دولت اسرائيل به سوى رو در رويى با امريکا حرکت مى‌کند

۰۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۴ کد : ۴۷۲۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
معاون نخست وزير اسرائيل گفت: «اسرائيل هرگز ديکته‌هاى آمريکا را نمى‌پذيرد و شهرک سازى‌ها را هرگز متوقف نمى‌کند چرا که شهرک سازى‌ها عامل شکست در مذاکرات با فلسطينى‌ها نيست.»
دولت اسرائيل به سوى رو در رويى با امريکا حرکت مى‌کند

در حالی که فشارها به دولت جدید تندروی اسرائیل روز به روز افزایش می­یابد و حتی متحدان امریکایی آن نیز خواهان انجام برخی اصلاحات عملی و کلان در برنامه­های دولت جدید اسرائیل هستند، موشه يعالون معاون نخست­وزير اسرائیل و وزير امور استراتژيک در دولت اين رژيم در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت: «اسرائيل هرگز ديکته‌هاى آمريکا را نمى‌پذيرد و شهرک سازى‌ها را هرگز متوقف نمى‌کند چرا که شهرک سازى‌ها عامل شکست در مذاکرات با فلسطينى‌ها نيست.»

دولت اوباما و نمایندگان اکثریت سنا و کنگره در جریان سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن، فشارهای شدیدی را به وی وارد ساختند تا وی را قانع کنند که تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی را بدون هیچ شرطی فورا بپذیرد و بدون فوت وقت مقدمات مذاکره با فلسطینیان را فراهم کرده و با آنها پشت یک میز بنشیند اما ظاهرا این فشارها تا کنون جوابگو نبوده است.

يعالون خاطر نشان کرد، شهرک سازى‌ها در هيچ مرحله‌اى مانعى بر مسير صلح نبوده است. ما شهرک‌هاى نوار غزه را تخليه کرديم و نتيجه اين شد که اکنون حماس در نوار غزه به جاى شهرک‌ها علم شده است از اين رو اسرائيل هرگز شهرک سازى‌ها را متوقف نمى‌کند حتى اگر تعداد آن‌ افزايش يابد ساخت شهرک‌ها ادامه خواهد يافت.

یعالون همچنین به سفر جورج میچل فرستاده اوباما به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «در جريان سفر جورج ميچل فرستاده امريکا در خاورميانه به اسرائيل به وى ابلاغ خواهيم کرد که هيچ جدول زمانى براى مذاکرات سياسى با فلسطينى‌ها تعيين نکند و ما را مورد تهديد قرار ندهند.»

میچل در آخرین سفر خود به اسرائیل از نخست وزیر این رژیم خواسته بود ظرف سه هفته و تا زمانی که به ایالات متحده سفر می­کند، برنامه مذاکرات خود با فلسطینیان را رسما اعلام کرده و به اطلاع رئیس جمهوری امریکا برساند در غیر این صورت باید منتظر واکنش­های منفی ایالات متحده در برابر سیاست­های خود باشد. 

یعالون درباره‌ کانون شهرک‌هاى موجود در کرانه باخترى که اسرائیل متعهد به نابودى آن شد تاکيد کرد، دولت هرگز اجازه شهرک سازى‌هاى غير قانونى را نخواهد داد و ما اين مساله را در اقدامات اخيرمان به اثبات رسانديم.

ماتان ويلنايى معاون وزير جنگ اسرائیل نیز در گفت و گو با رادیو اسرائیل تصريح کرد، نابودى حدود 20 شهرک در کرانه باخترى يک مساله‌ اصلى از نظر دولت کنونى است. ما بعد از رايزنى درباره نابودى اين شهرک‌ها قادر به تعيين جدول زمانى براى نابودى اين شهرک‌ها هستيم.

دولت اسرائیل تصميم دارد حدود 26 شهرک را در کرانه باخترى نابود کند.

در همین حال از قيس يوسف ناصر متخصص در امور برنامه‌ريزى و بيت‌المقدس نیز گفته است، آنچه موسوم به طرح ساختارى جديد اسرائیل براى بيت‌المقدس در سال 2020 است اشغالگرى در اين شهر را تحکيم مى‌بخشد و نوعى ماراتون يهودى سازى بيت‌المقدس است که به افزايش نژادپرستى‌ها عليه فلسطينى‌ها منجر مى‌شود.

وى خاطر نشان کرد، اين طرح هيچ راه ‌حلى را براى بحران مسکن ساکنان اصلى بيت‌المقدس ارائه نمى‌کند و هيچ کمکى به حل مشکل ده‌ها خانه که با تهديد تخريب روبه­رو هستند نیز نخواهد کرد. در حال حاضر در نشست‌هاى شهردارى بيت‌المقدس هيچ تلاشى برای حل مشکلات مناطق عرب نشين نمى‌شود از این رو بايد برای توقف اين طرح تلاش کرد.

این برای نخستین بار است که دولت جدید اسرائیل موضعی این چنینی در برابر دولت امریکا اتخاذ می­کند و از تعبیر دیکته سیاست­های امریکا به خود سخن می­گوید. مدت­ها است که این ادبیات در روابط دو کشور تقریبا محو شده بود اما این بار به نظر می­رسد با اوج گیری اختلاف­ها میان اسرائیل و غرب به ویژه امریکا بر سر موضوع فلسطین مجددا این ادبیات میان دو کشور حاکم شده و پیش­بینی می­شود پس از بازگشت نتانیاهو از امریکا که ظاهرا سفری ناموفق و شکست خورده بود، بیش از پیش رایج شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :