آویگدور ليبرمن: در هيچ شرايطى به ايران حمله نخواهيم کرد

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۲:۳۸ کد : ۴۴۶۸ اخبار اصلی
آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در تازه­ترین اظهار نظر گفته است، حتى اگر تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران براى پايان دادن به برنامه‌ هسته‌اى‌اش کارگر نباشند، اسرائيل باز هم به ايران حمله نخواهد کرد.
آویگدور ليبرمن: در هيچ شرايطى به ايران حمله نخواهيم کرد

با وجود این که تا کنون مقام­های اسرائیلی بارها ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و اظهارات تندی را علیه فعالیت­های هسته­ای ایران ایراد کرده­اند، آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در تازه­ترین اظهار نظر گفته است، حتى اگر تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران براى پايان دادن به برنامه‌ هسته‌يى‌اش کارگر نباشند، اسرائيل باز هم به ايران حمله نخواهد کرد.

این در حالی است که نزدیک به 10 روز پیش شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل تهدید کرده بود، در صورت عدم موفقیت در مذاکرات غرب با ایران برای توقف فعالیت­های هسته­ای این کشور، اسرائیل گزینه نظامی را مد نظر خواهد داشت. اظهارات اخیر لیبرمن که آخرین اظهار نظر یک مقام ارشد اسرائیلی از این دست محسوب می­شود، حکایت از عقب­نشینی اسرائیل در برابر فعالیت­های هسته­ای ایران دارد.

لیبرمن گفت: «ما از يک حمله نظامى حرف نمى‌زنيم. اسرائيل از طريق نظامى نمى‌تواند تمام مشکلات جهان را حل کند. من پيشنهاد مى‌کنم که امريکا به عنوان بزرگترين قدرت جهان مسئوليت حل مشکل ايران را برعهده بگيرد. بهترين راه جلوگيرى از برنامه‌ هسته‌اى ايران تحريم‌هاى شديد است، تحريم­های بسيار سخت. قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل ناکافى هستند. ايران بايد با تحريم‌هاى سخت‌تر و موثرتر مواجه شود. اين تحريم‌ها عليه ليبى کارساز بودند. ما بايد ايران را منزوى کنيم. تنها اين راه نتيجه خواهد داد!»

البته شیمون پرز و چندین مرتبه نتانیاهو نخست وزیر دولت راستگرای افراطی اسرائیل اعلام کرده­اند، تنها در صورتی گزینه حمله نظامی به ایران را در نظر خواهند داشت که ایالات متحد از این طرح حمایت کند.

این در حالی است که با روی کار آمدن دولت جدید باراک اوباما در ایالات متحد این دولت مرتبا از مذاکرات مستقیم با ایران سخن می­گوید و امکان فشارهای بیشتر از این دست به ایران را ناکارآمد می­داند و معتقد است که چنین سیاست­هایی در برابر ایران نتایج عکس در بر خواهد داشت. اخیرا نیز کشورهای غربی آمادگی کامل خود را برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات درباره پرونده هسته­ای ایران ابراز داشته­اند.  


نظر شما :