متحد احمدی نژاد در انتخابات اکوادور پیروز شد

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۶ کد : ۴۴۷۸ اخبار اصلی
رافائل کوره آ متحد سیاسی و اقتصادی محمود احمدی‌نژاد با قاطعیت آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری در کشورش شد.
متحد احمدی نژاد در انتخابات اکوادور پیروز شد

کوره آ با کسب بيش از نيمى از آراى انتخاباتى که 8 کانديدا در آن به رقابت پرداخته بودند، به پيروزى رسید.

او اولين رئيس جمهوری اکوادور در 30 سال اخير است که در دور اول انتخابات رياست جمهورى با قاطعيت به پيروزى رسيده است.

رافائل کوره آ با حضور در گواياکيل زادگاه خود پس از خواندن سرود حزب سوسياليست خطاب به هوادارنش گفت: اين حمايت گسترده مردمى را به اين دليل کسب کرده‌ايم که هيچ گاه مردم اکوادور را فريب نداده و نخواهيم داد. ما در کشورى که طى سال‌هاى 1996 تا 2006 هيچ دولت دموکراتيکى دوره حاکميت خود را به اتمام نرسانده بود، تاريخ ساز شده ‌ايم.

لوسيو گوتيرز رئیس جمهور اسبق اکوادور و اصلى ترين رقيب کوره آ در انتخابات با اختلاف بيش از 20 امتياز يک پله پائين تر از کوره آ در جايگاه دوم قرار گرفت.

ناظران اروپايى و سازمان کشور‌هاى آمريکايى اعلام کرده‌اند که در جريان اين انتخابات تخلفی جدى صورت نگرفته است.

تحلیل گران بر این باورند که انتخاب مجدد کوره آ به عنوان ریاست جمهوری می تواند در تثبیت وضعیت این کشور موثر باشد چرا که سه رییس جمهور پیشین این کشور در فاصله سال های 1996 تا 2006 پیش از پایان دوران ریاست جمهوری خود از کار برکنار شده بودند.

کوره آ را پس از چاوز و مورالس سومین شریک صدیق محمود احمدی نژاد می دانند. دولت نهم جمهوری اسلامی ایران که مطمئن ترین دوستانش را در آمریکای لاتین یافته است، به اکوادور به چشم یک شریک اقتصادی جدی می نگرد.

کوره آ سیاستمداری چپ گرا و از رهبران جنبش ضد نئو لیبرالیسم در آمریکای لاتین است. او همواره بر تعطیل کردن پایگاه نظامی آمریکا در خاک کشورش، ملی کردن صنایع انرژی و معادن و برچیدن انحصار شرکت های چند ملیتی و تشکیل بلوک کشورهای چپ گرای امریکای لاتین تأکید کرده است.

در سفر سال گذشته او به ایران تفاهم نامه هایی در راستای مسائل نفت، انرژی، صنعت و امور نظامی بین دو کشور منعقد شد.


( ۱ )

نظر شما :