خبرهاى ضد و نقيض درباره مذاکرات مصر و اسرائيل بر سر ايران

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۰ کد : ۴۶۰۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
يک مقام بلند پايه‌ اسرائیلی در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه تاکيد کرد، موضوع پرونده هسته‌اى ايران محور اصلى مذاکرات مبارک و نتانياهوست و دو طرف با تهديد مشترکى در اين زمینه روبرو هستند!
خبرهاى ضد و نقيض درباره مذاکرات مصر و اسرائيل بر سر ايران

اعلام خبر سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مصر جنجال­های بسیاری به وجود آورده است. این در حالی است که پیش از این وزارت امور خارجه مصر سفر آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه این رژیم به مصر و دیدارش با مقام­های مصری را در جریان سفر نتانیاهو به این کشور تکذیب کرده بود. اما به هر حال این موضوع سبب نشده که موج انتقادها نسبت به دولت مصر بر سر میزبانی از نخست وزیر افراطی اسرائیل کاهش یابد. ناظران و تحلیلگران عرب در کنار رهبران جریان­های مقاومت از این که مصر پذیرفته نتانیاهو به قاهره سفر کند بسیار آزرده­اند و امروز که به زمان سفر وی نزدیک می شویم بر میزان انتقادهایشان علیه دولت مصر افزوده­اند.

با این حال دولت مصر تلاش می­کند از میزان احساسات انتقادی بکاهد و افکار عمومی را مجب کند که این دیدار چندان هم حساسیت­زا نیست. در همین رابطه سلیمان عواد سخنگوى رياست جمهورى مصر تاکيد کرد، مذاکرات مبارک و نتانياهو تنها به مساله‌ فلسطين منحصر خواهد بود و موضوعات ديگر از جمله پرونده هسته­اى ايران جزو برنامه کارى اين نشست نيست.

سليمان عواد سخنگوى رياست جمهورى مصر در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط اخبار منتشر شده در رسانه‌هاى اسرائیلی مبنى بر اين که پرونده هسته­اى ايران جزو اولويت‌هاى برنامه‌ کارى نشست حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل است را رد کرد.

عواد همچنين تاکید کرد، برخلاف آن ‌چه رسانه‌هاى اسرائیلی منتشر کرده‌اند و سعى دارند موضوع پرونده هسته­اى ايران را به عنوان يک خطر مشترک براى مصر و اسرائيل نشان دهند اين موضوع صحت ندارد .

سليمان عواد همچنين عنوان کرد، مصر همچنان درباره استفاده صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى موضعى ثابت دارد و آ‌ن را حق ايران و مصر يا تمامى کشورهاى عضو پيمان منع توليد و گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى مى‌داند از این رو اين گزارش‌هاى منتشر شده در رسانه‌هاى اسرائیلی چيزى جز بازى شناخته شده اسرائيل نيست. موضوع تمامى مذاکرات مربوط به فرآيند صلح محور نشست مبارک و نتانياهوست.

وى بار ديگر تاکيد کرد، آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه‌ اسرائيل در اين سفر بنيامين نتانياهو را همراهى نمى‌کند و اخبار منتشر شده در رسانه‌هاى اسرائيلى مبنى بر اين که مصر رسما از ليبرمن براى سفر به اين کشور دعوت کرده است، صحت ندارد.

نتانياهو قرار است امروز دوشنبه براى ديدار با حسنى مبارک به مصر سفر کند.

اين در حالى است که يک مقام بلند پايه‌ اسرائیلی در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه تاکيد کرد، موضوع پرونده هسته‌اى ايران محور اصلى مذاکرات مبارک و نتانياهوست و دو طرف با تهديد مشترکى در اين زمینه روبرو هستند!

بنيامين بن اليعازر وزير صنايع اسرائیل نتانياهو را در سفر به قاهره همراهى مى‌کند.

با این حال مشير المصرى، نماينده مردم فلسطين در مجلس قانونگذارى و دبير فراکسيون جنبش حماس در اين مجلس گفت: «با توجه به اين که نتانياهو تمامى حقوق ملت فلسطين را ناديده مى گيرد و نسبت به اين ملت کاملا دشمنى مى­کند و اعتقادى به صلح ندارد و با توجه به اجراى بزرگترين برنامه يهودى سازى در شهر قدس، استقبال از وى در پايتخت‌هاى عربى تاسف بار است.»

نماينده مردم فلسطين در مجلس قانونگذارى و دبير فراکسيون جنبش حماس در اين مجلس با توجه به ديدار نخست وزير اسرائیل از قاهره با انتشار بيانيه‌اى اعلام کرد، عرب­ها بايد در چنين شرايط حساسى کاملا در کنار ملت ستمديده فلسطين قرار مى گرفتند و با توجه به يکه تازى‌هاى دشمن اسرائیلی به حمايت از اين ملت مى پرداختند و با اين دشمن خونخوار مقابله و بر اين دولت افراط گرا فشار بيشترى اعمال مى کردند نه اين که از چنين دشمنان قسم خورده‌اى به گرمى استقبال کنند و آنان را به گرمى در آغوش بکشند .

وى تاکيد کرد که سکوت در برابر جنايات صهيونيست‌ها به منزله تحت پوشش قرار دادن اقدامات خصمانه و سياست‌هاى ويرانگرانه اين رژيم است. کسانى که حتى کمتر از نتانياهو افراطی بودند، طرح صلح عربى را به طور کامل رد کردند و نپذيرفتند و هيچ يک از رهبران دشمن اصولا به آن اعتقادى ندارند بنابراين حالت ملتمسانه عرب‌ها تاکنون نتوانسته است، هيچ توافق امضا شده‌اى را با دشمن به مرحله اجرا درآورد و من بر اين باورم که با توجه به حالت ضعف و سستى عرب‌ها در آينده نيز چنين اتفاقى نخواهد افتاد و تفکر اشغالگرى دشمن ادامه خواهد يافت.

وى در مورد تاثير چنين ديدارهايى بر آينده منطقه نيز تاکيد کرد، آينده از آن مقاومت است و نيروهاى مقاومت در منطقه هر روز گسترش مى يابند و صدايشان در جوامع عربى فراتر مى‌رود و چنين ايده‌اى ريشه دارتر و در عمل قدرتمندتر مى شود.

اين رهبر حماس تاکيد کرد، صهيونيسم در حال اضمحلال و نابودى است و تمامى تلاش‌ها براى دميدن روح در جسم بى جان طرح سازش نيز مايوس کننده و شکست خورده است و هيچ نيرويى نخواهد توانست خواسته‌هاى خود را بر اين ملت تحميل کند.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :