جان مک کين در هند، پاکستان و اکنون در افغانستان

۱۸ آذر ۱۳۸۷ | ۰۲:۱۶ کد : ۳۳۸۳ آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جان مک­کین، سناتور جمهوریخواه سنای امریکا که چندی پیش در راستای پیگیری موضوع مبارزه با تروریسم در هند به سر مى برد، از آن کشور به اسلام­آباد آمده تا در آن جا با مقام­های ارشد پاکستانی درباره بحران پیش آمده به مذاکره و بحث و گفت و گو بپردازد.
جان مک کين در هند، پاکستان و اکنون در افغانستان

جان مک­کین، سناتور جمهوریخواه سنای امریکا که چندی پیش در راستای پیگیری موضوع مبارزه با تروریسم در هند و مسئله تروریستی بمبئی به این کشور سفر کرده بود، از آن کشور به اسلام­آباد آمد تا در پایتخت پاکستان با مقام­های ارشد پاکستانی درباره بحران پیش آمده میان هند و پاکستان که جرقه آن از هتل تاجی بمبئی زده شده به مذاکره و بحث و گفت و گو بپردازد.

 

جان مک کين پس از ديدار با رهبران و مقام‌هاى پاکستانى گفت: «اسلام آباد مى‌داند بايد فورا اقدامى جدى عليه تروريست‌هاى مرتبط با حملات بمبئى که در اين کشور ساکن هستند، انجام دهد.»

 

مقام‌هاى هندى معتقدند که عوامل حمله به سه هتل در بمبئی از اعضاى يک گروه شبه نظامى غيرقانونى پاکستانى هستند که توسط آژانس‌هاى جاسوسى اين کشور براى مبارزه با حکومت هند در منطقه پرتنش کشمير ايجاد شده است.

 

حملات تروريستى هفته گذشته به بمبئى باعث تشديد تنش بين دو همسايه‌ هسته‌ای که در 60 سال گذشته سه بار با هم جنگيده‌اند، شده است.

 

جان مک کين، سناتور آريزونا در پاسخ به سئوالى درباره احتمال اقدام نظامى هند در صورت عدم واکنش پاکستان به اتهام‌هاى هند گفت: «معتقدم اسلام آباد با هند همکارى خواهد کرد و اقدامات زمانبندى شده مشخصى را براى جلوگيرى از هرگونه تشديد اين بحران انجام خواهد داد.»

 

مک­کین پس از ديدار با نخست وزير پاکستان و فرمانده ارتش اين کشور نیز گفت: «با توجه به نتايجى که ما طى نشست‌هايمان حاصل کرده‌ايم، اميدواريم که دولت پاکستان در حرف و عمل اين همکارى را نشان دهد.»

 

جان مک کين را در سفر به پاکستان ژوزف ليبرمن و ليندسى گراهام دیگر سناتورهای سنای امریکا و در قالب اعضاى کميته‌ نيروهاى مسلح سنا همراهی می­کنند.

 

سناتور ليبرمن در این باره گفت: «من به اين مساله اميدوارم که پاکستان به تروريست‌ها اجازه نخواهد داد اين کشور را از متحد خود، واشنگتن و يا از همسايه‌اش، هند جدا کنند.»

 

جان مک­کین پس از این سفر بلافاصله وارد کابل پایتخت افغانستان شد تا در آنجا نیز با مقام­های ارشد افغانی از جمله حامد کرزی رئیس جمهوری این کشور درباره مسئله تروریسم و چگونگی حل و فصل آن به بحث و تبادل نظر بپردازد.

 

بر اساس بيانيه دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى افغانستان، مک‌کين در دیدار با کرزى اوضاع منطقه، مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و نقش ايالات متحده آمريکا در بازسازى افغانستان به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

 
سناتور آریزونا در اين ديدار گفت: «به رغم وجود اختلافاتى که در افکار و موضع گيرى‌های حزب جمهوريخواه و دموکرات‌ وجود دارد اما این دو حزب درباره اهميت افغانستان، روند بازسازى و نقش آن در مبارزه جهانى با تروريسم هم فکر و هم نظرند.»

 
به اعتقاد برخى ناظران سياسى انتقادهاى تند باراک اوباما رئيس جمهوری منتخب ايالات متحده امريکا از حامد کرزى و کابينه‌اش باعث دورى سياست‌هاى کرزى از واشنگتن و به وجود آمدن فضایی برای استقلال عمل کابل شده است. 
 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :