نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۰۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۱ کد : ۴۷۵۱ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

رئیس جمهوری سابق کره جنوبی خودکشی کرد

"رو مو هیون" که از سال 2003 تا 2008 رئیس جمهور کره جنوبی بود امروز شنبه در هنگام بالا رفتن از کوه سقوط کرد که در اثر شدت جراحات وارده بر وی از دنیا رفت.

سخنگوی پلیس اظهار داشت که تحقیقاتی در مورد خودکشی احتمالی وی آغاز شده است.

هیون که در بطن تحقیقاتی در مورد فساد قرار داشت پس از حادثه سقوط فورا به بیمارستان انتقال یافت ولی به گفته پزشکان هنگام ورود به بیمارستان جان خود را از دست داده بود .

بان‌کی‌مون وارد سریلانکا شد

"بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل برای پافشاری بر خواسته این سازمان مبنی بر اجازه ورود آژانس‌های کمک‌رسانی به مردم سریلانکا وارد این کشور شد تا با مقامات آن دیدار کند.

او اولین مقام بلندپایه‌ای است که پس از پایان جنگ دولت سریلانکا با ببرهای تامیل و شکست این شورشیان وارد این کشور شده است.

سخنرانى اوباما در قاهره درباره طرح صلح خاورميانه نخواهد بود

راديو رژيم صهيونيستى گزارش داد: کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما در جريان سخنرانى‌اش در قاهره در چهارم ژوئن (14 خرداد) طرح آمريکا براى صلح در خاورميانه را اعلام نخواهد کرد.

رابرت گيبس، سخنگوى کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا در سخنانش به رابطه واشنگتن با مسلمانان در سراسر جهان خواهد پرداخت.

رابرت گيبس در يک کنفرانس خبرى گفت: اين يک سخنرانى وسيع درباره‌ رابطه‌ ما با مسلمانان سراسر جهان خواهد بود. گمانه‌زنى‌هايى دال بر اينکه سخنرانى وى شامل ارايه طرح جامع صلح خاورميانه است، وجود داشته در حالى که اعلام اين طرح جزو برنامه‌هاى اين سخنرانى نبوده و نيست.

حماس اظهارات نتانياهو در خصوص بيت‌المقدس را محکوم کرد

فوزى برهوم سخنگوى جنبش حماس گفت: اظهارات بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل در خصوص اينکه بيت‌المقدس پايتخت کشور يهود است به منزله عربده کشى اين رژيم در روز روشن است و اين اظهارات تاکيدى بر خطرات طرح نژاد پرستانه‌ تندروى‌ نتانياهو عليه ملت فلسطين، حقوق و اصول آن است.

برهوم اضافه کرد: اين اظهارات نقض علنى تمام حقوق ملت فلسطين است و چالشى علنى در روند صلح است که احساسات تمام جهان عرب و مسلمانان را خدشه‌دار مى‌کند؛ در حالى که مسئولان کشورهاى عربى و مسلمان آنطور که بايد و شايد به حمايت از بيت‌المقدس و دفاع آن نمى‌پردازند و مانع شهرک سازى صهيونيستى و تحکيم آن نمى‌شوند.

نتايج رفراندوم درباره عضويت‌مان در اتحاديه اروپا را مى‌پذيريم

رييس جمهور ترکيه پيرامون عضويت کشورش در اتحاديه‌ اروپا گفت: نتايج رفراندوم‌هايى که پيرامون عضويت ترکيه برگزار خواهد شد، مورد قبول و احترام ترکيه است.

عبدالله گل افزود: با وجود احترامى که براى رفراندوم‌هاى اعضاى اتحاديه اروپا براى عضويت ترکيه قائل هستيم اما هرگز نمى‌توانيم تلاش‌هايى را که درصد شکست مذاکرات عضويت است، بپذيريم.

تاکید مالکی بر اجرای دموکراسی در حکومت عراق

نخست وزیر عراق در سخنانی بر لزوم اجرای دموکراسی در روند اداره کشور و دوری از تقسیم بندی های طایفه ای تاکید کرد.

نوری المالکی در سخنرانی خود در حضور تنی چند از سران عشایر عراق، دوری از اصل توافق مبتنی بر تقسیم بندی طایفه‌ ای در اداره‌ کشور را خواستار شد.

سومالی خواستار کمک های بین المللی به این کشور شد

رئیس جمهوری سومالی از جامعه جهانی خواست تا به دولت وی برای برخورد با ناآرامی های اخیر در این کشور کمک کند.

"شیخ شریف شیخ احمد" گفت که ستیره جویان و شورشیان در سودان کمک هایی را از گروه های مشابه در خارج از این کشور دریافت می کنند.

وی گفت که ستیزه جویان در عراق و افغانستان از حامیان شورشیان سومالی در درگیری های اخیر به شمار می روند.

سارکوزی به پاکستان سفر می کند

مقامات کاخ الیزه از سفر رئیس جمهوری این کشور به پاکستان در پائیز سال جاری به منظور حمایت از اقدامات اسلام آباد در مبارزه با طالبان خبر دادند.

در همین باره یکی از مقامات دولت فرانسه که همراه با "نیکلا سارکوزی" به امارات متحده عربی سفر کرده، گفت: ما واقعا قصد کمک به آصف علی زرداری را داریم.

تسليت رهبر کره‌ شمالى به خانواده‌ رييس جمهور پيشين کره‌ جنوبى

رهبر کره‌ شمالى به خانواده‌ رييس جمهور پيشين کره‌ جنوبى که در يک حادثه ظاهرا خودکشى جان خود را از دست داد، تسليت گفت.

روموهيون رييس جمهور سابق کره جنوبى، از سوى بازپرسان در ارتباط با يک رسوايى فساد مالى بازجويى شده بود. وى سپس خود را از بالاى کوهى به پايين پرت کرد.

آغاز کار سازمان ملل برای قطعنامه‌ای علیه کره‌شمالی

شورای امنیت سازمان ملل دستور کار برای قطعنامه‌ای جدید علیه کره شمالی را تائید کرد.

سخنگوی شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان به شروع سریع کار و بررسی به روی قطعنامه‌‌ای جدید علیه کره شمالی پس از آزمایش اتمی توسط این کشور موافقت کرد.

"ویتالی چورکین" نماینده روسیه و رئیس حال حاضر شورای امنیت پس از برگزاری جلسه فوری، ضمن اعلام این خبر افزود که اعضا سازمان ملل مخالفت شدید خود با این آزمایش را ابراز داشته و آن را محکوم کرده‌اند.

ممنوعیت مشارکت نواز شریف در انتخابات برداشته شد

دیوان عالی پاکستان ممنوعیت مشارکت نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور را در انتخابات لغو کرد.

اشتر اوصاف وکیل خانواده شریف گفت: حکم این است که سلب صلاحیت نواز شریف و برادرش شهباز شریف برای مشارکت آنها در انتخابات کنار گذاشته شده است.

پ.ک.ک آماده صلح با ترکیه است

"مراد غره ایلان" رهبر گروه حزب کارگران کردستان در مصاحبه با روزنامه تایمز از آمادگی پ.ک.ک برای پایان دادن به جنگ 25 ساله خود با دولت ترکیه که تا کنون بیش از 38 هزار کشته در بر داشته است، خبر داد.

پ.ک.ک برای آغاز روند صلح با ترکیه در نظر دارد یک شاخه زیتون را به نشانه صلح به دولت ترکیه تقدیم کند و بدین وسیله صرف نظر جدایی طلبان پ.ک.ک را از خواسته اصلی شان یعنی تشکیل کشور مستقل اعلام کند.


نظر شما :