دولت نهم و اقدامات تبلیغاتی در مسیر هسته‌ای کشور

۰۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۴۲ کد : ۴۷۲۷ اخبار اصلی
متاسفانه در دولت نهم، بیشتر اقدامات در بوق تبلیغاتی دمیده شد همان طور که با طرح انکار هلوکاست، برای کشور مسئله ساز شد، در زمینه هسته‌ای نیز با بالا بردن تشنج‌ها و تنش‌ها تمام دنیا را علیه ایران شوراندند در حالی که کلیه این اقدامات بدور از هرگونه جوسازی و ایجاد تنش قابل انجام بود. گفت‌وگو با دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران

مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت طرفداران احمدى نژاد را تهديد کرد در صورت متوقف نکردن حمله به مذاکرات هسته‌اى در دولت خاتمى، اسناد و مدارک آن را برای مردم منتشر مى‌کند.

 دیپلماسی ایرانی نظر دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای را در این ارتباط جویا شده است:

ربانی در مورد علت تخریب‌هایی که از سوی برخی دست اندکاران یا حامیان دولت نهم نسبت به دست آوردهای دولت‌های قبلی آن انجام می‌شود، گفت: ما با یک دوگانگی در این موضوعات مواجهیم، دولت‌ها معمولا از خود در این گونه مسائل سلب مسئولیت می‌کنند و می‌گویند نظام در این موارد تصمیم گیر است، بنابراین نه آقای خاتمی و نه احمدی نژاد هیچ کدام به عنوان رئیس جمهور خود را در مورد تصمیم گیری‌های هسته‌ای کشور مسئول نمی دانند.

وی افزود: اما مراد آنها از نظام نیز بیشتر شورای عالی امنیت ملی است که تصمیم گیری در ارتباط با برنامه هسته‌ای کشور جزء وظایف این شوراست، در این شورا نماینده مقام معظم رهبری حضور دارد. بر این اساس نه می توان به هیچ دولتی سرکوفت زد که چرا چنین نکرده و نه می توان به آن مدال افتخار داد که چرا چنین کرده است.

قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: همه دولت‌ها خود را در موضوع هسته‌ای کشور غیر مسئول می‌دانند و نظام را تصمیم گیرنده معرفی می‌کنند، بنابراین معتقدم که به طور معمول نظر مقام معظم رهبری در این مورد غالب است و دولت‌ها این جا نمی توانند اعمل نظر کنند.

وی ادامه داد: در زمینه تعلیق غنی سازی اورانیوم در دولت آقای خاتمی دوستان فراموش می‌کنند که کشور در چه شرایطی قرار داشته و در چه شرایطی تعلیق پذیرفته شد، ضمن آن که درست در آخرین روزهای دولت آقای خاتمی بود که تعلیق غنی سازی لغو شد و این فرایند ادامه یافت.

ربانی تاکید کرد: اگر دولت خاتمی غنی سازی را تعلیق کرد، همان دولت نیز تعلیق را لغو و غنی سازی را مجددا آغاز کرد و ادامه این فرایند به دولت نهم رسید، دولت نهم نیز باز تابع احکام حکومتی صادره از سوی شورای عالی امنیت ملی بود.

این تحلیل‌گر اظهار داشت: به این ترتیب هیچ یک از دو دولت خاتمی و احمدی نژاد نه می توانند افتخار اقدامی در مسیر هسته‌ای کشور را منحصرا به خود اختصاص دهند و نه می‌توان سرزنش برخی اقدامات را به آنها نسبت داد.

صادق ربانی در زمینه مطرح بودن بحث تعلیق 10 ساله در دولت هشتم نیز گفت: مطرح بودن یا نبودن بحث تعلیق 10 ساله موضوعی نیست که مردم از آن آگاه باشند و این که آقای روحانی نیز اعلام کرده اند که در این خصوص شفاف سازی خواهند کرد به این دلیل است که مردم از جزئیات مطلع نیستند، به طور قطع منتشر کردن اسناد و اطلاعاتی در موضوع هسته‌ای کشور نیز نیازمند توجه به حکم حکومتی است.

وی به مقایسه عملکرد دولت خاتمی و دولت نهم در موضوع هسته‌ای کشور پرداخت و گفت: معتقدم که دولت خاتمی یکی از موفق ترین دولت‌ها در زمینه هسته‌ای بود چراکه در این دولت واحد تولید آب سنگین به بهره برداری رسید و کار آغاز شد. البته معنای این موفقیت این نیست که دولت‌های قبلی نقشی در این توفیق نداشتند. مقدمات اداری، فنی و مالی و برنامه ریزی اقداماتی که در این دوران انجام شد، توسط دولت‌های قبلی فراهم شد اما عملیاتی شدن کلیه برنامه‌ها در دولت آقای خاتمی بود.

قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: غنی سازی نیز در دوران آقای خاتمی آغاز شد یعنی فعالیت واحدهای نطنز و اراک و ادامه قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر در زمان این دولت بود، بنابراین اگر ایران پیشرفتی در مسیر هسته‌ای داشت، در آن دوران بود. اما همه این توفیقات با چراغ خاموش و فارغ از تبلیغات انجام می گرفت. متاسفانه در دولت نهم، بیشتر اقدامات در بوق تبلیغاتی دمیده شد همان طور که با طرح انکار هلوکاست، برای کشور مسئله ساز شد، در زمینه هسته‌ای نیز با بالا بردن تشنج‌ها و تنش‌ها تمام دنیا را علیه ایران شوراندند در حالی که کلیه این اقدامات بدور از هرگونه جوسازی و ایجاد تنش قابل انجام بود.


نظر شما :