شده است.

 

با پایان این ماجرا که حدود چهار ساعت به طول انجامید، بعضی از مسافران ایرانی به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در دوبی مراجعه کردند و مسئولان قول پیگیری ماجرا را دادند.

 

همچنین برخی خبرنگاران رسانه های گروهی ماجرا را از معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی در دوبی پی گرفتند که به آنان گفته شد موضوع مهمی اتفاق نیفتاده است.

 

با تکذیب ضمنی ماجرا از سوی کنسولگری، سفارت ایران مستقر در ابوظبی با تایید ضمنی خبر برخورد وحشیانه ماموران فرودگاه دوبی با مسافران ایرانی این ماجرا را یک اقدام عادی خواند ولی گفت که در این زمینه با فرمانده پلیس فرودگاه دوبی صحبت می کند.

 

این دست اعتراضات چندی پیش و همزمان با انتشار اخباری رسمی در خبرگزاری ها مبنی بر گلایه حجاج از برخورد عربستانی‌ها با آنان شدت گرفت؛ تا جایی که مسئولان مجبور شدند برای جلوگیری از تیرگی روابط و خدشه دار شدن مناسبات سیاحتی و زیارتی طرفین، به تکذیب آن اظهارات بپردازند.

 

اکنون با تکرار این قبیل اتفاقات وب نویسان ایرانی پیشنهاد داده اند در اطلاع رسانی در این زمینه جدی تر عمل کنند و در وبلاگ‌های خود ضمن آگاه سازی مردم، آنان را از مسافرت به امارات منصرف و آنان را مجبور به عذرخواهی کنند.

 

 


( ۸ )

نظر شما :