عزل و بازداشت در دستگاه امنيتى عراق

حادثه تروريستى کاظمين سازمان امنيت عراق را به هم ريخت

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۲ کد : ۴۴۶۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
منابع خبرى عراق اعلام کردند، محمد عبدالله الشهوانى مدير سازمان اطلاعات عراق از اين پست برکنار شد.
حادثه تروريستى کاظمين سازمان امنيت عراق را به هم ريخت

منابع آگاه به خبرگزارى براثا که یکی از منابع خبری نزدیک به جریان های شیعی عمدتا نزدیک به مجلس اعلای اسلامی عراق است، گفتند: «محمد عبدالله الشهوانى مدير سازمان اطلاعات عراق از اين پست برکنار شد.»

به گفته اين منابع علت اين امر کوتاهى علنى اين سازمان در مسئوليت‌هايش در سالهاى گذشته بوده است.

الشهوانى به علت مواضع کينه توزانه طايفه‌گرايانه‌اش مورد انزجار مسئولان سياسی عراقی بوده است.

این در حالی است که سازمان امنیت عراق با صدور بیانیه­ای خبر برکناری الشهوانی را تکذیب و اعلام کرد وی با حفظ تمام اختیارات قانونی همچنان به کار خود ادامه می­دهد.

عملیات تروریستی اخیر در دو شهر بعقوبه و کاظمین که به کشته شدن نزدیک به یکصد نفر از جمله 51 ایران و زخمی شدن بیش از 150 نفر که بیش از 80 نفر آنها ایرانی بودند، شد، خشم مقام­های عراقی از جمله نوری مالکی نخست وزیر عراق را براگیخت به گونه­ای که ساعاتی پس از اعلام خبر انفجار کاظمین خبرهایی مبنی بر بازداشت فرمانده پلیس مسئول تامین امنیت اطراف حرم نیز صادر شده بود. ابعاد سیاسی این انفجار به اندازه­ای گسترده بود که هیلاری کیلنتون وزیر امور خارجه امریکا را به بغداد کشاند. همچنین یک فرمانده ارشد پلیس و چهار نفر از افرادش به دلیل کوتاهی در اتخاذ تدابیر امنیتی بازداشت شدند. مرز خسروی نیز به دستور مقام­های ایرانی بسته شده است.  

در همین حال وزير دفاع عراق نشستى را با هدف بررسى انفجارهاى اخير در بغداد و جلوگيرى از وقوع حملات مشابه، با فرماندهان امنيتى وزارت دفاع برگزارکرد. بر اساس بيانيه منتشره از سوى دفتر عبدالقادر محمد العبيدى وزير دفاع عراق، در اين نشست طرح‌هايى برای جلوگيرى از تکرار چنين وقايع تروريستى که اماکن مقدس و اماکن تجارى را هدف قرار مى‌دهد، ارائه شد.

همچنين جلال طالبانى رئيس جمهوری عراق نيز عراقى‌ها را به همکارى با نيروهاى امنيتى عراق برای جلوگيرى از حملات تروريستى فراخواند.

اکمل‌الدين احسان اوغلو دبير کل سازمان کنفرانس اسلامى نيز شديدا حملات تروريستى را در عراق محکوم کرد.

‌در همین حال به گزارش روزنامه الحيات، نيروهاى امنيتى بابل به منظور جلوگيرى از نفوذ افراد مسلح از طريق شهرهاى محسور در مناطق ناامن که به مثلث مرگ مشهور شده­اند براى انجام حملات تروريستى در بابل تدابير امنيتى شديدى را اتخاذ کرده‌اند.

رئيس پليس بابل در این باره به این روزنامه گفته است، افراد شبه نظامى در مناطق کشاورزى در طول مسير ارتباطى شهرهاى شمال بابل و شهرهاى غربى مستقر هستند. ما اطلاعاتى در زمينه‌ انتقال تروريست‌ها از شهرهاى لطيفيه و محموديه به بابل، نجف و کربلا برای انجام عمليات تروريستى در اختيار داريم.

نيروهاى پليس فلوجه نیز اعلام کردند، يکى از رهبران گروه دولت اسلامى عراق را در استان الانبار کشتند و چهار تن ديگر را دستگير کردند.

بر اساس بيانيه وزارت کشور عراق، درگيرى‌ها در شهر فلوجه ميان نيروهاى پليس و گروه‌هاى تروريستى درگرفت که طی آن يک رهبر دولت اسلامى عراق کشته شد.

همچنين در عملياتى ديگر، نيروهاى امنيتى عراق در استان الانبار 15 مظنون تروريسم را در جنوب فلوجه دستگير کردند. نيروهاى ارتش عراق نيز عصر شنبه 35 مظنون را در منطقه‌ الباب الشرقى در مرکز بغداد دستگير کردند.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :