ليبرمن خواهان مذاکره با سوريه اما به شيوه‌اى ديگر

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۰ کد : ۴۴۶۷ اخبار اصلی
آویگدور لیبرمن وزير امور خارجه اسرائیل با وجود این که بر رد پیشنهادهای گذشته برای مذاکره با فلسطینیان همچنان پافشاری می­کند، روز یکشنبه 26 آوریل گفت: «قصد دارم درباره صلح با سوريه به گفت‌وگو بپردازم، ولی تنها در صورتى که گفت‌وگوها بدون هيچ پش شرطى برگزار شود.»
ليبرمن خواهان مذاکره با سوريه اما به شيوه‌اى ديگر

آویگدور لیبرمن وزير امور خارجه اسرائیل با وجود این که بر رد پیشنهادهای گذشته برای مذاکره با فلسطینیان همچنان پافشاری می­کند، روی یکشنبه 26 آوریل گفت: «قصد دارم درباره صلح با سوريه به گفت‌وگو بپردازم، ولی تنها در صورتى که گفت‌وگوها بدون هيچ پش شرطى برگزار شود.»

سوريه اخيرا اعلام کرد، اگر گفت‌وگو‌ها روى خروج کامل اسرائيل از بلندى‌هاى جولان متمرکز باشند، گفت‌وگو‌هاى صلح غيرمستقيم با دولت جديد اسرائيل را از سرخواهد گرفت.

اسرائیل در جنگ شش روزه‌ سال 1967 بلندى‌هاى جولان را از سوريه گرفت.

ليبرمن به راديو اسرائیل گفت: «من خوشحال خواهم شد که عصر امروز با سوريه مذاکره کنم ولى بدون پيش شرط.»

گفت‌وگوهاى قبلى به دليل اختلاف بر سر ميزان عقب نشينى اسرائيل با شکست مواجه شدند.

به نوشته روزنامه هاآرتص،‌ بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل و آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين رژيم هر دو گفته‌اند، قلمرويى را که سوريه خواهان آن است واگذار نخواهند کرد.

ليبرمن اظهار داشت آنها مى‌گويند، ابتدا به مرزهاى 1967 بازگرديد و جولان را واگذار کنيد. اگر ما با اين شرط موافقت کنيم آنگاه چه چيزى براى مذاکره باقى مى‌ماند؟

اين سخنان ليبرمن پس از آن صورت گرفت که او در يک گفت‌وگوى ديگر با روزنامه اتريشى کلين سايتونگ (Cleine zeitung) درباره گفت‌وگو با سوريه ابراز ترديد کرد.

او به اين روزنامه گفت: «ما بايد واقعيت را بپذيريم. تا امروز سوريه ميزبان رهبران حماس و جهاد اسلامى بوده، اين کشور از حزب‌الله لبنان حمايت مى‌کند. اين کشور از برنامه‌ هسته‌اى ايران حمايت مى‌کند و من مى‌بينم که در حال تحکيم مناسبات با تهران است. به همين دليل من نمى‌توانم سوريه را يک شريک واقعى در هيچ قراردادى بدانم.»

اما راديو اسرائیل به نقل از ايهود باراک، وزير جنگ اسرائیل گزارش داد، اسرائيل بايد براى ازسرگيرى گفت‌وگوهاى غيرمستقيم صلح با سوريه تلاش کند.

گزارش‌ها حاکى است که وى در نشست وزارت دفاع که پشت درهاى بسته انجام شد، گفت که اين مذاکرات سوريه را از محور شرارت دور خواهد کرد.

وزير جنگ اسرائیل اظهار کرد، مذاکرات با سوريه براى اسرائيل مهم است و بايد براى ازسرگيرى اين مذاکرات هرچند به شکل غيرمستقيم تلاش کنيم. اسرائيل بايد از سوريه بخواهد تا رهبران گروه‌هاى مقاومت فلسطين را از کشور خود بيرون کند.

اما ليبرمن مدعی شد، قبل از مذاکرات سورى‌ها بايد از حمايت از تروريسم دست بردارند. مراکز سازمان‌هاى تروريستى را ببندند. تنها در اين صورت مذاکرات درباره‌ مناسبات آينده مى‌تواند آغاز شود. روند ديپلماتيک بهترين چيز براى دستيابى به يک صلح محتمل نيست. در وهله نخست ما بايد دستاوردهايى براى مردم هر دو کشور داشته باشيم در غير اين صورت روند ديپلماتيک شکست خواهد خورد. مهمترين چيز براى ما اين است، زيرا ما نمى‌خواهيم هر روز با تروريسم و موشک زندگى کنيم. مهمترين چيز براى فلسطينيان وضعيت اقتصادى و بعلاوه ثبات است.


نظر شما :