در ديدار با پادشاه اردن تسليم شد

نامه دو صفحه‌اى شش کشور عربى به باراک اوباما

۲۴ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۸ کد : ۴۳۳۰ اخبار اصلی
در این نشست احمد ابوالغيط، سعود الفيصل، احمد بن عبدالله آل محمود، فوزى صلوخ، رياض المالکى، وزاری خارجه مصر، عربستان، قطر، لبنان، فلسطین و عمرو موسى، دبيرکل اتحاديه عرب حضور داشتند.
نامه دو صفحه‌اى شش کشور  عربى به باراک اوباما

نشست روز شنبه (11 آوریل) جمعی از وزرای امور خارجه عوض اتحادیه عرب در اردن به اندازه­ای غیر مترقبه بود که کل خبرهای رسانه­های عربی را تحت تاثیر خود قرار داد. نشستی که بلافاصله پس از جریان­های مصر و اوج­گیری اختلاف­های قاهره با حزب­الله و حماس برگزار شد. اما گویا محور این نشست برچگونگی رساندن پیام اعراب به باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحد که قرار است به زودی ملک عبدالله با وی دیدار کند، باز می­گشت. آنها نامه­ای در دو صفحه به زبان انگلیسی تحویل پادشاه اردن دادند تا وی آن را در جریان دیدارش با اوباما به او تحویل دهد.  

 پادشاه اردن در این دیدار که عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز در آن حضور داشت، بر لزوم اتخاذ موضع‌گيرى يکپارچه عربى و صحبت به يک زبان واحد در برابر جامعه جهانى تاکيد کرد.

 وی در اين نشست بر لزوم تلاش فورى جهت ازسرگيرى مذاکرات جدى به منظور حل درگيرى‌هاى فلسطين و اسرائيل بر اساس تشکيل دو کشور تاکيد کرد و گفت: «عامل زمان در ازسرگيرى مذاکرات بسيار حايز اهميت است. اتخاذ موضع‌گيرى واحد از سوى کشورهاى عربى نيز عاملى مهم در خدمت به منافع کشورهاى عربى در زمينه تحقق صلح فراگير است. بايد مذاکرات در راستاى تضمين تشکيل کشور مستقل فلسطين در خاک فلسطين باشد.»

 در این نشست احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر، سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان، احمد بن عبدالله آل محمود، وزير دولت در امور خارجه قطر، فوزى صلوخ، وزير امور خارجه لبنان، رياض المالکى، وزير امور خارجه در تشکيلات خودگردان فلسطين و عمرو موسى، دبيرکل اتحاديه عرب حضور داشتند.

 وزيران امور خارجه عرب افکار و طرح‌هاى مطرح شده در کميته پيگيرى طرح صلح عربى در قبال روند صلح را به ملک عبدالله دوم ارائه کردند تا وى اين پيام را در سفرش به واشنگتن تا قبل از پايان ماه جارى به باراک اوباما، رئيس‌جمهوری امريکا ابلاغ کند.

 شبکه الجزيره گزارش داد، ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن در کنفرانس خبرى گفت: «اين ديدار در راستاى تکميل رايزنى‌هايى بود که وزيران امور خارجه در حاشيه اجلاس سران عرب در دوحه داشتند. نشست سعى داشت موضع‌گيرى کشورهاى عربى را با يکديگر متحد کند تا ملک عبدالله دوم در سفر آتى‌اش به واشنگتن ديدگاه کشورهاى عربى را به اوباما ابلاغ کند.»

 وى درباره عدم مشارکت وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه در اين نشست گفت: «معلم به علت اينکه در یک سفر خارجى بود نتوانست در اين نشست حضور داشته باشد. ملک عبدالله دوم در سفر آتى‌اش به واشنگتن بر لزوم واداشتن اسرائيل به پذيرش راه ‌حل صلح فراگير تاکيد خواهد کرد.»

 وزيران خارجه عربستان، مصر، قطر، لبنان، فلسطين و اردن بعد از اين نشست تاکيد کردند، صلح فراگير بايد براساس طرح صلح عربى که در اجلاس سران عرب در بيروت در سال 2002 تصويب شده و نيز اساس تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل، برقرار شود.

 هشام يوسف، مدير دفتر عمرو موسى گفت: «اين نشست در راستاى هماهنگ سازى مواضع کشورهاى عربى قبل از سفر پادشاه اردن به واشنگتن بسيار مهم و مثبت بود.»

 رياض المالکى نيز بعد از اين نشست گفت: «پيام کشورهاى عربى که ملک عبدالله به دولت امريکا منتقل خواهد کرد در برگيرنده‌ درخواست اين کشورها از ملزم ساختن دولت اسرائيل برای اجراى توافق‌هاى آناپوليس، توقف شهرک سازى‌ها، پايان دادن به تحريم­ها، پايان دادن به موانع و ايست‌هاى بازرسى و اجراى درخواست‌هاى جامعه جهانى و اعراب است.»

 فهد بن عبدالمحسن، سفيرعربستان در اردن نيز تاکيد کرد، هيچ صلحى بدون تشکيل کشور فلسطين در مرزهاى چهارم ژوئن 1967 برقرار نخواهد شد. دولت راست گراى اسرائيل بايد بداند که اين وضع نمى‌تواند ادامه يابد و بدون کشور فلسطين و بازگشت آوارگان فلسطينى صلحى برقرار نخواهد شد.

 اين نشست سومين نشست کشورهاى عربى با هدف هماهنگ سازى مواضع‌شان در قبال روند صلح و طرح صلح بوده است و شرکت‌کنندگان بر لزوم اجراى نتايج نشست دوحه تاکيد کردند.


نظر شما :