تنها برای مدیریت جهان با دیگران گفت‌وگو می‌کنیم

۰۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۳:۲۸ کد : ۴۷۳۱ اخبار اصلی
احمدى‌نژاد درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکيد کرد که موضوع هسته‌ای ما تمام شده و ما در چارچوب مقررات آژانس به پيش مى‌رويم، گفت‌وگوها با هرکس صرفا براى مديريت جهان و صلح و امنيت پايدار براى همه خواهد بود و ملت ايران به کسى اجازه نمى‌دهد خارج از قوانين حقوقى آژانس وارد بحث و گفت‌وگو شود.
تنها برای مدیریت جهان با دیگران گفت‌وگو می‌کنیم

رئیس‌جمهور دولت نهم روز دوشنبه در یک مصاحبه مطبوعانی با حضور خبرنگاران خارجی در ساختمان نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که اگر توسط ملت ايران برگزيده شوم دعوت خود از رئیس جمهور امریکا را تکرار مى‌کنم تا در صحن سازمان ملل با آقاى اوباما براى بررسى ريشه‌ مشکلات و مديريت جهانى و براى صلح و مشارکت همگانى براى امنيت و صلح پايدار مناظره کنيم.

به گزارش ایسنا احمدى‌نژاد درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکيد کرد که موضوع هسته‌ای ما تمام شده و ما در چارچوب مقررات آژانس به پيش مى‌رويم، گفت‌وگوها با هرکس صرفا براى مديريت جهان و صلح و امنيت پايدار براى همه خواهد بود و ملت ايران به کسى اجازه نمى‌دهد خارج از قوانين حقوقى آژانس وارد بحث و گفت‌وگو شود.

وی درباره آزمایش موشکی کره شمالی گفت: به طور اصولى ما با توليد و گسترش سلاح‌هاى اتمى و کشتارجمعى به کلى مخالفيم و در بسته پيشنهادى خود نيز اين مساله را مى‌آوريم که بايد مشارکت همگان براى خلع سلاح هسته‌اى شکل گيرد.

محمود احمدی‌نژاد که یکی از کاندیدای ریاست جمهوری دور دهم در ایران است درباره برنامه‌های سیاست خارجی خود گفت که سياست خارجى بنده در عرصه منطقه‌اى و جهانى روشن است. ما خواهان دوستى با کشورهاى مختلف هستيم و حجم روابط اقتصادى و عمق روابط سياسى‌مان را با کشورهاى منطقه گسترده کرده‌ايم و اين روابط روزافزون است؛ البته با برخى اختلاف نظرهايى داريم که عمده اين اختلاف نظرها ناشى از دخالت‌هاى بيگانگانى است که در منطقه ما حضور پيدا کرده‌اند.

البته اين‌ها مهم نيست و ما روند روابطمان را با کشورهاى منطقه گسترش داده و مى‌دهيم.
ما خواهان صلح و امنيت پايدار براى تمام جهان هستيم و مناسبات خود را براساس عدالت و دوستى پايه‌گذارى مى‌کنيم. ما قطعا زير بار تحميل خواسته‌هاى هيچ قدرتى نمى‌رويم ولو اين که قدرت‌هاى زورگو جيغ‌هاى سرخ و بنفش بکشند.

البته اگر از سوى ملت ايران انتخاب شوم حتما ابتکار عمل‌هاى جديدى براى بسط روابط برادرانه و صلح آميز در منطقه و جهان ارائه خواهم داد.
ما از تغيير و تحول استقبال مى‌کنيم و قبلا نيز اعلام کرده بوديم روند کنونى در عرصه جهان قابل ادامه نيست. خوشبختانه رييس‌جمهور جديد آمريکا نيز اعلام کرده مى‌خواهد تغيير و تحول ايجاد کند و ما از هر نوع تغيير و تحول واقعى که برپايه احترام و عدالت باشد استقبال مى‌کنيم.

من بعد از انتخاب آقاى اوباما به عنوان رييس‌جمهور براى ايشان پيام فرستادم و اين کار بزرگى از طرف ملت ايران بود، در حال حاضر نيز اعلام کرده‌ام در صورت انتخاب مجدد با آقاى اوباما حاضر به مناظره هستم. ما فکر مى‌کنيم اين گشاده دستى يک مقدار اضافى از طرف ملت ايران است.

مهم‌ترين تغيير بايد در نوع نگاه و انديشه مديران آمريکايى اتفاق بيفتد. اگر هم‌چنان به دنبال حداکثرى کردن دامنه سلطه آمريکا باشند نه تنها در خاورميانه بلکه در دنيا شکست مى‌خورند. آمريکا بايد بپذيرد دولتى مانند بقيه است و ملتش نيز با ديگر ملت‌ها حقوق مساوى دارد.

ملت ما ملتى مظلوم است که طى 30 سال گذشته به طور غيرمنصفانه تحت فشارهاى متوالى آمريکا بوده و پيش از آن نيز دولت‌هاى وقت آمريکا 25 سال يک حکومت ديکتاتورى را به آنها تحميل کردند، اما ملت ايران هيچ‌گاه عملى عليه منافع آنها انجام نداده و قطع روابط نيز به صورت يکجانبه از سوى آن‌ها بوده است.

بايد در عمل تغييراتى در رفتار آمريکا صورت گيرد؛ چرا که اين مساله به نفع همه است و دنيا عوض شده و نمى‌توان با سياست‌هاى بوش و قبل از آن دنيا را به جلو برد.
هرکس به دنبال اين سياست‌ها باشد قطعا شکست خورده است. ملت ايران بزرگ‌ترين فرصت را در اختيار آمريکايى‌ها براى تغيير قرار داد و ما نامه‌اى به بوش نوشتيم اما به جاى استفاده، به تشديد رفتار خود پرداخت.

من براى اوباما نيز پيام دادم و ما اين فرصت را در اختيار آنها گذاشته‌ايم و منتظر اقدام از طرف آنها هستيم. ايران علاقه‌مند است در منطقه و جهان صلح بر پايه عدالت شکل بگيرد و اگر دولت آمريکا تعهد خود را به عدالت و احترام به ديگران اعلام کند شرايط عوض مى‌شود.
ما معتقديم دولت آمريکا بايد سياست‌هاى خود را تغيير دهد. اگر اين دولت بخواهد هم‌چنان به سمت توسعه‌طلبى و تحميل خود به ملت‌ها پيش برود، حتى اگر با ادبيات جديدى وارد اين عرصه شود، شکست مى‌خورد و دنيا ديگر ظرفيت اقدامات اين‌چنينى را ندارد. دولت آمريکا بايد تعهد خود را به عدالت، قانون و احترام به حقوق ملت‌ها اعلام کند و وقتى همه چيز عوض و اين تعهدها داده شود، مسير نيز روشن مى‌شود.
توصيه ما به آمريکا و هم‌پيمانانش اين است که به تحولات و تغييرات تن بدهند. تحول در دنيا يک امر واقع و در حال انجام شدن است؛ مثل يک رودخانه وسيع در حال حرکت و سياستمداران هوشيار کسانى هستند که در عمل با آن همراه باشند.

از وقتى آمريکا وارد منطقه شده آيا افراطى‌گرى و تروريسم کم شده است؟ اقدامات آمريکا به کشته‌شدن ميليون‌ها انسان منجر شده است. توسعه درگيرى‌ها در منطقه به نفع آمريکا و متحدانش نيست.
ما به آنها توصيه مى‌کنيم مقدارى از برج عاجشان پايين بيايند و ديگران را به رسميت بشناسند. در اتاق‌هاى دربسته ننشينند و براى حل مسائل اقتصادى خود جنگ راه بيندازند؛ ملت‌ها را باور کنند.
ببينيد اين‌جا وقتى يک خانم متهم مى‌شود و دستگاه قضايى طبق قانون با او برخورد مى‌کند، مى‌آيند و سر و صدا راه مى‌اندازند، ولى در مورد آقاى بوش که يک ميليون آدم را کشته و در حال حاضر نيز کيف خود را مى‌کند، هيچ اتفاقى نمى‌افتد و به او کارى ندارند؛ اين مسائل درست نيست.
آمريکا بايد نيروهاى خود را از منطقه بيرون ببرد، دست از توليد سلاح‌هاى مخرب بردارد و در منطقه تفرقه ايجاد نکند.
محمود احمدی‌نژاد در مورد لغو سفر وزیر امور خارجه ایتالیا و ارتباط آن با سفر خود به ایتالیا گفت: معمولا وقتى در اجلاس‌هاى عمومى شرکت مى‌کنم، در مراسم شام و ناهار آن شرکت نمى‌کنم و از قبل نيز اعلام کرده بودم در اجلاس فائو شرکت مى‌کنم و شام را نيز در جمع ايرانيان خواهم خورد.
در مورد سفر فراتينى نيز خودشان دعوت کرده بودند و خواستار ديدار بودند که بايد اين ديدار در سمنان انجام مى‌شد اما قبول نکردند و مساله غيرعادى در اين باره نبوده است.ما خيلى به مواضع برخى دول اروپايى اهميت نمى‌دهيم؛ چون تحت فشار ديگران هستند.ما معتقديم مشکلات جهان بايد از طريق گفت‌وگو حل و فصل شود و در عراق نيز براى کمک به دولت ملى و امنيت اين کشور، سه دور نمايندگان ما با نمايندگان دولت آمريکا گفت‌وگو کردند.


نظر شما :