سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۰۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۱ کد : ۴۷۵۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

رهبر انقلاب، رئیس جمهور، مشاور رئیس جمهور، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه و رييس مرکز بررسی های استراتژيک ریاست جمهوری مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

اساس ماهواره مربوط به زمان ابوريحان بود

محمود احمدی نژاد گفت: اين افراد هر موقع فشارها زياد مى‌شد مى‌آمدند و مى‌گفتند چرا کشور را به خطر مى‌اندازيد و هزينه مى‌دهيد. من در مناظره در مورد اين هزينه‌ها صحبت خواهم کرد و آن را روى ميز خواهم داشت تا معلوم شود چه کسانى هزينه دادند. وقتى فشار زياد مى‌شد همه سخنران مى‌شدند؛ چرا آقا هزينه مى‌دهيد؟ هسته‌اى مى‌خواهيد براى چه؟ چرا کشور را با ندانم کارى‌ها به خطر مى‌اندازيد؟ ولى وقتى که لحن دشمن آرام مى‌شد مى‌آمدند و مى‌گفتند اصل هسته‌اى مربوط به ماست. بسيار روشن است که دستاوردهاى يک ملت حاصل مجاهدت‌هاى يک ملت در طول تاريخ است و هيچ‌کس حق ندارد به اسم خود اين دستاوردها را بنويسد. وقتى ماهواره به فضا پرتاب شد، نگفتيم که ما ماهواره را پرتاب کرديم بالا، بلکه گفتيم جوانان رشيد اين ملت ماهواره به فضا پرتاب کردند. برخى آمدند و گفتند که اين ماهواره مربوط به زمان ما بوده است، من نيز گفتم درست است، اساس ماهواره مربوط به زمان ابوريحان بود که جاذبه زمين را کشف کرد.

در سعدآباد يک قرارداد ننگين به ملت ايران تحميل کردند

رئیس جمهور ادامه داد: يکى ديگر از مسائل وادادگى در مساله هسته‌اى بود؛ مساله هسته‌اى فقط يک مساله فناورى و تکنولوژى نبود، بحث استقلال ملت ايران بود به بهانه اين‌که مى‌خواهيم تنش‌زدايى کنيم، قدم به قدم عقب‌نشينى شد و دشمنان گستاخ‌تر و پرروتر شدند و سطح تقاضا و خواسته‌هاى خود را بيشتر کردند. در سعدآباد يک قرارداد ننگين و يک طرفه به ملت ايران تحميل کردند و گفتند که ملت ايران مجبور است به صورت داوطلبانه همه تاسيسات خود را تعليق کند. گستاخى را به جايى رسانند که گفتند بايد آزمايشگاه‌ها و رشته‌هاى دانشگاهى مرتبط را نيز تعطيل کنيم. آقاى بلر در يک مصاحبه اعلام کرد که ما ميوه عراق را در سعدآباد چيديم و به دست آورديم.

احمدى‌نژاد افزود: آمدند و گفتند گام اول افغانستان است، گام دوم عراق و گام سوم ايران و آن‌قدر گستاخ شدند که آقاى بوش به صراحت اعلام کرد که مى‌خواهيم ايران را تصرف کنيم. معاون او گفت بايد ايران را از صحنه حذف کنيم و يکى ديگر از آنها گفت مى‌خواهيم ريشه ملت ايران را بخشکانيم. اين‌ها همه در حالى بود که سياست تنش‌زدايى در ديپلماسى ما حاکم بود. در قضيه افغانستان با آنها همکارى شد ولى آنها ملت ايران را متهم به تروريسم کردند. در عراق با آنها همکارى شد ولى آنها ملت ايران را به عنوان محور شرارت ناميدند، 15 بار آرايش نظامى براى حمله به ايران گرفتند.

به دنبال به هم زدن نظم ناعادلانه جهانى هستيم

رييس مرکز بررسى هاى استراتژيک رياست جمهورى گفت: بيان اين سخنان را مى‌توانيد در لابلاى روزنامه ها ببينيد مبنى بر اينکه احمدى نژاد قواعد بازى را نمى‌داند يا اينکه فردى که ديپلمات عالى رتبه‌اى در مقطعى از تاريخ بود با ادبيات زشتى بيان کرد که رييس جمهور در دوربان دو شو اجرا مى‌کرد و مطابق ديپلماسى مرسوم عمل نکرده است. اين آقايان بايد بدانند که احمدى نژاد نمى‌خواهد مطابق ديپلماسى مرسوم عمل کند چرا که آن را ناعادلانه مى‌داند. اعتقادش آن است که اين ديپلماسى مرسوم الگويى است که از ناحيه استکبار به ما تحميل شده است.

ذاکر اصفهانى خاطر نشان کرد: آقايان مى‌گويند که احمدى‌نژاد قواعد بازى را نمى‌داند، اما بهتر است آنها بدانند که احمدى نژاد به خوبى به اين قواعد آگاهى دارد اما نمى خواهد با اين قواعد بازى کند؛ چرا که بر اين باور است که نبايد تنها کشورهاى ديگر براى ما قواعد بازى را تعريف کنند و ما خود مى‌خواهيم قواعد بازى را تعريف کنيم.

وى افزود: همچنين آقايان مى‌گويند که احمدى‌نژاد با کارهايش نظم جهانى را بر هم ريخته است. آنها بايد بدانند که ما به دنبال همين موضوع هستيم ما دنبال جنگ افکنى نيستيم؛ بلکه به دنبال به هم زدن همين نظم ناعادلانه جهانى هستيم اين همان راه نزديک براى ايجاد صلح در جهان است. سوال ما اين است که چرا تنها پنج کشور در جهان حق وتو دارند، البته عده‌اى ترسو هستند و از بيان چنين سوالاتى ترس دارند. زمانى مى‌گفتند که براى بيان اين گونه سوالات بايد ابتدا از لحاظ نظامى قوى شويم.

هشدار ایران به امارات درباره پایگاه نظامی به فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص افتتاح پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی گفت: به نظر ما تقویت نظامی گری در منطقه و حضور قدرتهای فرامنطقه ای موجب شکنندگی امنیت و ثبات منطقه می شود و عملا منجر به رقابت تسلیحاتی می گردد.

حسن قشقاوی افزود: دوستان اماراتی مراقب باشند با دادن پایگاه نظامی در مسیر سیاست های بیگانگان در منطقه قرار نگیرند و اعطای پایگاه نظامی به بیگانگان توسط امارات قابل فهم نیست و حرکتی در جهت امنیت منطقه تلقی نمی شود.

ایتالیایی ها خودشان درخواست کرده بودند که به ایران بیایند

محمود احمدی نژاد درباره لغو سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران گفت: بنده چون در سفر استانی بودم نپذیرفتم و این سفر عقب افتاد و از نظر ما مسئله عادی است.

احمدی نژاد گفت: آنها خودشان درخواست کرده بودند که به ایران بیایند و از طرف ایران از آنها دعوت نشده بود و در این باره مشکلی وجود ندارد.

پیشنهاد ما مناظره در سازمان ملل متحد است

احمدی نژاد در پاسخ به این سئوال خبرنگار شین هوا چین که پرسید آیا واقعا می خواهید با اوباما مناظره کنید یا در نشستی دوستانه می خواهید چای بخورید؟ گفت: پیشنهاد ما مناظره در سازمان ملل متحد است زیرا مباحث جهانی مربوط به همه ملتهاست و پنهان کاری در این زمینه مقدمه همه خطاهاست.

احمدی نژاد گفت: پیشنهاد ما از مناظره در سازمان ملل متحد ریشه یابی مشکلات جهانی است و هر کس می تواند راه حل ارائه دهد تا به حل مسائل جهانی کمک کند.

رئیس جمهور به کنایه گفت: در سازمان ملل متحد به ما آب خوردن هم ندادند چه برسد به چای.

دولت کرزای بايد مورد حمايت واقع شود

منوچهر متکى درخصوص مسائل افغانستان و افزايش ناامنى‌هاى اخير در اين کشور گفت: ما معتقديم اگر قرار است با ناامنى در اين کشور به صورت موثرى مقابله گردد، بايد به افغان‌ها فرصت داده شود تا بر سرنوشت خود حاکم گردند. ما معتقديم که آقاى کرزاى و دولت وى کارهاى بزرگى انجام داده‌اند و بايد مورد حمايت واقع شوند. به اعتقاد ما برخى تلاش‌ها براى وارد کردن عناصر تروريستى در ساختار سياسى افغانستان مغاير توافقات صورت گرفته بين اعضاى جامعه بين‌المللى است و به هيچ وجه به حل و فصل وضعيت جارى کمک نخواهد کرد. دسته‌بندى افراط‌گرايان به خوب و بد، اقدام مفيدى نيست. در واقع هر اقدامى براى آشتى ملى هم‌چنين در افغانستان بايد تحت کنترل کامل دولت افغانستان بوده و فقط گروه‌هايى را شامل شود که به قانون اساسى اين کشور پايبند هستند .

 سپس وى افزود: لازم مى‌دانم در اين‌جا به طرف‌هايى که گمان مى‌کنند با کمک‌هاى گسترده مالى، تسليحاتى و اطلاعاتى به افراط‌گرايان قادر خواهند بود پايتخت‌هايشان را از گزند آنان مصون نگه دارند، بگويم سخت در اشتباهند. به آنان توصيه مى‌کنم بار ديگر در بحران‌هاى منطقه روى اسب بازنده شرط‌بندى نکنند.

قويا از تفاهمات سه‌جانبه حمايت مى‌کنيم

رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رؤساى جمهور پاکستان و افغانستان، گردهمايى سه‌جانبه با حضور ايران را نياز قطعى هر سه کشور همسايه دانستند و خاطرنشان کردند: قويا از تفاهمات سه‌جانبه حمايت مى‌کنيم و مطمئنيم، در سايه‌ تلاش و صداقت رؤساى جمهور سه کشور، تفاهمات به‌دست آمده نتيجه‌بخش خواهد بود.

متاسفانه هيچ‌گاه آمريکا به اين نصايح گوش نداد

مهدی کلهر مشاور رسانه ای رئیس جمهور در گفتگو با بی بی سی انگلیسی گفت: ما بارها به آمريکا به طرق مختلف گفتيم که سياست‌هاى غلطى را در عراق، افغانستان، فلسطين اشغالى و خاورميانه در پى گرفته است که به ضرر ايالت متحده و هم پيمانانش است. اما متاسفانه هيچ‌گاه آمريکا به اين نصايح گوش نداد. من فکر مى‌کنم هنوز غرب مشکلات خودش را خوب درک نمى‌کند. حدود 8 -9 ماه پيش و قبل از روى کار آمدن آقاى اوباما، واشنگتن پست با من مصاحبه‌اى کرد و از من سوال شد چه نصيحتى به سياستمداران غربى داريد؟ گفتم چشمانشان را باز کنند و خودشان واقعيت‌هاى جهان را ببينند نه با چشمان صهيونيست‌ها. خبرنگار به من گفت ما الان نگران کشورهاى هند، پاکستان، چين، کره‌ شمالى و کشورهايى که به سلاح هسته‌اى دست پيدا کرده‌اند، هستيم اما من جواب دادم من به سياستمداران غربى پيشنهاد مى‌کنم تاريخ را مطالعه کنند؛ چرا که يک ابرقدرت هرگز در طول تاريخ براى مدت بسيار زيادى ابرقدرت باقى نمى‌ماند.

ديپلماسى بين ايران و دولت‌هاى عرب منطقه ديپلماسى صميميت است

منوچهر متکی وزير امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما همواره ديپلماسى بين جمهورى اسلامى ايران و دولت‌هاى عرب منطقه خليج فارس را ديپلماسى صميميت قلمداد مى‌کنيم و هيچ‌گونه، طمعى بين دولت‌هاى همجوار منطقه وجود ندارد و اين يک راهبرد دائمى بين جمهورى اسلامى ايران و منطقه بوده است.


نظر شما :