دیدار اوباما و نتانیاهو؛ مذاکراتی مبهم، فضایی غیر دوستانه

سفر یک هفته‌ای نتانیاهو؛ آماده‌سازی زمینه‌های فشار بر امریکا

۰۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۹ کد : ۴۶۶۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: ابراهیم متقى
گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا
سفر یک هفته‌ای نتانیاهو؛ آماده‌سازی زمینه‌های فشار بر امریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه( بیست و هفتم اردیبهشت) وارد واشینگتن شد تا دوشنبه با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، درباره روند صلح خاورمیانه و برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو بنشیند.

گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل ایران و امریکا:

سفر نتانیاهو به واشینگتن را باید نقطه عطف جدیدی در روابط امریکا و اسرائیل دانست. اسرائیلی‌ها طی ماه‌های گذشته نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای امریکا کاملا نگران و بیمناک هستند. اعتقاد تل آویو این است که انعطاف امریکا در برابر گروه‌های مقاومت در خاورمیانه به اندازه‌ای افزایش یافته که امکان اعتماد اسرائیلی‌ها به زمامداران امریکایی را کاهش داده است.

به همین دلیل است که نتانیاهو در روند سفر جدید خود اولا برنامه سفر را در شش روز تنظیم کرده است؛ این امر نشان دهنده آن است که اسرائیلی‌ها کنترل سیاست و قدرت را در داخل کشور، نه در اسرائیل بلکه در امریکا مورد پیگیری قرار می دهند.

ثانیا نتانیاهو طی این یک هفته برنامه بسیار فشرده‌ای با مجموعه‌های اجرایی امریکا و همچنین بسیاری از نهادهای اسرائیل محور در امریکا دارد. نکته اصلی این است که اسرائیلی‌ها بتوانند برخی از اهداف خود را در ارتباط با حماس، حزب الله، ایران، سوریه و سایر کشورهای منطقه‌ای به یک نقطه تعادلی برسانند.

امریکاییان در فضای جدید نسبت به سیاست‌های افراطی و رادیکال اسرائیلی‌ها کاملا بیمناک اند و تل آویو را از بکارگیری الگوهای خشونت آمیز منع کرده اند و تاکید داشتند که هر اقدام خودسرانه اسرائیل با واکنش مخالف امریکا روبرو خواهد شد. بنابراین فضای موجود برای اسرائیلی‌ها کاملا مبهم است، حتی زمینه برگزاری دیدار نتانیاهو و اوباما را باید در دیدار شیمون پرز، از امریکا مورد بررسی قرار داد. شیمون پرز تلاش داشت تا فرایند و فضایی را به وجود آورد که به موجب آن زمینه‌های لازم برای مذاکرات در جریان نتانیاهو و اوباما ایجاد شود.

به طور کلی شرایط فعلی نشان می دهد که دو طرف نسبت به هم هیچ گونه اعتماد مشخصی ندارند؛ نوع مذاکرات کاملا مبهم است و از همه مهمتر اینکه احساس دو طرف یعنی اوباما و نتانیاهو نسبت به همدیگر مثبت و دوستانه نخواهد بود.

در چنین شرایط و فضایی، حضور یک هفته‌ای نتانیاهو در امریکا می تواند زمینه‌های لازم برای فشار بیشتر بر دولت اوباما را فراهم کند. در واقع این سفر صرفا برای اسرائیل اهمیت ندارد، برای دولت امریکا نیز از این جهت مهم است که می تواند شرایط را طی روزهای آینده برای دولت سخت تر کند.

فشار گروه های اسرائیل محور تحت تاثیر ابتکاراتی که وزیر امور خارجه و همچنین نخست وزیر اسرائیل بکار گرفته اند، طبعا برای سیاست های دولت امریکا در خاورمیانه مطلوب و مناسب نخواهد بود.

ابراهیم متقى

نویسنده خبر


نظر شما :