استقبال سرد فرانسه از آويگدور ليبرمن

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۹ کد : ۴۵۵۶ اخبار اصلی
نخستین سفر آویگدور لیبرمن وزیر خارجه تازه اسرائیل به اروپا با تنش‌های قابل پیش‌بینی همراه شده است. وزیر امور خارجه راست گرای اسرائیل قصد دارد روابط کشورش را به اروپا بهبود بخشد، اما سردی روابط را نمی‌توان پنهان کرد.
استقبال سرد فرانسه از آويگدور ليبرمن

نخستین سفر آویگدور لیبرمن وزیر خارجه تازه اسرائیل به اروپا با تنش‌های قابل پیش‌بینی همراه شده است. وزیر امور خارجه راست گرای اسرائیل قصد دارد روابط کشورش را به ویژه با ایتالیا و فرانسه و آلمان و چک بهبود بخشد، اما سردی روابط را نمی‌توان پنهان کرد.

به گزارش دویچه وله، لیبرمن در اولین مرحله از سفر خود در ایتالیا با استقبال سرد دولتمردان این کشور روبه­رو شد. او با دیدگاه راست افراطی، گفت و گو با فلسطینی‌ها را بیهوده می‌داند و راه حل تشکیل دو دولت همجوار را رد می‌کند. درحالی که اتحادیه اروپا تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار کشور اسرائیل را یگانه راه حل بحران خاورمیانه می‌داند. یعنی همان چیزی که در کنفرانس آناپلیس در سال 2008 بیش از 60 کشور جهان بر آن صحه گذاشتند.

لیبرمن در فرانسه نیز با وضع مشابهی روبه­رو شد، نیکولا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه به روابط دوستانه با اسرائیل مشهور است و همچنین با جامعه یهودیان مقیم فرانسه روابط گرمی دارد، اما هنوز روشن نیست که حاضر باشد با وزیر امور خارجه اسرائیل ملاقات کند.

جامعه یهودیان فرانسه با حدود ۴۹۰ هزار عضو اهمیت و وزن بالایی در کشور دارد، با وجود این در فرانسه نیز هر از گاهی از حملات ضدیهودی خبر می‌رسد و شمار این حملات در دوره اخیر بالا رفته است. برای نمونه گفته می‌شود در جریان حمله اسرائیل به نوار غزه در آغاز سال جاری مسیحی ۳۵۰ مورد از عملیات ضدیهودی در فرانسه ثبت شده که به عرب‌تباران مقیم این کشور نسبت داده می‌شود.

به عقیده ناظران سیاسی هدف لیبرمن از سفر به اروپا آن است که کشورهای اروپایی را متقاعد کند که ایران بزرگترین خطر در منطقه است و همه نیروها باید برای مقابله با ایرانی مجهز به سلاح هسته‌ای به خدمت گرفته شود.

هدف دیگر لیبرمن این است که راه حل تأسیس کشور مستقل فلسطینی را از سیاست خاورمیانه‌ای اتحادیه اروپا حذف کند، اما این موضع در اروپا طرفداری ندارد. در شرایط کنونی روشن است که دولت فرانسه مایل نیست در برابر جامعه یهودیان کشور قرار بگیرد، تنها راه باقیمانده آن است که دیدار وزیر امور خارجه اسرائیل در سطح رسمی بازتاب اندکی داشته باشد. ظاهرا رسانه­های فرانسه برای این کار آمادگی دارند.

سفر به ایتالیا

لیبرمن در ایتالیا نیز سخنان قاطعی را از همتایان ایتالیایی خود شنید. فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه‌ ایتالیا در دیدار با وزیر امور خارجه اسرائیل در رم تاکید کرد، اروپا باید نقشی مهمی در حل مناقشه خاورمیانه ایفا کند. تحکيم روابط اروپا و اسرائيل نبايد متوقف شود زيرا اروپا نقش برجسته‌اى را در حل و فصل بحران خاورميانه ايفا مى‌کند.

وى همچنین گفت: «ايتاليا يکى از بزرگترين هم‌پيمانان اسرائيل است و من اميدوارم تحقق صلح بين فلسطين و اسرائيل هدف آشکار دولت جديد اسرائيل باشد.»

ليبرمن نيز تحکيم روابط اسرائيل و اتحاديه اروپا را خواستار شد و گفت: «اين خواسته اصلى‌ترين محور سياست خارجى اسرائيل را تشکيل مى‌دهد. تحکيم روابط اسرائيل و اتحاديه اروپا را نبايد با مسائل و مشکلات ديگر مرتبط ساخت. من به شما پيشنهاد مى‌کنم کمى صبر پيشه کنيد زيرا دولت ما تنها پنج هفته است که تشکيل شده و هنوز طرح‌هاى آماده‌اى براى تمامى موضوعات و موضع گيرى‌ها ندارد.»

وزير امور خارجه‌ اسرائیل تاکيد کرد، ما ديدگاه خود را مشخص خواهيم کرد و اکنون نيز براى شنيدن نظريات و ديدگاه‌هاى دوستان‌مان به رم آمده‌ايم.

بر اساس گزارش خبرگزارى فرانسه، وى با اشاره به شکست تمامى تلاش‌هاى صورت گرفته برای حل و فصل بحران بين فلسطينيان و اسرائیل در 16 سال گذشته از زمان توافق­نامه اسلو در سال 1993 گفت: «دولت اسرائيل به دنبال شعار نيست بلکه خواهان تحقق نتايج عملى است.»

ليبرمن سپس برای منحرف ساختن دیدگاه اروپایی­ها نسبت به دیدگاه­های افراطی دولت جدید اسرائیل مدعى شد، مشکل اصلى در منطقه ايران است که تلاش دارد به توانمندى هسته‌اى دست يابد و به اين ترتيب عامل بى‌ثباتى براى کل منطقه و جهان شود.

اين در حالى است که بنيتا فررو والدنر کميسيونر روابط خارجى اتحاديه‌ اروپا چندى پيش تعليق روابط اين اتحاديه با اسرائیل را به دليل موضع گيرى مخالفت دولت جديد اين رژيم با راهکار تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل و نتايج کنفرانس آناپوليس خواستار شده بود.

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ ايتاليا نيز تاکيد کرد، ديدار ليبرمن و فراتينى با بررسى راهکارهاى موجود برای حل و فصل بحران خاورميانه اختصاص داشت.

وزير امور خارجه‌ اسرائيل پيشنهادى عملى را براى حل و فصل بحران خاورميانه ارائه داد که ابتدا بر اتخاذ گام‌هاى حقيقى برای بهبود اوضاع اقتصادى و اجتماعى فلسطينيان و تضمينى براى امنيت اسرائيل اختصاص داشت و ما از اين پيشنهاد استقبال کرديم زيرا معتقديم پيگيرى چنين اقداماتى در کنار ديگر تلاش‌ها برای تشکيل کشور مستقل فلسطين ضرورى است.

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ ايتاليا گفت: «موضع‌گيرى ايتاليا در برابر امنيت غير قابل تغيير و غير قابل گفت وگو است.»

وى همچنين بر موضع‌گيرى مخالف اروپا نسبت به انجام هر گونه مذاکرات مستقيم با حماس پيش از به رسميت شناختن اسرائيل و توافق­نامه‌هاى قبلى بين اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطين از سوى حماس تاکيد کرد.


نظر شما :