بزرگترين نشست اقتصادى جهان در واشنگتن

۲۵ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۷ کد : ۳۱۹۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در نشست واشنگتن علاوه بر کشور میزبان رهبران 19 کشور جهان از جمله اعضای جی 7، قدرت­های اقتصادی اتحادیه اروپا و کشورهای در حال پیشرفت اقتصادی جهان مانند عربستان سعودی، چین، هند، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، برزیل و ترکیه شرکت می­کنند.
بزرگترين نشست اقتصادى جهان در واشنگتن

پیش بینی می­شود رهبران 20 کشور جهان که امروز شنبه 15 نوامبر در واشنگتن گردهم می­آیند تا راهکارهایی که کمک می­کنند دیگر بحران­های اقتصادی این چنینی که دنیا فعلا گریبانگیر آن است، تکرار نشود را بررسی کرده و چگونگی اجرای آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

                                                                                                                         

کارشناسان پیش­بینی می­کنند در این نشست راهکارهایی که می­تواند دنیا را از بحران اقتصادی امروزی دور کرده و کمک می­کند تا بحران وام دهی مسکن که ریشه اصلی بحران کنونی اقتصادی است نیز تدوین شود. همچنین چگونگی نظارت بر موسسات مالی و بانک­های اقتصادی برای جلوگیری از تجربه تلخی که دنیا را در خود فرو برد، نیز مورد بررسی قرار می­گیرد و دستورات لازم برای اداره آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

کارشناسان پیش بینی می­کنند بحران مسکنی که سراسر امریکا را درنوردید و باعث ورشکستگی شمار بسیاری از بنگاه­ها و موسسات مالی و اقتصادی جهان شد و همچنین بحران بانک­داری که شمار بسیاری از بانک­های امریکایی و اروپایی از جمله بانک برادران لمن، سومین بزرگ امریکا را به ورطه سقوط کشاند، مجددا ظهور کند و این بار اروپا و آسیا را در نوردد. از این رو پیش­بینی می­شود در نشست امروز واشنگتن کشورهایی که بیش از همه در تهدید این خطر قرار دارند، مورد بررسی قرار می­گیرند و راهکاری برای جلوگیری از سقوط آنها اتخاذ خواهد شد.

 

نشست امروز واشنگتن بزرگترین نشست اقتصادی و سیاسی پس از نشست گروه جی 8 به شمار می­رود که در آن رهبران 20 کشور بزرگ اقتصادی جهان گرد هم می­آیند. کارشناسان پیش­بینی می­کنند در این نشست طرح تدوین نظام جدید مالی جهانی که در آن راهکارهای خروج از بحران کنونی مد نظر قرار گرفته و آینده اقتصادی بهتری را نوید می­دهد نیز در دستور کار قرار گیرد.

 

جورج بوش، رئیس جمهوری ایالات متحد روز جمعه شب در شامی که به مناسبت حضور جمعی از رهبران جهان برای شرکت در این نشست ترتیب داده شده بود، در این باره گفت: «یک تصمیم و اراده واحدی وجود دارد که تلاش می­کند این بحران و مشکلات را به بهترین نحو به هر ترتیبی که شده حل و فصل کند. البته نباید فراموش کنیم برای حل این بحران درمان سریعی وجود ندارد و هر راه حلی که بر روی آن توافق شود، زمان بر است و نیازمند زمان است.»

 

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قرار است جورج بوش رئیس جمهوری امریکا که میزبانی این نشست حداقل 5 ساعته را بر عهده خواهد داشت، از حاضران بخواهد که یک ضمانت اجرایی برای تضمین پیش­بینی­های مطرح شده، طراحی و اجرا شود.

 

در همین حال و در آستانه برگزاری نشست امروز مقام­های ارشد اروپایی خواستار تلاش بیشتر برای مقید ساختن بازار سرمایه با هدف جلوگیری از تدوام بحران کنونی جهانی شدند.

 

پیر اشتاینبروک، وزیر دارایی آلمان، در این باره گفت: «فرصت جدیدی که اکنون به وجود آمده فرصتی استثنایی است که می­توان با استفاده از آن اصلاحات لازم در سیستم مالی جهانی را به وجود آورد.»

 

آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز قبل از حرکت به سوی واشنگتن در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «هر چه در توان داشته باشم به کار خواهم برد تا زمینه­های بروز بحرانی همانند بحران کنونی در آینده دیگر به وجود نیاید.»

 

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا نیز درباره نوسازی نظام مالی جهانی گفت: «لازم است توافق­نامه­ای همچون معاهده بریتون وودز که پس از جنگ جهانی دوم منعقد شد، مجددا منعقد شود با این هدف که در اقتصاد جهانی شدن سرمایه­ها با سرعت بیشتری از مرزهای کشورها عبور و جا به جا شوند.»

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن نیز خواستار ایجاد یک مبدا اساسی که بتواند سرمایه­های بازار آزاد جهانی را تقویت و حمایت کند، شد.

 

گیدو مانتیگا، وزیر دارایی برزیل نیز نسبت به عواقب وخیم نشست واشنگتن در صورت شکست یا رسیدن به دستاوردهای نامطمئن هشدار داد.

 

در نشست واشنگتن علاوه بر کشور میزبان رهبران 19 کشور جهان از جمله اعضای جی 7، قدرت­های اقتصادی اتحادیه اروپا و کشورهای در حال پیشرفت اقتصادی جهان مانند عربستان سعودی، چین، هند، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، برزیل و ترکیه شرکت می­کنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :