نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۹ کد : ۴۵۶۱ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
پايان عمليات ارتش انگليس در عراق

نخست‌وزير انگليس با اعلام اينکه کشورش و عراق فصلى جديد در روابط خود گشودند، پايان عمليات جنگى نيروهاى کشور خود را در عراق اعلام کرد.

بحران روسيه و ناتو بر سر گرجستان شدت گرفت

روسيه و ناتو همديگر را به نقض آتش بس امضاء‌ شده بعد از جنگ گرجستان متهم مى‌کنند. مسکو در واقع بعد از آنکه ناتو دو دیپلمات روسی را اخراج کرد آن را اقدامی تحریک‌آمیز اشکار توصیف کرد. ن

اتو دستور اخراج دو دیپلمات روسیه را در خصوص یک رسوایی جاسوسی صادر کرد. این دو دیپلمات روسی که وابسته به نمایندگی روسیه در ناتو بودند گفته شده است که عنصر نامطلوب هستند.

ثبت نام 60 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
 
سخنگوی کمتیه مرکزی انتخابات پاکستان از مراجعه 60 نفر به این کمیته برای گرفتن فرم های مربوط به اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

داود علی نجفی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در ادامه اطلاع داد که بیش از 60 نفر به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار است روز 21 آگوست سال جاری برگزار شود، ثبت نام کرده اند.

کشته شدن 60 عضو طالبان
 
تحولات پاکستان حکایت از ادامه درگیری های ارتش این کشور با شبه نظامیان طالبان در منطقه بونر دارد.

بر اساس اعلام ارتش پاکستان در درگیری های جمعه هفته گذشته در بونر دست کم 60 نفر از نیروهای طالبان کشته شدند. این درگیری ها در حالی است که طالبان در هفته گذشته اعلام کرد از این منطقه خارج می شود اما باقی ماندن شبه نظامیان در این منطقه موجب حمله ارتش پاکستان شد که این درگیری ها از ابتدای هفته تا کنون ادامه داشته است.

اردوغان اعضای جدید کابینه ترکیه را معرفی کرد

عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه نیز با تغییرات انجام شده در کابینه این کشور توسط "رجب طیب اردوغان" موافقت کرده است.

بر اساس اصلاحات انجام شده در کابینه ترکیه، "بلونت آرینچ" رئیس سابق مجلس ترکیه به سمت معاون نخست وزیر، "علی باباجان" وزیر امور خارجه روزهای گذشته به سمت وزیر اقتصاد، "احمد داود اوغلو" به سمت وزیر امور خارجه و "مهمت سیمسک" به عنوان وزیر دارایی انتخاب شده اند.

علاوه بر این تغییرات وزیران دادگستری، وزیر آموزش پرورش و همچنین وزیر انرژی ترکیه نیز جای خود را به افراد جدیدی داده اند.

پاپ در آستانه‌ سفر به خاورميانه

پاپ بنديکت شانزدهم رهبر کاتوليک‌هاى جهان، اظهار داشت: طى چند روز آينده به بيت‌المقدس سفر خواهم کرد و در آنجا تمام تلاش خود را براى برقرارى صلح در منطقه‌اى که مملو از نگرانى و ناامنى است، به کار خواهم گرفت.

پاپ بنديکت شانزدهم تصريح کرد: همان طور که مى‌دانيد اين منطقه سرزمين مقدس سه دين آسمانى در جهان است و طى بيش از 60 سال قربانى خشونت و ظلم بوده است و همين امر موجب ايجاد نگرانى و ناامنى در منطقه شده است و در بسيارى مواقع ما شاهد درگيرى ميان دو طرف هستيم.

آنفلوآنزای خوکی به آسیا و ایتالیا رسید

آنفلوآنزای خوکی با انتشار به ایتالیا و کره جنوبی مرزهای جدیدی را درنوردید.

شنبه 2 مه (12 اردیبهشت) مقامات کره جنوبی اعلام کردند یک زن 51 ساله که اخیرا از مکزیک بازگشته بود، به ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده است، و هنگ‌کنگ و چین تلاش‌‌هایش را افزایش دادند تا همه افرادی را که با یک مکزیکی که ویروس مهاجم را داشته است، پیدا کنند. 

 ایتالیا اعلام کرد که یک مرد 50 ساله در منطقه مرکزی توسکانی که 23 آوریل از مکزیک بازگشته بود و یک هفته بعد در شهر مسا، نزدیک فلورانس، بستری شده بود،‌ به درمان به خوبی پاسخ داده است.

سودان و چاد توافقنامه آشتى امضا کردند
 
سودان و چاد با نظارت قطر و ليبى بعد از مذاکرات دو جانبه که در 29 آوريل در دوحه آغاز شده بود، توافق‌نامه آشتى امضا کردند.
 
دو طرف همچنين با برگزارى نشستى ميان عمر حسن البشير، رييس جمهور سودان و ادريس دبى، رييس جمهور چاد در طرابلس، پايتخت ليبى در زمانى که هنوز مشخص نشده، توافق کردند.

کرزاى براى شرکت در انتخابات رياست‌جمهورى ثبت‌نام کرد

حامد کرزاى، رييس جمهور افغانستان روز دوشنبه به طور رسمى در انتخابات رياست جمهورى اين کشور نام نويسى کرد و کريم خليل، معاون فعلى رياست جمهورى و محمد قاسم فهيم، معاون سابق رياست جمهورى را به عنوان دو معاون خود معرفى کرد.

انتخابات رياست جمهورى افغانستان در تاريخ 20 اوت ( 29 مرداد) برگزار خواهد شد. 

آمريکا به دولت پاکستان اطمينان کامل دارد
 
فرستاده ويژه آمريکا به افغانستان و پاکستان اظهار داشت: آمريکا اطمينان کامل به آصف على زردارى، رييس جمهور پاکستان و دولت منتخب اين کشور دارد.

ريچارد هالبروک، فرستاده ويژه آمريکا به افغانستان و پاکستان در گفتگو با روزنامه داون که در سفارت پاکستان در واشنگتن انجام گرفت، خاطرنشان کرد: البته که دولت اسلام آباد توانايى اداره کشور را دارد، آنها به طور دموکراتيک انتخاب شده‌اند و گروه لايقى از مردم هستند.

نخست وزير نپال استعفا داد

نخست وزير نپال به دليل مخالفت رئيس جمهورى اين کشور با برکنارى فرمانده ستاد مشترک ارتش، از مقام خود استعفا داد.

پوشپا کمال داهال موسوم به پراچاندا طى سخنانى که از تلويزيون پخش شد، استعفاى خود را اعلام کرد. او گفت: به منظور حفاظت از دمکراسى و صلح امروز از مقام نخست وزيرى کناره‌گيرى خواهم کرد.

ابوالغيط از سفر عباس و پادشاه اردن به مصر خبر داد

وزير امور خارجه‌ مصر از سفر قريب الوقوع محمود عباس و ملک عبدالله دوم به قاهره خبر داد.

احمد ابوالغيط وزير امور خارجه‌ مصر، گفت: محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به مصر سفر مى‌کنند و قرار است نشست مشترکى را با حسنى مبارک رييس جمهور مصر، در راستاى ادامه‌ هماهنگى‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات فرآيند صلح خاورميانه انجام دهند.

هشدار درباره به خطر افتادن جان مورالس

معاون رئیس جمهوری بولیوی هشدار داد جان رئیس جمهور این کشور در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارد.

آلوارو گارسیا در اشاره به تحریک برخی مخالفان اوو مورالس از سوی آمریکا، زندگی رئیس جمهوری بولیوی را در معرض خطر اعلام کرد.

وی، آزاد بودن گروه های تروریستی مخالف مورالس را یادآور شد و گفت: با وجود دستگیری برخی عوامل تروریستی، هنوز خطر رئیس جمهور را تهدید می کند.

گرجستان روسيه را به حمايت از طراحى کودتا در اين کشور متهم کرد

گرجستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که يک توطئه‌ کودتاى طرح ريزى شده از سوى روسيه در ارتش کشف شده و يک ياغى‌گرى در يکى از پايگاه‌هاى ارتش در حوالى پايتخت در جريان بوده است.

وزارت کشور گرجستان اعلام کرد: افرادى که در اين توطئه دست داشته‌اند از روسيه که عمليات‌هاى نظامى ناتو در گرجستان را مورد انتقاد قرار داده، پول دريافت کرده‌اند.

افغانستان اصلى‌ترين اولويت ماست

بلندپايه‌ترين مقام ارتش آمريکا براى اولين بار گفت: افغانستان هم اکنون اصلى‌ترين اولويت آمريکا براى تخصيص سرباز، تجهيزات و ديگر منابع است.

آدميرال مايکل مولن رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، جنگ در افغانستان را "اصلى‌ترين تلاش" ارتش آمريکا يا مهم ترين عمليات نظامى آمريکا ترسيم کرد و اذعان داشت: جنگ در عراق جايى که 136 هزار سرباز آمريکايى مستقر هستند، هنوز تمام نشده است.

امضای توافقنامه همکاری میان عراق و پارلمان اروپا
 
نایب رئیس پارلمان عراق از امضای توافقنامه همکاری میان عراق و پارلمان اروپا در پنج زمینه مختلف خبر داد.

"خالد العطیه" گفت: امضای این توافقنامه پس از مذاکرات هیئتی از پارلمان عراق با نمایندگان پارلمان اروپا در مقر آن واقع در شهر استراسبورگ فرانسه صورت گرفت.

نظر شما :