پادشاه اردن هشدار داد: يا راه حل ۵۷ کشور يا جنگ

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۲:۵۸ کد : ۴۶۰۵ اخبار اصلی
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در گفت‌وگو با روزنامه انگليسى تايمز گفت: «من در حال کمک به "راه حل 57 کشورى" آمريکا براى برقرارى صلح در خاورميانه هستم. اين طرح شامل بسته‌هاى پيشنهادى براى حل مناقشات اسرائيل با سوريه و لبنان است.»
پادشاه اردن هشدار داد: يا راه حل ۵۷ کشور يا جنگ

ملک عبدالله پادشاه اردن هشدار داد عدم دستيابى به توافق­نامه صلح خاورميانه منجر به درگيرى‌هاى جديد در 12 تا 18 ماه آينده خواهد شد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در گفت‌وگو با روزنامه انگليسى تايمز گفت: «من در حال کمک به "راه حل 57 کشورى" آمريکا براى برقرارى صلح در خاورميانه هستم. اين طرح شامل بسته‌هاى پيشنهادى براى حل مناقشات اسرائيل با سوريه و لبنان است.»

پادشاه اردن پيش از برگزارى نشست شوراى امنيت براى بررسى روند صلح در خاورميانه اين نظرات را ایراد کرد.

ملک عبدالله دوم همچنین گفت: «راه حلى که پيشنهاد شده راه حل 57 کشورى است که شامل تمامى 57 عضو سازمان کنفرانس اسلامى (OIC) مى‌شود. مساله‌اى که ما درباره آن صحبت مى‌کنيم نشستن اسرائيل و فلسطين بر سر ميز مذاکره نيست بلکه نشستن اسرائيل با سوريه بر سر ميز مذاکرات، اسرائيل و لبنان و اسرائيل و فلسطين است. قرار نيست فقط به خاطر اين که افراد راست‌گرا در اسرائيل به روى کار آمده‌اند، ما بيکار بنشينيم. من معتقدم ما بايد به کرات "ديپلماسى رفت و برگشت" را به کار گيريم و طرف‌هاى درگير را در طول چند ماه آينده بر سر ميز مذاکرات بکشانيم تا در نهايت راه حلى پيدا شود.»

بر اساس راه حل 57 کشورى ممکن است ويزاى ورود به اسراييل براى همه کشورهاى عربى ارايه شود، خطوط هوايى اسراييل حق پرواز بر فراز کشورهاى عرب داشته باشند و در نهايت اسراييل از سوى تمامى اعضاى سازمان کنفرانس اسلامى به رسميت شناخته شود.

ملک عبدالله، در ادامه گفت وگوى خود خاطرنشان کرد، تمام چشم‌ها به سوى واشنگتن است. اگر نشانه‌هايى مشخص و رهنمودهايى واضح از سوى واشنگتن دريافت نشود اين تفکر به وجود خواهد آمد که دولت جديد امريکا نيز دولت ديگرى است که قرار است همه ما را نااميد و مايوس کند.

وى همچنين هشدار داد، اگر اسرائيل نسبت به راه حل تشکیل دو کشور از خود تعلل نشان دهد يا تصوير واضحى از سوى دولت امريکا درباره اقداماتى که بايد در سال جارى انجام گيرد ارائه نشود، اعتبار بسيار زياد اوباما در جهان اسلام يک شبه نابود خواهد شد. در صورت به تعويق افتادن مذاکرات صلح، درگيرى‌هاى ديگرى ميان اعراب يا مسلمانان و اسرائيل طى 12 تا 18 ماه آينده رخ خواهد داد.

انتظار مى‌رود نشست امروز 11 می شوراى امنيت بيشتر براى تاييد حمايت شورا از روند صلح خاورميانه باشد. اين نشست در شرايطى برگزار مى‌شود که ایالات متحد روزهاى سختى را براى تدوين استراتژى جامع خود سپرى مى‌کند.

در همین حال قرار است بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل هفته آينده در کاخ سفيد با باراک اوباما، رئيس ‌جمهوری امريکا ملاقات کند و رهبران مصر و فلسطين نيز براى ملاقات‌هايى جداگانه به واشنگتن دعوت شده‌اند. گفته می شود باراک اوباما بی صبرانه منتظر است تا برنامه نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات صلح را بشنود.

همچنين انتظار مى‌رود در اوايل ماه ژوئن، باراک اوباما سخنرانى خود درباره روابط امريکا و جهان اسلام را در مصر ايراد کند. پیش­بینی می­شود بخش عمده این سخنرانی درباره مذاکرات صلح در خاورمیانه باشد.

از سوى ديگر به گزارش روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط، پادشاه اردن قرار است امروز در يک سفر کوتاه راهى سوريه شود و در ديدار با بشار اسد، رئيس جمهوری اين کشور درباره فرآيند صلح خاورميانه به بحث و تبادل نظر بپردازد.

در بيانيه منتشر شده از سوى دفتر پادشاهى اردن تاکيد شده است که اوضاع خاورميانه به ويژه تلاش‌هاى در حال جريان باری تحقق صلح دائمى و فراگير در منطقه بر اساس توافق‌هاى ايجاد شده و طرح صلح کشورهاى عربى محور مذاکرات بشار اسد و ملک عبدالله دوم است. روابط دو جانبه بين مصر و اردن نيز از ديگر موضوعات مورد بحث در اين نشست است.


نظر شما :