سفر لیبرمن به اروپا در سایه موجی از انتقادهای اروپایی

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۳:۱۸ کد : ۴۵۳۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین خاطرنشان کرد، واقعیت این است که همه کشورهای اروپا پشتیبان اسرائیل نیستند و به هواداری از این کشور برنمی‌خیزند.
سفر لیبرمن به اروپا در سایه موجی از انتقادهای اروپایی

طبق اعلام وزارت امور خارجه اسرائیل، آویگدور لیبرمن، رئیس این وزارتخانه در نخستین سفر اروپایی خود که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، با وزرای امور خارجه ایتالیا، فرانسه، جمهوری چک و آلمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. آخرین ایستگاه سفر لیبرمن به اروپا، برلین خواهد بود که وی در آنجا در روز پنجشنبه (۷ مه) با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود ملاقات خواهد داشت.

سفر لیبرمن به اروپا در حالی انجام می­گیرد که دو موضوع مهم بر تحولات اسرائیل با غرب سایه افکنده است. نخست هم­زمانی این سفر با نشست کمیته روابط اسرائیل و امریکا یا آیپک در ایالات متحد است که در آن منتقدان سرسخت لیبرمن از جمله زیپی لیونی فردی که لیبرمن نزدیک به دو ماه است جای او را در وزارت امور خارجه اسرائیل گرفته، شرکت دارند و ظاهرا بنا به گفته برخی منابع خبری مواضعی علیه سیاست­های تندروانه لیبرمن در این نشست اتخاذ کرده است. دیگری تهدیدها و محدودیت­های اتحادیه اروپا در گسترش روابط با اسرائیل به دلیل اظهار سیاست­های افراطی از سوی دولت راستگرای این رژیم و عدم پذیرش دستاوردهای کنفرانس آناپلیس و رد پایبندی به تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل است.  

روزنامه اسرائیلی یدیوت احرنوت در شماره روز یکشنبه ۳ ماه مه خود درباره سفر لیبرمن به اروپا نوشت،  لیبرمن قصد دارد در سفر خود به اروپا، مقدمات لازم را برای معرفی خط مشی و چارچوب سیاست خارجی دولت اسرائیل فراهم آورد. وزیر خارجه جدید اسرائیل که به خاطر اظهارات خود بر ضد اعراب، بحث و جدل‌های فراوانی را برانگیخته، بر آن است که موافقت آن دسته از سیاستمداران اروپایی را جلب کند که مخالف تقویت مناسبات میان اتحادیه اروپا و اسرائیل هستند.

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نخستین ایستگاه سفر اروپایی آویگدور لیبرمن به ایتالیاست. وی روز دوشنبه ۴ مه با فرانکو فراتینی، همتای ایتالیایی خود در رم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. فراتینی در آستانه سفر لیبرمن در مصاحبه‌ای با روزنامه یدیعوت احرنوت شروط ادامه پشتیبانی از اسرائیل را مطرح کرد.

وی گفت: «اسرائیل باید خواست خود را برای پیشبرد فرایند صلح خاورمیانه ابراز دارد، تصمیم‌های گروه چهارگانه خاورمیانه را بپذیرد، در جهت صلح منطقه گام بردارد و روند مذاکره با سوریه را به پیش ببرد.»

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین خاطرنشان کرد، واقعیت این است که همه کشورهای اروپا پشتیبان اسرائیل نیستند و به هواداری از این کشور برنمی‌خیزند.

وی با اشاره به این نکته تصریح کرد، در دیدار و گفت‌وگو با لیبرمن، وی را به اتخاذ سیاستی میانه‌رو فراخواهد خواند.

موضوعی که بعید به نظر می­رسد بتواند در فردی چون لیبرمن اثرگذار باشد.

از سوی دیگر لیبرمن قصد دارد، در تابستان امسال، سفری دیپلماتیک به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا انجام دهد.

هدف لیبرمن از سفر به آفریقا این است که از نفوذ ایران در این قاره که باعث نگرانی اسرائیل شده، بکاهد. هیات‌های بازرگانی، اقتصادی، گروهی از کارشناسان کشاورزی و علمی قرار است که لیبرمن را در این سفر همراهی کنند تا همکاری‌های اقتصادی اسرائیل با کشورهای آفریقایی را تقویت بخشند. آرژانتین و برزیل از جمله کشورهایی هستند که لیبرمن در سفر خود به آمریکایی لاتین از آنها دیدن خواهد کرد.

هنوز نمی­توان پیش­بینی کرد سفرهای لیبرمن به کشورهای مزبور موفقیت­آمیز خواهد بود یا خیر. به ویژه این که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آفریقایی و به ویژه آمریکای جنوبی فراتر از آنی است که بتوان به یک سفر چند روزه به همشان زد. 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :