توهین نماینده مجلس به زیباکلام و تذکر به صداوسیما

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۱ کد : ۴۶۰۱ اخبار اصلی
دامنه صحبت‌های صادق زیباکلام در یکی از برنامه‌های شبکه خبر سیما که طی آن با صراحتی بی‌سابقه به نقد سیاست خارجی ایران در سال‌های پس از انقلاب پرداخت، به مجلس شورای اسلامی کشیده شد و یکی از نمایندگان مجلس، وی را با الفاظی نامناسب و عجیب مورد تمسخر و سرزنش قرار داد.
توهین نماینده مجلس به زیباکلام و تذکر به صداوسیما

در پی پخش برنامه تحلیلی "رودررو" که شب 18 اردیبهشت از شبکه خبر سیما پخش شد، نماینده مردم کهگیلویه از رئیس مجلس خواست که به مسئولان سازمان صداوسیما تذکر داده شود.

محمدعلى بزرگوارى در اعتراض به آنچه در برنامه رودررو بیان شده بود گفت: به کجا رسيده‌ايم که فردى دلقک مانند را که به زبل خان معروف است به برنامه دعوت می کنند تا با تحليلی ناصحيح، مخالفت نظام جمهورى اسلامى را با آمريکای جهانخوار به حساب ناکارآمدى مسئولان نظام بگذارد و جنگ و دفاع مقدس را پس از فتح خرمشهر زير سوال ببرد و در واقع امام و شهدا را محکوم کند و کسی هم نباشد که در برابر آن به اراجيف اين فرد زشت کلام جواب قانع کننده ‌اى بدهد.

وى همچنین گفت: مايه تاسف است که چنين فردى در ملا عام از طريق رسانه ملى ما از امريکا دفاع مى‌کند و دوران دفاع مقدس ما را زير سوال مى‌برد.

بعد از این اعتراض که با الفاظی زننده علیه زیباکلام همراه بود، علی لاريجانى با استناد به اصل 84 قانون اساسى از عزت الله ضرغامى خواستار دقت بيشتر در این مورد شد. وی به طور تلویحی به اهمیت مسائل پرداخته شده در آن برنامه اشاره کرد و گفت: "اين مسائل حساس و مهم است و بايد با کمال دقت مطرح شود."

شاید این سخن باعث شود تا دیگر از چهره های منتقد و غیر اصولگرا در برنامه های تحلیلی سیاست خارجی صداوسیما استفاده نشود. پیش از این نیز اغلب کارشناسان و میهمانان بخش های خبری سیما برای تحلیل مسائل روز جهان از میان چهره های اصولگرا بودند و حضور زیباکلام در این برنامه تا اندازه ای ساختارشکنانه و غیرقابل پیش بینی به حساب می آمد.

وی در برنامه "رودررو" که 18 اردیبهشت ساعت 20:30 از شبکه خبر و به صورت زنده پخش شد، به طور مستقیم و با لحنی جسورانه سیاست های کلان نظام را در قبال غرب به چالش کشید.

این استاد دانشگاه درباره استکبارستیزی نظام جمهوری اسلامی گفت: ما در این 30 سال خود را پرچمدار مبارزه کشورهای جهان سوم و تحت ستم با استکبار جهانی به رهبری امریکا می د انیم. اما به جای مبنا قرار دادن منافع ملی، ایدئولوژی را محور تنظیم سیاست خارجی خود ساخته ایم.

در این برنامه محمدرضا حاج بابایی عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم نیز حضور داشت. وقتی او موضوع 12 میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران را پیش کشید و آزاد کردن این دارایی را توسط باراک اوباما نوعی حسن نیت از سوی دولت امریکا برشمرد، زیباکلام در پاسخی تکان دهنده گفت: بحث بلوکه شدن دارایی های ایران واقعیت ندارد؛ چرا که این پول ها به عنوان غرامت به ایرانیانی که به شهروندی آمریکا درآمده بودند و اموالشان توسط دولت و دیگر نهادها مصادره شد پرداخته شده است. آنها به دادگاه های آمریکا شکایت کرده اند که اموال و زمین ها و کارخانه هایشان بی دلیل مصادره شده و پس از بررسی غرامت هایی به آنها تعلق گرفته و از آن پول چیزی باقی نمانده است.

زیبا کلام همچنین در اظهاراتی که تا پیش از آن در رسانه های رسمی محل طرح نیافته بود، در واکنش به سخنان حاج بابایی که آمریکا را موجب بسیاری از مشکلات کشور خوانده بود گفت: ما به این دلیل با آمریکا دشمنی می کنیم که برای مشکلاتی که از حلشان عاجز هستیم مقصری داشته باشیم و چه مقصری بهتر از آمریکا.

وی حتی درباره اینکه آمریکا رژیم صدام را به جنگ با ایران ترغیب کرد، گفت: 30 سال این دروغ را به مردم گفته ایم اما پاسخ نمی دهیم که اگر جنگ بد بود و آمریکا آن را به راه انداخت پس چرا پس از فتح خرمشهر آن را متوقف نکردید؟ آیا آمریکا بود که بر ادامه جنگ اصرار می کرد؟


نظر شما :