مانور سياسى مقتدى صدر در ترکيه

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۵:۵۲ کد : ۴۵۲۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مقتدى صدر در ادامه سفرش به ترکيه با حدود 70 روحانى شيعه وابسته به فراکسيونش ديدار و به بررسى اوضاع عراق و انتخابات پارلمانى آتى پرداخت.
مانور سياسى مقتدى صدر در ترکيه

مقتدى صدر در ادامه سفرش به ترکيه با حدود 70 روحانى شيعه وابسته به فراکسيونش ديدار و به بررسى اوضاع عراق و انتخابات پارلمانى آتى پرداخت.

صلاح العبيدى سخنگوى مقتدى صدر از روحانيون شيعه عراق اظهار کرد، مقتدى صدر با نمايندگان طايفه شيعه عراق ديدار و به بررسى اوضاع کشور و آمادگى براى انتخابات پارلمانى آتى که در پايان سال جارى برگزار خواهد شد، پرداخت.

هاشم الميالى هماهنگ کننده اين ديدار اعلام کرد، حدود 70 شخصيت شيعه از جمله نمايندگان پارلمان در اين نشست حضور داشتند.

شبکه الجزيره به نقل از عبيدى گزارش داد، سفر مقتدى صدر به ترکيه در راستاى تحکيم روابط جريان صدر با تمامى کشورهاى همجوار عراق است و ما به همه ثابت مى‌کنيم که در تصميم‌گيرى‌هايمان مستقل عمل مى‌کنیم و ما همراه همه کسانى که از ملت عراق حمايت مى‌کنند، هستيم.

وی دیروز با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مقر سیاسی­اش در آنکارا دیدار و گفت و گو کرده بود.

صلاح العبيدى در پاسخ به اين سوال که آيا اين سفر به منظور اثبات وجود جريان صدر صورت گرفته، گفت: «نيازى به اثبات وجود جريان صدر نيست. جريان صدر نقش برجسته‌اى در اوضاع عراق داشته است و مقتدى صدر هيچ نگرانى‌اى از هيچ چيزى ندارد و به راحتى به رغم تلاش­هاى دشمنان براى هدف قرار دادن وى همواره در عرصه حضور دارد. جريان صدر قادر به برهم زدن تمام توطئه‌چينى‌ها عليه خود و عليه ملت عراق است.»

سخنگوى جريان صدر همچنین گفت: «ما در حال حاضر انتفاضه‌اى اقتصادى سياسى و فرهنگى را عليه نيروهاى اشغالگر آغاز کرده‌ايم که اين انتفاضه بدون سلاح در حال انجام است.»

عبيدى همچنین تاکید کرد، مذاکرات صدر با مسئولان ترکيه در راستاى تلاش‌هايى است که ترکيه برای تضمين ثبات در منطقه صورت مى‌دهد.

همچنين روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت، مقتدى صدر در شهر استانبول کنفرانس گسترده‌اى را با رهبران جريان صدر به منظور بررسى اوضاع سياسى عراق و راه­هاى تضمين پيشرفت روند سياسى در مرحله آينده برگزار کرد.

يکى از رهبران جريان صدر که خواست نامش فاش نشود به اين روزنامه گفت: «اين کنفرانس از سوى مديران دفاتر وابسته به شهيد صدر و کميته‌اى که بر دفاتر صدر در عراق نظارت دارد سازماندهى شده بود.»

نقش جریان صدری و مقتدی صدر در روزهای اخیر مجددا پررنگ شده است. این جریان توانست در انتخابات سراسری استانداری­ها در عراق که نزدیک به چهار ماه پیش انجام شد، جایگاه سوم را به دست آورد و این اتفاق زمینه را برای قدرت­نمایی مجدد این جریان مهیا کرد. در روند انتخاب استاندار­ها و فرماندار­ها در استان­های مختلف عراق به ویژه در استان­های مهم نجف، کربلا، میسان و بصره این جریان توانست با ائتلاف با احزاب وابسته به دولت که رتبه نخست انتخابات را به دست آورده بودند، از دیگر جریان­های مهم مانند شهید محراب و العراقیه پیش افتد و نقشی موثر در انتخبات استانداران و فرمانداران ایفا کند. سفر کنونی مقتدی صدر به ترکیه که نخستین تحرک سیاسی و خروج از انزوای طولانی نزدیک به دو سالش محسوب می­شود مانوری در همین رابطه می­تواند، باشد. به ویژه که نشستی به این گستردگی و به این مهمی نیز انجام داده است.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :