ادامه بازداشت‌ها در لبنان

دولت لبنان وارد پرونده حزب الله و مصر شد

۲۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۰ کد : ۴۳۷۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تنش میان مصر و حزب الله همچنان ادامه دارد. به ویژه این که به ادعای مقام­های مصری افراد دستگیر شده درباره نیاتشان در مصر اعتراف­های تازه­ای کرده­اند. منتصر الزياد وکيل برخى از افراد بازداشت شده در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «اکثر بازداشت‌شدگان گفته­اند که مورد بدرفتارى و حتى شکنجه قرار گرفته­اند.»
دولت لبنان وارد پرونده حزب الله و مصر شد

تنش میان مصر و حزب الله همچنان ادامه دارد. به ویژه این که به ادعای مقام­های مصری افراد دستگیر شده درباره نیاتشان در مصر اعتراف­های تازه­ای کرده­اند. با این حال منتصر الزياد وکيل برخى از افراد بازداشت شده در مصر پیش­بینی کرد، ارجاع پرونده اين افراد به دستگاه نظامى قضايى بعيد باشد و پرونده آنها به دادگاه امنيتى دولت ارجاع داده شود.

وی به شبکه الجزيره گفت: «اکثر اين افراد گفته­اند که مورد بدرفتارى و حتى شکنجه قرار گرفته­اند.»

وى گفت: «بعيد است که عبدالمجيد محمود دادستان کل مصر و هشام بدوى از مسئولان دادستانى امنيتى مصر بخواهند سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان و نعيم قاسم معاونش را متهم معرفى کنند؛ چرا که تحقيقات کنونى هيچ اشاره‌اى به هيچ يک از اين دو مقام ندارند.»

اين در حالى است که مقامات حقوقى مصر به خبرنگار الجزيره گفته‌اند که دادستان کل مصر با دادستانى امنيتى اين کشور در حال بررسى نقش احتمالى سيد حسن نصر‌الله و معاونش در اين قضيه و تحت پيگرد قرار دادن آنها هستند و اين که آيا اتهامات وارده به اين دو مقام لبنانى جهت درج نام آنها در ليست متهمان به اثبات مى‌رسد يا خير. احتمالا حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر بعد از تکميل تحقيقات دادستانى امنيتى، اين پرونده را به دستگاه قضايى نظامى ارجاع خواهد داد. در صورتى که پرونده به دادگاه نظامى ارجاع داده شود، من در هيات دفاع نخواهم بود چرا که حضور در برابر دادگاه نظامى و دفاع در اين دادگاه‌ها هيچ فايده‌اى نخواهد داشت.

در اين راستا مسوولان مصرى روز سه‌شنبه نيز حملات گسترده‌اى را در سينا آغاز کردند و 16 فرد ديگر را در اين ارتباط دستگير کردند.

اين در حالى است که ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان، خواستار حل و فصل اين مساله ضمن حفظ روابط دو کشور شده است. در بيانيه‌ دفتر رياست جمهورى لبنان آمده است، سليمان در ديدار با احمد فواد البديوى سفير مصر در لبنان، به بررسى دستگيرى برخى از لبنانى‌هاى دستگير شده پرداخته است. در اين ديدار دو طرف به بررسى بازداشت يکى از لبنانى‌ها در مصر که مصر مدعى شده از اعضاى حزب‌الله لبنان است، پرداختند.

البديوى نيز پيامى را از سوى حسنى مبارک در زمينه دعوت از سليمان براى حضور در کنفرانس کشورهاى جنبش عدم تعهد که قرار است 15 و 16 ژوييه در قاهره برگزار شود تقديم وى کرد.

در همین رابطه نبيه برى رئيس پارلمان لبنان نيز گفت:‌ «حل و فصل بحران ميان حزب‌الله لبنان و مصر از طريق اظهارات رسانه‌اى ممکن نيست، بلکه با تلاش و ارتباطات بيشتر ممکن است.»

فواد سنيوره نخست وزير لبنان نيز با سفير مصر ديدار کرد و از وى خواست اطلاعات بيشتر و رسمى درباره فرد بازداشت شده و ديگر همراهانش به لبنان ارائه کند.

البديوى تصريح کرد، لبنان در اتخاذ هر موضع‌گيرى درباره دستگيرى اين افراد آزاد است، اما مساله در حال حاضر در دست مسئولان قضايى مصر است.

سایت المحيط نيز گزارش داد، حبيب العادلى وزير کشور مصر، با معاونان ارشد خود نشستى را درباره ارائه طرح امنيتى برای تحت پيگرد قرار دادن افراد خارجى در مصر بويژه در هتل‌ها و مناطق توريستى به ويژه کسانى که تابعيت عراقى، فلسطينى، لبنانى، ايرانى و پاکستانى دارند برگزار کرد.

العادلى در اين راستا با پليس گردشگرى مصر همکارى‌هايى را آغاز کرده است و قرار است نيروهاى امنيتى تمام هتل‌هاى بزرگ در استان‌هاى مصر را مورد تفتيش قرار دهند و فورا ليستى از افراد خارجى که در مصر اقامت دارند، تهيه کنند.

همچنين قرار است زمان ورود آنها به کشور کارت شناسايى آنها و علت ورودشان به مصر نيز بررسى شود. تل‌آويو نيز به اتباع خود براى سفر به جزيره سينا و گذراندن تعطيلات خود به منظور جلوگيرى از هر گونه حمله تروريستى هشدار داد. دفتر مبارزه با ترور اسرائیل از اسراييلى‌ها خواسته است که فورا صحراى سينا را ترک کنند.

همچنین گزارش می­شود، مصر تدابير امنيتى شديدى را در مرزهاى خود با اسرائيل به منظور جلوگيرى از ورود غير قانونى افراد اتخاذ کرده است.

دفتر امنيتى مصر اعلام کرد که مصر 25 فرد با تابعيت مصرى، فلسطينى، سودانى و لبنانى را که با حزب‌الله لبنان در ارتباط بودند، دستگير کرده است.

نيروهاى امنيتى مصر در پى دستيابى به اطلاعاتى که سازمان موساد و سازمان اطلاعات مرکزى امريکا (سيا) در اختيار آنها قرار داده بودند، برخى فعالان حزب‌الله لبنان را دستگير کردند. مقامات امنيتى اسرائيلى به روزنامه یدیعوت احرونوت گفته­اند، حزب‌الله لبنان به دنبال ايجاد اخلال در نظام مصر بوده و گردشگران اسرائيلى نيز هدف دوم اين حملات بوده‌اند! اين ادعای از سوی مقامات حزب الله لبنان رد شده است. حتی افراد دستگیر شده نیز در اعتراف­های خود تاکید کرده­اند، به هیچ عنوان قصد تهدید امنیت ملی مصر را نداشته­اند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :