همايش خليج فارس؛ تابلو و نمايش وحدت ملى

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۴۵۰۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: بهرام گل زاده
یادداشتی از بهرام گل‌زاده، تحلیل‌گر مسائل سیاسی
همايش خليج فارس؛ تابلو و نمايش وحدت ملى

اين قلم  قصد ندارد که به اهداف و دلايل برگزارى اين همايش در قالب يک گزارش مفصل بپردازد چون قطعا رسانه هاى فراگير و خبرگزارى ها با پوشش وسيع خبرى و تصويرى، به انعکاس اين واقعه و نتايج آن خواهند پرداخت. در اين يادداشت کوتاه مى خواهم از يک زاويه ى خاص و متفاوت نگاهى به برگزارى چنين گردهمايى هايى داشته باشم و اذهان را به مساله اى مهمتر که شايد کمتر به آن توجه شده هدايت نمايم. (اينجا را کليک کنيد) همايش "خليج فارس؛ طرح تدوين دانشنامه" روز چهارشنبه ۹/۲/۸۸ و همزمان با روز ملى خليج فارس با حضور شمار کثیری از شخصيت هاى سياسى و فرهنگى کشور از کليه جريان ها و گرايش هاى سياسى برگزار  شد. 

 در طى اين ساليان با واژه ها و عبارت هايى نظير وحدت ملى، منافع ملى، تماميت ارضى، امنيت ملى، کثرت عقيده در عين وحدت، و وحدت بر سر موضوعات استراتژيک که تضمين کننده منافع کوتاه مدت و بلند مدت ملى است، فراوان برخورد داشته ايم و همگان نيز بر ضرورت وجود اين مهم در ادبيات سياسى کشور به عنوان يک فاکتور قطعى در تدوين سياست ها و مانيفست ها اقرار داشته و در قانون اساسى به عنوان ميثاق ملى نيز بر آن  تاکيد موکد شده است. اما در ارتباط با تعيين مصاديق و پايبندى و عمل و بکارگيرى آن در رفتارها متاسفانه توفيق کمترى داشته ايم و معمولا اين ضرورت تحت تاثير رقابت هاى سياسى و تلاش براى حضور در قدرت سياسى، و همچنین مسائل فرعی تا حدودى مغفول مانده است.

در همايش مذکور به استناد اخبار و تصاويرى که خبرگزارى هاى داخلى و خارجى مخابره کردند، شخصيت هاى سياسى و فرهنگى متعلق به تقريبا قريب به اتفاق گرايش هاى حزبى و سياسى حضور داشتند و بر سر مساله ى مهمى به نام خليج فارس و تماميت ارضى کشور که همواره مورد طمع بيگانگان بوده به بحث و تبادل نظر پرداخته و با توجه به حياتى و استراتژيک بودن اين منطقه و مرز آبى کشور، بر فارس ماندن خليج هميشه فارس با استناد به سوابق و مدارک تاريخى و ملى تاکيد کردند.

نتيجه اى که مى توان از برگزارى اين نشست گرفت و آن را به بسيارى ديگر از حوزه ها و موضوعات ملى تعميم داد‘ اين است که هرچند در اين نشست شخصيت ها و نمايندگانى از مقامات عالى کشور‘ همچنين چهره هاى  سياسى از قبيل "محمد خاتمى"، "مهدى کروبى"،  "عبدالله نورى"، "على اکبر ناطق نورى"، "على اکبر ولايتى"، على اکبر محتشمى"، "ابراهيم يزدى" از نهضت آزادى، "محمد نبى حبيبى" از حزب موتلفه و فرماندهان نظامى حضور داشتند اما بدون توجه به مسائل حاشيه اى و رقابت هاى حزبى و سياسى به خصوص در آستانه ى انتخابات دهم رياست جمهورى، همگان بر حراست از خليج فارس که بخشى اصلى و  تفکيک ناپذير از سرزمين و هويت ايران است تاکيد کردند.

بدون ترديد برگزارى چنين نشست هايى در افزايش قدرت ملى، امنيت ملى، تامين منافع ملى تاثير انکار ناپذير داشته و طمع بيگانگان را نيز بى اثر خواهد کرد.

اما جان کلام اينکه اگر بتوانيم در بسيارى از حوزه هاى ديگر که ارتباط غيرقابل انکارى با امنيت و منافع ملى دارد، نيز همين فرهنگ را نهادينه کنيم و تحت هرشرايطى به آن پايبند بمانيم، نتيجه و ثمرش چيزى جز تثبيت و استقرار نظام در عرصه داخلى و بين المللى نخواهد بود. براى نمونه بحث انتخابات در تعريفى کلان نيز از اين قاعده مستثنى نيست. اگر جريان ها و گروه هاى سياسى به انتخابات و فرايند آن، پيش از آنکه به عنوان ابزارى براى کسب قدرت از طريق جلب آرا مردم در يک فضاى دموکراتيک بنگرند که البته در جاى خود پسنديده و لازم است، به عنوان يک فرصتى براى تاکيد بر وحدت و امنيت و منافع ملى نگاه کنند، نتيجه اى که از آن حاصل مى گردد، ارزشى بيش از به قدرت رسيدن و در مصدر امور اجرايى قرار گرفتن خواهد داشت.

وقتى هدف، برگزارى انتخاباتى سالم بدون شبهه با حضور تمامى جريان هاى وفادار به استقلال و تماميت ارضى و منافع ملى و دينى براى دست يابى به هدفى اصلى تر يعنى تثبيت نظام سياسى مردمى و استقرار براى تامين منافع ملى و حضور قدرتمندانه در عرصه بين امللى باشد ديگر نتيجه هر چه شد براى گروه ها و جريان هاى سياسى اهميت درجه دوم خواهد داشت و آنچه در نظر همگان واجد ارزش و اعتبار است، تضمين امنيت و منافع ملى کشور و نمايش قدرت و اقتدار يک سيستم باثبات است. اميدورام برگزارى چنين نشستى الگويى براى  مسوولان و شخصيت ها و جريان سياسى باشد تا ضمن پذيرش اصل رقابت سالم در انتخابات و اولويت بخشى منافع ملى بر منافع گروهى و حزبى، بر نهادينه کردن اين فرهنگ بيش از گذشته اهتمام ورزند. و البته مردم و شهروندان به خوبى به اين وظيفه ى ملى واقف هستند و آنچه براى آنان اولويت دارد حفظ تماميت ارضى ايران عزيز و توسعه و پيشرفت و آبادانى است و اين گروه ها و احزاب سياسى و شخصيت هاى سياسى و فرهنگى کشور هستند که بايد با تمرين و ژرف نگرى بيشتر امنيت و منافع ملى را بر هر موضوع فرعى ديگر ترجيح دهند.    

 

بهرام گل زاده

نویسنده خبر


نظر شما :