شيطنت کردهاى پژاک و سکوت دولت کردستان عراق

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۸ کد : ۴۵۲۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دولت کردستان عراق همواره در برابر سوء استفاده­های گروه پژاک از زمین‌های عراق و شیطنت­های آنها در مرزهای غربی ایران سکوت اختیار کرده­اند و حتی می­توان گفت، در برخی مواقع به گروهک پژاک کمک­های مالی و نظامی نیز داده­اند.
شيطنت کردهاى پژاک و سکوت دولت کردستان عراق

روز شنبه دوم می، ارتش ایران حمله بی سابقه ای را علیه مواضع پ.ک.ک یا بهتر است بگوییم پژاک در خاک کردستان عراق انجام داد. حمله ای که با جنگنده­ها و توپ­های ایرانی هم­زمان بود. به گزارش منابع خبری این حمله به منطقه کانی سیف، جوماراسی و کارا سوزی متعلق به پنجوین انجام شد که ظاهرا نبردی شدید بوده است.

نیروهای پژاک ادعا کردند، این سه منطقه که ایران به آنها حمله کرده، جزء محدوه تحت کنترل آنها نیست. البته این گروه به تازگى تحرکات پراکنده‌ای در ارتفاعات غرب کشور و نیز مریوان داشته است.

همچنین ده روز پیش از این جریان، نیروهای مرزی ایران با اعضای گروه پژاک در داخل مرزهای ایران درگیر شدند که در این درگیری حداقل 10 نفر از نیروهای پلیس راه کرمانشاه و چهار نفر از افراد غیرنظامی ایرانی و 8 تن از تروریست­های پژاک کشته شدند.

تا روز گذشته نبرد نیروهای ایرانی با تروریست‌های پژاک در مناطق مذکور ادامه داشت.

این حمله نگرانی­های عمده­ای را در میان کردهای عراقی ایجاد کرده است. شنبه شب مقام­های کرد گفت و گوهای مکرری با شبکه­های عربی از جمله العربیه و الجزیره انجام می­دادند و به طور مرتب نگرانی خود را از این گونه حملات ابراز می­داشتند. برخی از مقام­های کرد مدعی بودند، این حمله نقض آشکار تمامیت ارضی عراق است و عده­ای نیز ایران را متهم می­کردند که با انجام این حمله به دنبال امتیازهای تازه­ای از کردها و دولت عراق است و این مسئله می­تواند روابط حسنه تهران – بغداد را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مصاحبه کنندگان مدعی شد، ایران قصد دارد مشابه حرکت­های نظامی ترکیه را در مورد کردها تکرار کند تا امتیازهای بیشتری از دولت عراق بگیرد.

آنچه علایم نشان می­دهد، خلاف ادعاهای کردها است. دولت کردستان عراق همواره در برابر سوء استفاده­های گروه پژاک از زمین­های عراق و شیطنت­های آنها در مرزهای غربی ایران سکوت اختیار کرده­اند و حتی می­توان گفت، در برخی مواقع به گروهک پژاک کمک­های مالی و نظامی نیز داده­اند. اکنون نیز به نظر می­رسد قصد دارند با تحریک آنها علیه تمامیت ارضی ایران یا حداقل بی تفاوتی در برابر رفتارهای آنها از ایران امتیازاتی دریافت کنند. شاید گفته شود، مگر در برابر ترکیه امتیازی به دست آوردند، پاسخ این است که شاید در آنجا به دست نیاوردند ولی این بدان معنا نیست که تلاش خود را در این جبهه تکرار نکنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :