خاطرات صدر انقلاب

۰۹ آذر ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۳ کد : ۳۳۰۶ کتابخانه
يادداشت‌هاى زمستان 57 از سوی احمد صدر حاج سید جوادی نخستين وزير کشور انقلاب
خاطرات صدر انقلاب

خاطرات صدر انقلاب

احمد صدر حاج سیدجوادی

پژوهش و ویرایش سید مسعود رضوی

512 صفحه

انتشارات شهید سعید محبی

 

يادداشت‌هاى احمد صدر حاج سيد جوادى، نخستين وزير کشور انقلاب از 9 دى 1357 شروع و تا 11 بهمن 57 که وی به عنوان وزير کشور دولت موقت مشغول به کار شد، ادامه مى‌يابد.

 

همشهری گزارش داده است، ارزش اين يادداشت‌ها از آن جهت مهم است که در اين دوره زمانى صدر حاج سيد جوادى در کانون مبارزات بر عليه شاه قرار داشت و منزل وى محل رايزنى‌ها و نيز ارتباطات ميان افراد و گروه‌هاى مختلف بوده است.

 

يادداشت‌هاى برخى روزها طولانى و با ذکر جزييات است. کتاب با پانوشت‌ها و دو گفتگويى که ويراستار با وی انجام داده،‌ کامل تر شده و بسيارى از توضيحات مختصر در يادداشت‌ها در پانوشت هاى مفصل و گفتگو تفصيلى تمام و کمال يافته و خواننده را با مجموعه‌اى از اطلاعات دقيق و کامل درباره شخصيت‌ها و رخدادهاى صدر انقلاب آشنا مى‌سازد.

 

ويراستار در توضيح مقولات و اعلام درون يادداشت‌هاى صدر حاج سيد جوادى، کوشيده با استفاده از منابع معتبر، اطلاعاتى را با تفضيلى دقيق‌تر به کتاب اضافه کرده‌اند.

 

همچنين در بخش ضمائم اسناد و مقالاتى آورده شده است که به فهم خواننده و درک مستندش از يادداشت‌ها اضافه‌ مى‌کند.

 

پس از ضميمه‌ ها چند گفتگو با صدر حاج سيد جوادى تدارک ديده شده است. گفتگوى نخست تلخيصى از چند ساعت مصاحبه ويراستار - که خود دستى در تاريخ انقلاب دارد - است که درباره خانواده، سوابق، فعاليت‌ها و مسائل عمومى صدرحاج سيدجوادى اطلاعاتى دقيق در اختيار خواننده قرار مى‌دهد.

 

گفتگو‌هاى بعدى درباره مسائل کردستان و برخى نکات تاريخ حقوق ايران نيز با ذکر منبع و به اشارت‌ حاج سيد جوادى براى تکميل و تميم يادداشت‌ها افزوده شده است.

 

احمد صدر حاج سیدجوادی متولد سوم خرداد ۱۲۹۶ در قزوین و فارغ التحصیل رشتهٔ حقوق و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی است.

 

او از اعضای اولیه و بنیانگذار نهضت آزادی ایران و از اعضای فعال نهضت مقاومت ملی بوده‌ است. وی پیش از انقلاب وکالت چهره‌های مبارز عیله حکومت پهلوی از جمله دکتر علی شریعتی، حسین‌علی منتظری و... را بر عهده داشت. از سمت‌های او می‌توان به دادستانی تهران در دوره نخست وزیری علی امینی، صدارت وزارت کشور و وزارت دادگستری در دولت موقت مهندس بازرگان و نمایندگی مردم قزوین در دوره اول مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

 


( ۲ )

نظر شما :

صفا ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۳
با سلام مجموعه کامل «خاطرات صدر انقلاب»را چگونه می‌توانم داشته باشم.