تاکید پادشاه اردن بر صلح فراگیر و اعلام مرگ آن از سوی جان کری

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۷ کد : ۴۶۵۱ اخبار اصلی
جان کرى درباره مناقشات جاری در خاورمیانه و موضوع تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی گفت: « معتقدم فرصت براى اجراى راه حل دو کشورى براى مناقشه اسرائیل- فلسطین در حال از دست رفته است.»
تاکید پادشاه اردن بر صلح فراگیر  و اعلام مرگ آن از سوی جان کری

پادشاه اردن خواستار اجراى طرح صلح جديد و فراگيرى ميان فلسطينى‌ها و اسرائیلى‌ها با هدف به رسميت شناختن اسرائیل از سوى کشورهاى عربى هم­زمان با تشکيل کشور مستقل فلسطين شد.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، در سخنرانیش در مراسم افتتاحيه همايش بين‌المللى اقتصادى داووس در منطقه‌ بحرالميت اردن، تصريح کرد، طرح جديد و فراگير صلح عربى به اسرائیل جايگاهى در خاورميانه مى‌دهد که از سوى 57 کشور مسلمان عضو سازمان کنفرانس اسلامى مورد قبول واقع خواهد شد.

پادشاه اردن تصريح کرد، اين طرح موجب افزايش امنيت واقعى اسرائیل مى‌شود به طورى که حتى ايست‌هاى بازرسى و نيروهاى مسلحى که در اختيار دارد، نتوانستند چنين امنيت واقعى را براى اسرائیل فراهم کنند. من نسبت به تعهدى که باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا در قبال راه حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائیل از خود نشان داده خرسندم و رايزنى‌هايم در واشنگتن بر اين مساله بود که تعلل در تشکيل کشور فلسطين به نفع هيچ کس نيست.

پادشاه اردن همچنین از دولت اسرائیل خواست نسبت به صلح متعهد باشد و خاطرنشان کرد، ما به صلح متعهد هستيم و معتقديم که طرح صلح عربى فرصت تاريخى را براى ايجاد آينده‌ بهتر براى خاورميانه ايجاد خواهد کرد.

وى خواستار تلاش مضاعف برای دستيابى به نتايج محسوس و طرحى روشن برای مذاکرات فراگير و تعهد به تلاش برای دستيابى به راه حل نهايى شد.

عمرو موسى دبيرکل اتحاديه عرب نيز در سخنرانى‌اش گفت: «من به مقاصد و نيت دولت باراک اوباما نسبت به روند صلح خوشبين هستم و همه بايد نسبت به طرح صلح عربى متعهد باشيم. مرحله آينده مرحله‌اى است که شاهد وضوح بيشتر در نگرش‌ در قبال تلاش امريکا خواهيم بود.»

وى بار ديگر بر مخالفت کشورهاى عربى با طرح‌هاى بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل درباره صلح تاکيد کرد و گفت: «آنچه نتانياهو مطرح کرده غير واقعى و غير قابل قبول است. به هر حال دولتى جديد به روى کار آمده و بايد به مواضع آنها گوش داد. البته آنچه نتانياهو تاکنون مطرح کرده کاملا از نظر ما رد شده است.»

در اين همايش شيخ سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين نيز حضور داشت. وی در اين همايش اظهار کرد، بحرين خواهان برقرارى روابط با ايران بر اساس منافع مشترک است. ما خواهان روابط ويژه با ايران هستيم؛ اما چشم‌اندازهاى اين روابط هنوز مشخص نيست. فضاى جديدى در منطقه و جهان ايجاد شده و ايران نيز ماه آتى انتخابات رياست جمهورى را پيش رو دارد؛ از این رو بايد شاهد تغييرات جديد باشيم.

جان کرى رييس کميته‌ روابط خارجى در مجلس سناى آمريکا نيز در حاشيه‌ نشست‌هاى داووس اظهار کرد، تغيير نظام در تهران از اهداف دولت کنونى آمريکا نيست. ما نمى‌خواهيم نظام ايران را تغيير دهيم. ما تنها مى‌خواهيم هر گونه نگرانى درباره ايران از بين برود.

وى از تهران خواست به سياست‌هاى جديد آمريکا پاسخ دهد و گفت: «نقشى که واشنگتن در عراق ايفا کرد به تقويت نقش ايران در داخل عراق و منطقه انجاميد اما امريکا خواهان مذاکره با ايران است.»

جان کرى درباره مناقشات جاری در خاورمیانه و موضوع تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی نیز گفت: « معتقدم فرصت براى اجراى راه حل دو کشورى براى مناقشه اسرائیل- فلسطین در حال از دست رفته است. اين فرصت‌ها به خاطر چندين دليل در حال از بين رفتن است؛ بر باد رفتن آرمان‌ها، جمعيت شناسى‌ها و واقعيات موجود.»

سخنان کرى این سخنان را در حالى اظهار کرد که فشارهاى فراوان بين‌المللى به اسرائیل براى پذيرش راه حل دو کشورى وارد مى‌آيد اما دولت تندوری اسرائیل همچنان نسبت به دادن تعهدی در این زمینه مقاومت می­کند.

از سوی دیگر زیپی لیونی، وزير امور خارجه‌ پيشين اسرائیل در گفت و گو با روزنامه هاآرتص گفت: «راه حل تشکيل دو کشور به نفع اسرائيل است. ايدئولوژى من به فلسطينى‌ها مربوط نيست. فکر نمى‌کنم که به آنها لطف مى‌کنم. هدف نهايى من اسرائيل به عنوان يک کشور يهودى است. اين بينش در مورد زندگى يهوديان در سرزمين اسرائيل نيست بلکه به زندگى يهوديان در يک کشور دموکراتيک که به معنى اکثريت يهودى است، ارتباط دارد.»

وى اذعان کرد که رهبرى اپوزيسيون کار سختى است و در ارتباط با رابطه با امريکا نيز گفت: «اسرائيل و امريکا در گذشته هم داراى اختلافاتى بوده‌اند. من به حق مردم يهود و به کل آن سرزمين معتقدم. هنوز هم همين احساس را که در کودکى داشتم، دارم. مى‌توانم احساسات ساکنان شهرک‌هاى يهودى نشين را درک کنم. اما بدون ايجاد دو کشور براى دو ملت ما ارزش‌هاى کشور اسرائيل را از دست مى‌دهيم.»


نظر شما :