عراق در آماده باش کامل

ترس از بازگشت کابوس مرگ به عراق

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۲ کد : ۴۴۷۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اجراى طرح جدید تروريستى القاعده و حزب بعث که از انفجار مرقد امام کاظم (ع) آغاز شده ترور آیت الله سيدعلى سيستانى از مراجع تقليد شيعه در عراق و نيز جنگ طايفه­اى در سراسر این کشور را در برنامه خود دارد.
ترس از بازگشت کابوس مرگ به عراق

ناقوس مرگ دوباره در عراق به صدا در آمده و ترس از بازشگت ناامنی سراسر عراق را فرا گرفته است. به گفته برخی منابع خبری عراقی گزارش داده­اند، شاخه نظامی حزب بعث و القاعده در عراق خود را بازسازی کرده و برای آغاز دور جدیدی از عملیات تروریستی در عراق آماده می­شود. همچنین گفته می­شود القاعده و حزب بعث به رهبری عزت ابراهیم الدوری قصد دارند دور تازه­ای از عملیات تروریستی را در عراق آغاز کنند که این پروژه از انفجار انتحاری کاظمین که روز جمعه 24 آوریل به وقوع پیوست، کلید خورده است. همچنین منابع آگاه به روزنامه البينه الجديده گفتند، يک طرح تروريستى از سوى رهبران حزب بعث شاخه عزت الدورى طرح ريزى شده و توسط القاعده در شهرهاى مذهبى عراق در حال اجرا است. اجراى طرح تروريستى القاعده و حزب بعث از انفجار مرقد امام کاظم (ع ) آغاز شده و بر اساس اين طرح القاعده و بعث قصد ترور آیت الله سيدعلى سيستانى از مراجع تقليد شيعه در عراق و نيز جنگ طايفه­اى در سراسر عراق را دارند.

به گفته اين منابع گروه­هايى براى انجام ترورها از سوى اعضاى حزب بعث و تحت امر القاعده شکل گرفته است. در صورت اجراى اين طرح عراق بار ديگر با موج خشونت ها روبه رو مى شود و تمام دستاوردهاى امنيتى از بين خواهد رفت.

در همین حال تغییر و تحولات گسترده در دستگاه امنیتی عراق آغاز شده و دفتر نخست وزیری به طور رسمی خبر برکناری محمد عبدالله الشهوانی، رئیس دستگاه اطلاعاتی مورد حمایت امریکا را بعد از مخالفت های شدید ایالات متحد با برکناری وی، تایید کرد.

برخی معتقدند، دستگاه اطلاعاتی تحت امر الشهوانی همان دستگاه اطلاعاتی رژیم سابق بعث است. گفته می­شود، دستگاه اطلاعاتی سابق رژیم بعث از جمله در دو بخش ایران و سوریه توسط الشهوانی بازسازی کامل شده و افرادی که در گذشته تحرکات گروه های معارض رژیم صدام از جمله گروه های شیعی را به عهده داشتند با همان خط مشی و نگرش دوباره به این دستگاه بازگردانده شده­اند.

از سوی دیگر وزارت کشور عراق اعلام کرد، نيروهاى امنيتى عراق در سراسر استان‌هاى اين کشور به منظور جلوگيرى از خشونت‌ها و ناامنى‌ نظير آن چه در کاظمين و بغداد صورت گرفت به حال آماده‌باش درآمده­اند.

عبدالکريم خلف فرمانده عمليات وزارت کشور عراق، اعلام کرد، وزارت کشور نيروهايش را به حالت آ‌ماده باش درآورده و اين نيروها در سراسر عراق مستقر هستند تا از هر گونه وقوع انفجار و حملات جلوگيرى کنند.

خلف تاکید کرد، القاعده و حزب بعث مسئول انفجارهاى اخير در عراق هستند و ما تحقيقاتى را در اين باره آغاز کرده‌ايم. شهر نجف و کربلا نيز تحت تدابير شديد امنيتى قرار گرفته‌اند.

در عين حال، منابع عراقى وقوع موج جديد انفجارها در عراق را با هدف نابودى بهبود امنيت در اين کشور پيش‌بينى کرده‌اند.

همچنين عادل بروارى عضو کميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق، از تدابير امنيتى شديد با هدف ناکام گذاشتن طرحى تروريستى عظيم با هدف نابودى روند دموکراتيک در کشور خبر داد.

بروارى به روزنامه‌ عراقى الصباح گفت: «گروه‌هاى مشترک القاعده و حزب بعث با حمايت کشورهاى منطقه و همجوار عراق، اين طرح‌هاى تروريستى را برنامه ريزى مى‌کنند. اطلاعات سازمان‌هاى اطلاعاتى عراق نشان مى‌دهد که حزب بعث دوباره خود را احياء کرده و با القاعده هماهنگ شده است. اما اين تلاش‌ها هرگز مانع پيشرفت روند سياسى نخواهد شد.»

وى تصريح کرد، کميته امنيتى و دفاعى پارلمان عراق توصيه‌هاى جديدى را براى افزايش هماهنگى و همکارى نيروهاى امنيتى و نيروهاى مسلح ارائه خواهد کرد و در همین راستا پارلمان قصد دارد وزير دفاع، کشور و فرماندهان امنيتى را در مرحله‌ آينده براى بررسى اوضاع امنيتى به جلسه فرا بخواند.

در همین حال خبرهایی به گوش می­رسد حاکی از آن که شورای عالی امنیت ملی عراق به ریاست موفق الربیعی منحل شده و وی از این سمت برکنار شده است. دفتر الربیعی با صدور بیانیه­ای این خبر را تکذیب کرده اما منابع خبری به طور گسترده خبر برکناری ربیعی را منتشر کرده­اند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :