جهان در هفته‌اى که گذشت...

۲۸ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۳ کد : ۳۴۷۲ آسیا و آفریقا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت...
 
ابراز امیدواری روسیه درباره ایجاد پیمان امنیتی با آمریکا
 
یک مقام ارشد روسیه نسبت به ایجاد پیمان امنیتی جدید با آمریکا به منظور کاهش رقابت های تسلیحاتی با تغییر تیم حاکم بر کاخ سفید ابراز امیدواری کرد.
 
سرگئی ریابکوف دستیار وزیر خارجه روسیه گفت: بنابر آنچه باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا و تیم وی در دوران انتخابات گفته اند امیدواریم ایالات متحده به سمت یک پیمان جدید برای کاهش تسلیحات استراتژیک با روسیه گام بردارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد روسیه و آمریکا بتوانند درباره یک پیمان جدید که بتواند جایگزین پیمان استارت یک شود به توافق برسند.
 
شوراى امنيت قطعنامه‌اى را در حمايت از صلح خاورميانه تصويب کرد
 
شوراى امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه‌اى را در حمايت از استراتژى کليدى کميته‌ کارى چهار جانبه‌ صلح خاورميانه تصويب کرد.
 
اين قطعنامه که به طور مشترک از سوى روسيه و آمريکا ارائه شده بود، با 14 راى مثبت و هيچ راى منفى و راى ممتنع ليبى در شوراى امنيت سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.
 
گابريلا شالو، سفير رژيم صهيونيستى در سازمان ملل متحد، اين قطعنامه را ستود و آن را حمايت از سياست اين رژيم در عدم مذاکره با جنبش مقامات اسلامى فلسطين (حماس) يا ديگر احزاب مخالف فلسطينى خواند. 
 
براون طى سفرى غيرمنتظره وارد عراق شد
 
تلويزيون دولتى عراق گزارش داد که نخست وزير انگلستان طى سفرى از پيش اعلام نشده، روز چهارشنبه به بغداد وارد شد و مورد استقبال همتاى عراقى خود قرار گرفت.
 
اين سفر که چهارمين ديدار گوردون براون در مقام نخست وزيرى از عراق است، پس از آن انجام شد که کابينه‌ دولت عراق اخيرا پيش‌نويس قانونى را امضا کرد که بر مبناى آن 4100 نيروى باقى مانده‌ انگليسى تا پيش از پايان ژوييه‌ سال آينده (2009) از عراق خارج خواهند شد.
 
نخست وزير جديد سومالی معرفی شد
 
رييس‌جمهور سومالى روز سه‌شنبه نخست وزير جديد اين کشور را معرفى کرد. معرفى نخست وزير جديد سومالى از سوى رييس‌جمهور اين کشور على‌رغم مخالفت پارلمان باکنار گذاشته شدن نخست وزير اين کشور صورت گرفت.
 
عبدالهى يوسف احمد رييس‌جمهور سومالى امروز محمود محمد گولد که يکى از متحدان نزديک وى محسوب مى‌شود را جايگزين نور حسن حسين کرد. نورحسن حسين در روزدوشنبه به دنبال مطرح شدن مساله کنار گذاشتن وى از سوى نمايندگان پارلمان سومالى مورد حمايت چشمگير قرار گرفته بود.
 
اوباما به تعهداتش در قبال خاورميانه متعهد مى‌ماند
 
وزير دفاع آمريکا روز شنبه از کشورهاى خاورميانه درخواست کرد تا به مبارزه عليه گسترش افراطى‌گرايى توام با خشونت کمک نمايند و با ارايه کمک‌هاى مالى و آ‌موزشى به نيروهاى امنيتى افغانستان در اين راستا قدم گذارند. وى همچنين خواهان کمک بيشتر کشورهاى منطقه به دولت نوظهور و تازه‌کار عراق شد.
 
رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا، در نشست امنيتى خليج فارس در منامه، اطمينان داد که باراک اوباما رييس‌جمهور منتخب آ‌مريکا به تعهدات خود در قبال خاورميانه متعهد مى‌ماند؛ تعهداتى که شامل مبارزه عليه تروريسم و کمک به اتخاذ راه حل ايجاد دو کشور فلسطين و اسراييل مى‌شود.
 
رييس‌جمهور سومالى نخست‌وزير را عزل کرد
 
رييس‌جمهور سومالى اعلام کرد که در حال برکنار کردن کابينه‌ سومالى است، اين در حاليست که نخست وزير اين کشور در يک مناقشه‌ تازه با رييس جمهور که تلاش‌هاى متزلزل صلح را تهديد مى‌کند، اين اقدام را به چالش کشيد.
 
عبداللهى يوسف احمد، رييس‌جمهور سومالى به خبرنگاران گفت: من نخست وزير و کابينه‌اش را عزل کرده‌ام و در ظرف چند روز آتى يک نخست وزير جديد معرفى خواهم کرد.
 
وى افزود: دولت نور حسن حسين، نخست وزير سومالى قادر به اجراى وظايف خود نيست و من موظف به نجات کشور هستم. 
 
طرح پيشنهادى اوباما براى پايان دادن به مساله فلسطين
 
منابع خبرى از سندى موسوم به طرح پيشنهادى باراک اوباما با هدف پايان دادن به اختلافات فلسطين و رژيم صهيونيستى پرده برداشتند.
 
در اين سند که از سوى باراک اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريکا ارايه شده، پيشنهاد شده است که اردن نقش اصلى را در اين طرح ايفا کند و در صورت عقب نشينى اسراييل از اراضى فلسطينى بر اماکن مقدس در بيت‌المقدس شرقى نظارت داشته باشد.
 
براساس اين طرح، هماهنگى امنيتى مشترک ميان فلسطين و رژيم صهيونيستى بايد از سرگرفته شود و کميته‌هاى مشترکى با مشارکت کشورهاى عربى و بين‌المللى جهت نظارت بر اجراى توافقنامه‌هاى منعقد شده ميان دو طرف فلسطينى و اسراييلى و نظارت بر هرگونه نقض توافقنامه تشکيل شود. 
 
تاکيد کنفرانس پاريس بر همکارى نزديک‌تر ميان همسايگان افغانستان
 
افغانستان و بيشتر همسايگان اين کشور آسيايى جنگ زده در يک کنفرانس غير رسمى در پاريس توافق کردند تا براى ايجاد ثبات در اين کشور، محدود کردن قاچاق مواد مخدر و همانگ کردن عمليات عليه گروه‌هاى تروريستى با يکديگر همکارى کنند.
 
خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از برنار کوشنه، وزير امور خارجه‌ فرانسه پس از اين ديدار نوشت: در اين باره که بدون مشارکت قوى‌ همسايگان افغانستان صلح، امنيت و آبادانى در اين کشور وجود نخواهد داشت، اتفاق نظر ميان اعضاى اين کنفرانس وجود داشت و اين که بدون يک افغانستان باثبات هيچ صلح، امنيت و آبادانى در کل منطقه وجود نخواهد داشت.
 
هدف از کنفرانس گردهم آوردن تمام کشورهاى همسايه‌ افغانستان از جمله ترکمنستان و تاجيکستان، همچنين چين، هندوستان و پاکستان بوده است.
 
تمدید حضور نیروهای سازمان ملل در جولان
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد با اجماع مدت حضور نیروهای وابسته به این سازمان را تا شش ماه دیگر در بلندیهای جولان تمدید کرد.
 
موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد با تمدید حضور نیروهای این سازمان در بلندی های جولان تا شش ماه دیگر با صدور بیانیه ای از سوی این سازمان همراه بود که از گزارش "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد حمایت کرد.
 
در این گزارش بان کی مون آورده است: وضعیت خاورمیانه متشنج است و تا زمانی که صلحی فراگیر به دست نیاید، این وضعیت به همین صورت خواهد بود.
 
ترکیه بر استفاده از عملیات نظامی علیه پ.ک.ک تاکید کرد
 
با وجود گزارش هایی مبنی بر احتمال ایجاد آتش بس بین ترکیه و حزب کارگران کردستان، ترکیه بر استفاده از عملیات نظامی علیه پ.ک.ک تاکید کرد.
 
علی باباجان وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای مکزیکی خود در مکزیک گفت: در مبارزه با حزب کارگران کردستان از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد و ابزار نظامی هم یکی از این ابزارهاست.
 
نشست زردارى و گيلانى در خصوص اوضاع امنيتى پاکستان
 
منابع رياست جمهورى پاکستان اعلام کردند: آصف على زردارى رييس جمهور و يوسف رضا گيلانى نخست وزير پاکستان در اين نشست به اين توافق رسيدند که مذاکراتشان همچنان در راستاى اجراى قطعنامه‌هاى سازمان ملل در چارچوب قوانين پاکستان و بدون هيچ گونه نقضى در اين قوانين ادامه يابد.
 
روزنامه الاهرام چاپ مصر به نقل از منابع رياست جمهورى نوشت: زردارى و گيلانى توافق کردند که به عمليات دستگيرى کسانى که احتمالا در حملات بمبئى دست داشتند ادامه دهند و هرگز هيچ يک از متهمان را به مقامات هندى تحويل ندهند.
 
کيم جونگ ايل سکته مغزى کرده اما در حال بهبود است
 
بر اساس گزارش‌هاى رسمى و در تلاش براى نشان دادن اين‌که رهبر کره‌ شمالى در وضعيت جسمانى خوبى قرار دارد، پيونگ‌يانگ عکس هايى از بازديد کيم جونگ ايل از زمين‌هاى کشاورزى و مردم دهکده‌اى در يکى از شهرهاى کره‌ شمالى منتشر کرد.
 
اين عکس‌ها از کيم‌ جونگ‌ ايل، رهبر کره‌ شمالى در حالى منتشر شده است که رسانه‌هاى دولتى پيونگ يانگ در ماه‌هاى اخير يکسرى گزارش‌ها و عکس‌هاى بدون تاريخ منتشر کرده که با هدف نشان دادن وضعيت خوب جسمانى کيم جونگ ايل بوده است.
 
رسانه‌هاى کره‌ جنوبى نيز اعلام کرده‌اند که رهبر کره‌ شمالى که اخيرا عمل جراحى مغز داشته است در حال بهبود است.
 
محمود عباس و بوش با يکديگر ديدار مى‌کنند
 
محمود عباس و جورج بوش 19 دسامبر (29 آذر) در کاخ سفيد يک ديدار خداحافظى‌ برگزار مى‌کنند.
 
نبيل ابوردينه سخنگوى تشکيلات خودگردان فلسطين، تاکيد کرد: محمود عباس رييس اين تشکيلات، پيش از سفر به مسکو 19 دسامبر در کاخ سفيد با جورج بوش رييس جمهور آمريکا ديدار خواهد کرد.
 
وى افزود: دو طرف در اين ديدار درباره آخرين تحولات مربوط به مذاکرات صلح پس از کنفرانس آناپوليس گفتگو مى‌کنند.
 
رهبر حزب مخالف تايلند نخست وزير اين کشور منصوب شد
 
پارلمان تايلند روز دوشنبه آبهيسيت و جاجيوا، رهبر حزب مخالف تايلند را به عنوان نخست وزير جديد اين کشور معرفى کرد. در پى اين راى پارلمان، طرفداران دولت سابق تايلند سعى کردند که ساختمان پارلمان را محاصره کنند.
 
آبهيسيت و جاجيوا که رياست حزب دموکرات را بر عهده دارد، امروز در راى‌گيرى مجلس عوام پارلمان با کسب 235 راى در برابر پراچا پرامنوک، رييس پليس سابق تايلند و يکى از وفاداران تاکسين شيناواترا، نخست وزير سابق عزل شده‌ تايلند که 198 راى کسب کرد، پيروز شد.
 
اعترافات تنها تروريست دستگير شده در حملات بمبئى
 
براساس اعلام فرد مسلح دستگير شده در حملات بمبئى مشخص شد که وى در اصل قصد داشته گروگان‌گيرى کند و طى يک سرى تماس با رسانه‌ها درخواست‌هايش را عنوان کرده بود.
 
محمد اجمل کاسب، تنها فرد مسلح دستگير شده در حملات اخير در بمبئى گفت که وى و همراهش تصميم گرفته بودند که از يک پشت بام به سمت افراد شليک کنند اما به خاطر پيدا نکردن ساختمانى مناسب اين کار را انجام ندادند.
 
وى خاطرنشان کرد: حمله بمبئى که در 26 نوامبر به وقوع پيوست در ابتدا براى 27 سپتامبر در نظر گرفته شده بود.
 
آغاز پروازهاى مستقيم روزانه ميان چين و تايوان
 
چين و تايوان روز دوشنبه در لحظه‌اى تاريخى براى هر دو طرف پروازهاى مستقيم روزانه و ديگر راه‌هاى ارتباطى را آغاز کردند.
 
مقامات اعلام کردند که کشتى‌رانى مستقيم و خدمات پستى در سراسر تنگه‌ تايوان نيز از امروز آغاز شد که بدين گونه به تاخيرهاى هزينه‌بر و خسته کننده‌ ورود به چين و يا تايوان از طريق آب‌ها و يا حريم هوايى يک کشور سومى مربوط مى‌شد، پايان داد.
 
بوش و مالکی توافقنامه خروج را امضا کردند
 
رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق در بغداد، توافقنامه جنجال برانگیز خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را امضا کردند.
 
یک منبع نزدیک به دولت عراق گفت : نوری المالکی نخست وزیر عراق و جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا، لحظاتی پیش توافقنامه عقب نشینی نظامیان بیگانه از عراق را به همراه سندی که بر تاریخ های مشخص شده در توافقنامه برای عقب نشینی نظامیان تاکید می کند، امضا کردند.
 
"جرج بوش"  به طور غیرمنتظره وارد بغداد شد و بلافاصله با جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و در ادامه با سیدعبدالعزیز حکیم رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق و دیگر مقام های این کشور دیدار کرد.
 
لیونی حماس را به تجاوز گسترده نظامی تهدید کرد
 
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اگر جنبش اسلامی حماس به اقدامات خود ادامه دهد، این رژیم نیز از هر وسیله ممکن بویژه عملیات نظامی برای پاسخ به آن استفاده می کند.
 
"زیپی لیونی" که بعد از اظهارات "خالد مشعل" رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره تمدید نشدن آتش بس در غزه سخن می گفت در ادامه افزود: هر گونه اقدامی که از غزه انجام شود ما را وارد به دفاع می کند. اگر حماس به اقدامات خود ادامه دهد برای ما چاره ای به جز استفاده از طرح های در دسترس برای پایان دادن به این اقدامات وجود نخواهد داشت. 
 
اولین سفر بین المللی رائول کاسترو به ونزوئلا
 
رائول کاسترو اولين سفر بين‌المللى خود را به عنوان رييس جمهور کوبا روز شنبه به ونزوئلا انجام داد. اين سفر که يک انتخاب نمادين محسوب مى‌شود با هدف تقويت مناسبات با متحد سوسياليست کوبا و حامى مالى هاوانا صورت گرفت.
 
هوگو چاوز در مراسم استقبال از همتاى کوبايى خود در فرودگاه کاراکاس با به آغوش کشيدن رائول کاسترو اظهار داشت: به خانه‌ خودت خوش آمدي. سفر تو (به ونزوئلا) براى ما يک افتخار است.
 
وضعيت خطرناکى بر منطقه جنوب آسيا حاکم است
 
وزير امور خارجه‌ آمريکا گفت که در سفر اخيرش به هند از مقام‌هاى اين کشور خواسته است اقدامى انجام ندهند که به بى‌ثباتى منطقه بينجامد.
 
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه در حال کناره‌گيرى آمريکا در يک گفتگوى اختصاصى با شبکه خبرى NBC آمريکا گفت: در حقيقت هر چيزى که اوضاع را بدتر کند يا احتمالا باعث معرفى عواقب ناخواسته‌اى شود، براى ثبات منطقه خوب نخواهد بود و به آنچه که بايد رسيدگى شود پرداخته نخواهد شد و اين پيام من به هند است.
 
ديپلمات ارشد آمريکا اوايل ماه دسامبر چند روز پس از حملات تروريستى به بمبئى که باعث تشديد تنش بين هند و پاکستان، دو قدرت هسته‌يى جنوب آسيا شد، به اين دو کشور سفر کرد.
 
کره شمالى تهديد کرد
 
پس از اينکه آمريکا اعلام کرد کمک انرژى به کره شمالى به دليل بى‌نتيجه ماندن گفتگوهاى تاييد صحت گزارش‌هاى هسته‌اى اين کشور متوقف شده، پيونگ‌يانگ روز شنبه تهديد کرد که روند خلع سلاح تاسيسات هسته‌يى اصلى خود را کاهش مى‌دهد.
 
فشارها روى پيونگ يانگ افزايش يافته و سران چين، ژاپن و کره جنوبى نسبت به عدم موافقت کره شمالى با اقدامات خاص درباره‌ تاييد صحت فعاليت‌هاى هسته‌ای در جريان گفتگوهاى چند جانبه هفته گذشته در پکن ابراز تاسف کردند.
 
در عمليات مشترک ناتو - افغانستان 40 شبه‌نظامى کشته شدند
 
يک مقام رسمى افغانستان اعلام کرد: طى عمليات مشترک نيروهاى ناتو - افغان در جنوب اين کشور 40 شبه نظامى طالبان کشته شدند.
 
سخنگوى فرماندار استان هلمند روز دوشنبه تصريح کرد که طى اين عمليات که در مناطق نادعلى و مرجا در استان هلمند که چند روز پيش آغاز شد و هنوز نيز در جريان است 40 شبه نظامى طالبان کشته شدند.
 
بنان و روسيه همکارى‌هاى نظامى‌شان را گسترش مى‌دهند
 
وزراى دفاع لبنان و روسيه در ديدارى که روز دوشنبه انجام دادند، پيرامون انتقال تکنيک‌هاى جنگى جديد با يکديگر مذاکره کردند. اين مذاکرات مراتب نگرانى آمريکا را فراهم کرده است.
 
الياس المر وزير دفاع لبنان، پيش از اين نيز در ديدار با رييس سازمان همکارى‌هاى تکنيکى نظامى روسيه اظهار داشته بود که در مسير تجهيز تسليحاتى ارتش لبنان با تکنيک‌هاى نظامى روسيه، هيچ مانعى وجود ندارد.
 
بر طبق گزارش‌ها،‌ ارتش لبنان درصدد است با خريد موشک‌هاى تدافعى و ادوات جنگى ضد هوايى، هلى‌کوپتر و هواپيما اقدام به نوسازى تجهيزات نظامى‌اش نمايد. 
 
خشونت بار دیگر به پایتخت یونان بازگشت
 
پس از تنها یک روز آرامش در آتن، ماموران پلیس یونان برای رویارویی با جوانان معترض که با سنگ و کوکتول مولوتف به استقبال آنها آمده بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.
 
جوانان معترض یونانی به کشته شدن جوان 15 ساله روز دوشنبه بار دیگر در موجی جدید به خیابانهای مرکزی آتن ریختند و به مغازه ها حمله بردند.
 
از زمان کشته شدن جوان 15 ساله توسط یک مامور پلیس در شش دسامبر تاکنون، جوانان یونانی در سراسر این کشور به خیابانها ریخته اند که تاکنون 200 میلیون یورو به دولت خسارت وارد کرده اند.
 
ماموریت پنج ساله ژاپن در جنگ عراق پایان یافت
 
ژاپن پس از پایان پنج سال همکاری با اشغالگران آمریکایی در جنگ عراق، عملیات خروج نیروهای خود را که در کویت مستقر هستند،آغاز کرد.
 
مقام های وزارت دفاع ژاپن روز سه شنبه اعلام کردند: توکیو امروز با اتمام پنج سال ماموریت هوایی خود در عراق، خروج از پایگاهی در کویت را آغاز کرده است.

نظر شما :