اسرائيل براى تخريب ۱۵ هزار خانه فلسطينى آماده مى‌شود

آتش بحران باز هم پشت دروازه‌هاى خاورميانه

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۷ کد : ۴۵۱۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در تازه­ترین اقدام و در حالی که همگان منتظر کاهش تنش در بحران دردسرساز خاورمیانه هستند، دولت اسرائیل براى ساخت دور تازه‌اى از خانه یهودى نشین به 15 هزار خانوار فلسطینی ساکن در بیت‌المقدس شرقی اخطار داده هر چه سریعتر خانه­های خود را تخلیه کنند.
آتش بحران باز هم پشت دروازه‌هاى خاورميانه

افراط­گری­های دولت جدید اسرائیل در برابر فلسطینیان روز به روز ابعاد تازه­ای به خود می­گیرد. در حالی که جهانیان تاکید دارند، دولت نتانیاهو وظیف دارد معیار تشکیل دو کشور مستقبل فلسطین و اسرائیل را به رسمیت بشناسد، دولت جدید همچنان از این خواسته سر باز می­زند و حتی در برابر تقاضاهای جهانی پا را فراتر نهاده به انجام کارهای تحریک­آمیز و مغایر با اصول جهانی اقدام می­کند. در تازه­ترین اقدام و در حالی که همگان منتظر کاهش تنش در بحران دردسرساز خاورمیانه هستند، دولت اسرائیل به 15 هزار خانوار فلسطینی ساکن در بیت المقدس شرقی اخطار داده هر چه سریعتر خانه­های خود را تخلیه کنند چرا که می­خواهد دور تازه­ای از شهرک­سازی برای یهودیان را آغاز کند. اقدامی که بی­شک گروه­های مقاومت فلسطینی را که تاب و تحمل رفتارهای تندروانه دولت جدید اسرائیل را ندارند، به شدت تحریک خواهد کرد و آنها را به فکر کارهای تلافی جویانه خواهد انداخت.

همچنین سازمان ملل متحد نیز با صدور گزارش تازه­ای درباره دور جدید تخریب خانه­های فلسطینی در بیت المقدس شرقی اعلام کرد، محل زندگی حداقل ۹۰۰۰ فلسطینی که در شرق بیت‌المقدس زندگی می‌کنند، در خطر است. حدود ۵۰ درصد از این افراد کودکان فلسطینی‌اند که به این ترتیب بی‌خانمان می‌شوند. این خانه‌‌ها مجوز ساخت نداشته‌اند.

در گزارشی که جمعه یکم ماه مه در اورشلیم منتشر شد، آمده است، دولت اسرائیل در نظر دارد ۱۵۰۰ دستگاه خانه را در بخش شرقی بیت‌المقدس ویران کند. بنا بر این گزارش ۲۸ درصد از خانه‌‌هایی که در بخش شرقی بیت‌المقدس ساخته شده‌اند، غیرقانونی بوده و شهرداری محل هیچ مجوز ساختمانی‌ای برای ‌آنها صادر نکرده است. طبق گزارش سازمان ملل متحد، قرار بوده است هر سال دست کم ۱۱۰۰ خانه‌ جدید برای جمعیت عرب‌نشین بیت‌المقدس شرقی ساخته شود. اما این تصمیم عملی نشد و فلسطینیان با کمبود فراوان مکان برای زندگی روبه­رو هستند. این در حالی‌ است که به‌خاطر سخت‌گیری‌های شدید شهرداری منطقه، گرفتن مجوز برای ساختمان در بخش شرقی اورشلیم در واقع غیرممکن است و نمی‌توان در آنجا بطور قانونی خانه‌ای ساخت.

به همین دلیل سازمان ملل بر این نظر است که ویران کردن خانه‌های فلسطینیان با قوانین بین‌الملل و تعهدهای جهانی اسرائیل مطابقت ندارد. از این رو سازمان ملل از دولت اسرائیل خواسته است، بی‌درنگ ویران کردن خانه‌های فلسطینیان را متوقف کرده و شرایطی را مهیا کند تا زندگی فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس تسهیل شود.

در اطلاعیه سازمان ملل متحد آمده است که ویرانی این خانه‌ها، جو موجود میان فلسطینیان و اسرائیل را باز هم بغرنج‌تر می‌کند و تاثیر منفی بر روابط دو طرف می‌گذارد.

شهرداری بیت‌المقدس به گزارش سازمان ملل متحد اعتراض کرده و آن را ناصحیح خوانده است. به نظر شهرداری بیت المقدس، آمار تعداد خانه‌هایی که بر طبق گزارش سازمان ملل متحد قرار است در شرق بیت‌المقدس ویران شود، ناصحیح است.

نیر برکت، شهردار این منطقه اعلام کرده است، برنامه‌ریزی برای شهر تنها محدود به فلسطینیان بیت‌المقدس نیست و قوانینی واحد در مورد یهودیان، مسلمانان و مسیحیانی که در این منطقه زندگی می‌کنند اجرا می‌شود.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بخش شرقی بیت‌المقدس را اشغال کرد و بعد آن را جزئی از اسرائیل دانست. این اقدام تا کنون از سوی بیشتر اعضای سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است.

از سال ۱۹۶۷ تا کنون اسرائیل ۲۰۰۰ دستگاه خانه را در شرق بیت‌المقدس ویران کرده و ۶۷۰ دستگاه خانه از این تعداد از سال ۲۰۰۰ تاکنون تخریب شده‌اند.

بیت‌المقدس یکی از پیچیده‌ترین موردهای اختلاف در مناقشه‌ خاورمیانه است. فلسطینیان در نظر دارند، بخش شرقی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور فلسطین اعلام کنند. موضوعی که مناقشات گسترده­ای را در مذاکرات فلسطینیان با اسرائیلی­ها و به طبع آن غرب به دنبال داشته و تا کنون نیز به نتیجه نرسیده است. با این اتفاق جدید که بی­شک دولت جدید اسرائیل در پیشبرد آن نقش مستقیم دارد، پیش­بینی می­شود بحران خاورمیانه بیش از پیش تشدید شود و تشنج مجددا به نقطه اوج خود نزدیک شود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ امریکا و اتحادیه اروپا در هفته‌های پیش به اسرائیل هشدار دادند که دست از تخریب خانه‌های بدون مجوز ساختمانی بردارد. موضوعی که تا کنون از سوی اسرائیل مورد بی­اعتنایی قرار گرفته است.

اما این هم همه ماجرا نیست. نتانیاهو برای پذیرش شرط تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی مجددا شروطی گذاشته و از وعده­ای که به جورج میچل فرتساده ایالات متحد به خاورمیانه داده بود، سر باز زده است. وی در شرط جدید خود قید کرده به شرطی تشکیل فلسطینی را به رسمیت می­شناسد که فلسطینیان دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسند. هفته گذشته محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی تاکید کرده بود، به هیچ عنوان کشور اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت نخواهد شناخت و خواهان تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای 1967 است.

 سوزان رایس، نماينده‌ امريکا در سازمان ملل نیز تاکيد کرد، باراک اوباما به صراحت اعلام کرده که تاخير در تحقق راه‌حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل منطقى نيست.

وی در گفت‌وگو با روزنامه‌ الحيات درباره نشست وزيران امور خارجه‌ شوراى امنيت در ماه مه جارى که از سوى روسيه در خصوص خاورميانه برنامه‌ريزى شده، گفت: «هنوز واشنگتن درباره اين که چه کسى در اين نشست حضور يابد تصميم‌گيرى نکرده است؛ به هر حال نماينده ما در اين نشست در سطح وزارتى خواهد بود و من نيز در اين سطح محسوب مى‌شوم.»

وى در اين باره که آيا کميته کارى چهار جانبه در حاشيه اين نشست جلسه‌اى را برگزار خواهد کرد يا خير؟ گفت: «تصور نمى‌کنم اينکه چه کسى به نمايندگى از ما در اين نشست حضور يابد ارتباطى به برگزارى نشست کميته کارى چهار جانبه داشته باشد، اين مساله به مذاکراتى بستگى دارد که ما با روس‌ها و ديگران ترتيب خواهيم داد. روسيه در حال حاضر به تنهايى بر مراحل اوليه تدوين بيانيه اصلى اين نشست نظارت و فعاليت دارد اما روس‌ها بايد به ديگران نيز فرصت مشارکت را بدهند. من پيش داورى نمى‌کنم اما طبيعتا همانطور که مقام‌هاى ارشد امريکا گفته‌اند راه ‌حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل تنها راه ‌حل حرکت رو به جلو است. ما همه‌ توان و انرژى مان را روى اين مساله مى‌گذاريم. ما مى‌خواهيم جامعه جهانى به طور متحد بر اين راهکار تاکيد کند.»

وى درباره‌ گزارش بان کى مون به شوراى امنيت در خصوص نوار غزه و کميته حقيقت ياب نوار غزه به رياست ايان مارتين منتشر کرده نیز گفت: «اسرائيل در تمايل خود براى انجام تحقيقات صريح است! آن‌ها گفته‌اند که با صداقت و جديت در اين باره تحقيق خواهند کرد! در خصوص کميته حقيقت ياب نيز بايد بگويم بان کى مون قصد ندارد شوراى امنيت را در جريان کامل گزارش قرار دهد و مى‌خواهد تنها برخى نتايج را اعلام کند. ما هنوز از متن اين گزارش مطلع نيستيم، تنها اميدواريم که بان کى مون به اندازه کافى اعضاى شوراى امنيت را در جريان اصلاحات اين کميته قرار دهد.»

وى درباره‌ موضع‌گيرى دولت اسرائیل مبنى بر اين که امريکا ابتدا بايد مساله‌ ايران را حل کند و بعد به مساله‌ فلسطين بپردازد، گفت: «اولا من از طريق رسانه‌ها در جريان اين مساله قرار گرفته‌ام و نمى‌دانم که آيا واقعا اين موضع نخست وزير اسرائيل است يا خير، ما بايد ميان فرضيه‌هاى رسانه‌ها و موضع‌گيرى که از بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در جريان سفرش به واشنگتن مطلع خواهيم شد، تفاوت قائل شويم. به هر حال به نظر امريکا دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى نه تنها تهديدى براى اسرائيل بلکه براى کل منطقه، کشورهاى عربى و امريکا است! من بارها گفته‌ام که اين امر خطرى علنى است که بايد به طور جدى با آن برخورد شود. اکنون از تمام توان براى جلوگيرى از اين امر استفاده خواهيم کرد که ديپلماسى مستقيم نيز جزء آن است. اين شيوه ما خواهد بود و باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا نيز بارها آن را مطرح کرده است. ما قصد داريم ميان ديپلماسى بين‌المللى و شفافيت همکارى با شرکاى عربمان بدور از هر گونه سوء تفاهم در نيت و هدفمان عمل کنيم و در اين راستا امريکا آماده است از تمامى عناصر قدرت‌ خود از جمله راهکار ديپلماسى با ايران براى مطمئن ساختن اين کشور از عدم استفاده‌ فورى از راهکارى نظامى استفاده کند.»

رايس در خصوص اينکه اگر ترجيح دادن حل مساله‌ ايران به مساله فلسطين يک فرضيه است چرا وزير امور خارجه‌ اسرائيل اين مساله را مطرح کرده است، گفت: «وزير امور خارجه اسرائيل نقش مهمى را در حفظ سياست خارجى اسرائيل ايفا مى‌کند وى هنوز اين مساله را با باراک اوباما درميان نگذاشته، بايد فرصتى براى اين دو مقام براى بررسى اين مساله فراهم شود، تا اين مساله روشن شود. اما باراک اوباما همواره گفته است که تاخير در تحقق تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل غيرمنطقى است. اوباما همان طور که بعد از ديدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت اين راه‌ حل به نفع منافع اسرائيل و ملت فلسطين و امريکا است.»

این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا موضعی متناقض در این زمینه اتخاذ کرده و گفته است که با هر با هر دولت فلسطينى که اسرائيل را به رسميت نشناسد، مخالفيم. هيلارى کلينتون در يک جلسه پرسش و پاسخ به مناسبت روز امور خارجه در مقر وزارت خارجه امريکا اظهار کرد، امريکا در کنفرانس شرم‌الشيخ در مصر متعهد شد که 900 ميليون دلار به فلسطينيان کمک کند، اما نحوه‌ ارسال اين کمک‌ها به غزه بويژه وجود تضمينى براى رسيدن اين کمک‌ها به افراد نيازمند، بزرگترين چالش پيش روى امريکا است. کنگره امريکا تمايل به کمک يا به رسميت شناختن دولت فلسطينى که تمام اعضاى آن اسرائيل را به رسميت نشناسند، ندارد.

کلينتون همچنين به تماس‌هايش با اسرائیل برای بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه اشاره کرد و نگرانى دولت امريکا را از بحران انسانى حاکم بر غزه اظهار داشت.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :