روياى دست يافتنى بى نظير بوتو

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۲:۲۰ کد : ۴۲۴ آسیا و آفریقا
بى نظير بوتو که به نظر مى رسد براى به دست گرفتن قدرت دو باره در پاکستان بسيار مصمم است اعلام کرده است که در هر شرايطى به پاکستان باز مى گردد حتى اگر نتيجه مذاکراتش با پرويز مشرف موفقيت آميز نباشد.

بى نظير بوتو،‌نخست وزير سابق پاکستان اعلام کرد تا زمانيکه پرويز مشرف،‌رئيس جمهور پاکستان ژنرال ارتش باشد با وى همکارى نخواهد کرد.

اين در حالى است که پرويز مشرف و بى نظير بوتو روز جمعه به طور محرمانه با يکديگر ديدار کردند.

 

بى نظير بوتو که پس از ديدار با پرويز مشرف در شبکه تلوزيونى اسکاى نيوز صحبت مى کرد اعلام کرد که براى شرکت در انتخابات عمومى آينده در پاکستان به کشورش بازخواهد گشت.

 

بى نظير بوتو در طى ديدار با پرويز مشرف امکان بازگشت به کشورش را اعلام کرده بود اما در عين حال گفته بود که  پرويز مشرف بايد از مقام فرماندهى نيروهاى نظامى  استعفا دهد. بى نظير بوتو همچنين اظهار داشت که اين بسيار مهم است که بتوانيم با شخصى که در پاکستان بر سر قدرت است مذاکره کنيم،‌ براى بازگشت دموکراسى به پاکستان ابتدا نيازمند رئيس جمهورى هستيم که نظامى نباشد. مقام فرماندهى کل قوا بايد از مقام رياست جمهورى جدا باشد.

 

پرويز مشرف که در جريان يک کودتاى نظامى در تاريخ 12 اکتبر 1999 با برکنارى نواز شريف،‌ نخست وزير انتخابى به قدرت رسيد،‌ در حال حاضر در ضعيف ترين دوره هشت سال رياست خود بر پاکستان به سر مى برد. وى در حال حاضر با چالشهايى چون فعاليت هاى افراطيون اسلامگرا و همچنين ابقاء مجدد رييس ديوان عالى پاکستان رو به رو است که چهار ماه پيش از مقام خود عزل شده بود.

 

پرويز مشرف از پارلمان پاکستان در خواست کرده است که براى دور سوم وى را به عنوان نخست وزير انتخاب کنند و اين در حالى است که وى همچنان مقام فراندهى نيروهاى نظامى را در اختيار دارد.

 

ديپلمات هاى غربى اميدوارند که همکارى بين پرويز مشرف و بى نظير بوتو بتواند به يک حکومت سکولار در پاکستان بى انجامد.

 

اين در حالى است که بى نظير بوتو اعلام کرده است که پرويز مشرف بايد به عنوان يک شهروند عادى،‌پس از انتخابات پارلمانى،‌در انتخابات شرکت کند. معاون هاى ژنرال مشرف نيز اعلام کرده اند که وى  قصد دارد قدرت را با حزب مردمى پاکستان به رهبرى خانم بوتو تقسيم کند.

 

بى نظير بوتو که به نظر مى رسد براى به دست گرفتن قدرت دوباره در پاکستان بسيار مصمم است اعلام کرده است که در هر شرايطى به پاکستان باز مى گردد. وى در مصاحبه با يک هفته نامه آلمانى اعلام کرده بود که اگر مشرف بخواهد قبل از انتخابات جديد پارلمانى دوباره به مقام نخست وزيرى انتخاب شود به دادگاه عالى پاکستان عليه وى شکايت خواهد کرد. وى همچنين اظهار داشت که ارتش بايد از حمايت کشور دست بردارد و به خواسته هاى دولت احترام بگذارد.

 

بى نظيز بوتو که پس از مذاکره با پرويز مشرف با اين روزنامه فوکوس آلمان صحبت مى کرد ادامه داد که من به پاکستان باز مى گردم حتى اگر نتيجه مذاکراتم با پرويز مشرف موفقيت آميز نباشد. چرا که پاکستان توسط تندروها در خطر است. اين براى من بيش از يک مبارزه است. اين يک مبارزه براى قبل و روح پاکستان است.

 

بى نظير بوتو که از سال 1998 در دوبى و لندن در تبعيد خود خواسته به سر مى برد در اواخر دهه 80 و اوايل دهه 90 نخست وزير پاکستان بوده است.

از زمان تحولات اخير پاکستان پيرامون حکم بازداشت رييس برکنار شده ديوان عالى به سمن خود که نشانه اى از ضعيف تر شدن پرويز مشرف است بى نظير بوتو اميد بيشترى براى رسيدن به مقام نخست وزيرى دارد.

 

بى نظير بوتو اعلام کرده است تا ماه سپتامبر به پاکستان بازمى گردد.


نظر شما :