میر حسین موسوى: گمانم در دور اول کار تمام شود

۱۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۳:۲۵ کد : ۴۷۸۵ اخبار اصلی
میر حسین موسوی در جمع خبرنگاران خارجی درباره برنامه‌هایش از جمله سیاست خارجی، اقتصاد، مهار تورم و فضای فعلی رقابت‌های انتخاباتی به طور مفصل صحبت کرد.
میر حسین موسوى: گمانم در دور اول کار تمام شود

میر حسین موسوی نخست‌وزير دوران دفاع مقدس و نامزد دهمین در يک نشست خبرى با نمايندگان رسانه‌هاى خارجى گفت:« نظرسنجى‌ها شيب‌ تندى به سمت بالا دارد و به نظر مى‌آيد اگر اين شيب حفظ شود، احتمال اينکه تکليف انتخابات در مرحله اول روشن شود وجود دارد.»

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار العربيه با بيان مطلب فوق درباره رقيب اصلى خود گفت:« رقيب اصلى من روشن است و طبيعتا نفر بعدى در نظرسنجى‌ها رقيب اصلى من خواهد بود.»

در اين نشست خبرنگار روزنامه الموندو اسپانيا به برخى اظهارات اخير رئيس‌جمهوری و حاميان وى درباره ميرحسين موسوى و استفاده از عباراتى نظير فاسد و دزد اشاره کرد و نظر موسوى را در اين رابطه جويا شد که وى پاسخ داد:« ما از اول سعى کرديم فضاى انتخاباتى را اخلاقى نگه داريم و احتمال مى‌دهيم با توجه به نتايج نظرسنجى‌ها، بداخلاقى‌هايى از سوى برخى افراد صورت گيرد. از ابتدا به ستادهاى خود اعلام کرده‌ايم که در اين نوع موارد خونسردى خود را حفظ کنند و تنها به توضيح مواضع و برنامه‌ها بپردازند.»

در ادامه خبرنگار وال‌استريت ژورنال درباره برنامه‌هاى اقتصادى مهندس موسوى و نظر وى درباره نقش دولت در اقتصاد، پرسشى را مطرح کرد که موسوى در پاسخ گفت: « ما سياست بازار را دنبال مى‌کنيم ولى با مديريتى که درجهت اين بازار اعمال خواهيم کرد.اقتصاد جنگ مربوط به دوره جنگ بوده و تمام شده است. امروز احتياج به استفاده فراوان از سرمايه‌گذارى بخش خصوصى داريم و بايد وضعيتى را در کشور ايجاد کنيم که امکان حضور قدرتمندانه بخش خصوصى فراهم شود.»

خبرنگار خبرگزارى آسوشيتدپرس (AP) اين سئوال را مطرح کرد که ميزان ريزش آراى آقاى احمدى‌نژاد به سمت کدام کانديدا است؟ که مهندس موسوى پاسخ داد:« با توجه به مواضع من درباره‌ اصلاح‌طلبى و رجوع دائم به اصول، فکر مى‌کنم بخش قابل توجهى از اين ريزش آرا به سمت من خواهد بود.»

در ادامه اين نشست خبرنگار شبکه‌ خبرى پرس‌.تي.وى درباره اظهارات ميرحسين موسوى راجع به گسترش روابط منطقه‌اى و نيز نوع رابطه با اروپا و غرب و به ويژه رابطه ايران و آمريکا سوال کرد. موسوى پاسخ داد:« اگر بخواهيم رابطه‌ نيرومند با کشورهاى بزرگ برگزار کنيم ابتدا بايد با همسايگان خود و کشورهاى منطقه ارتباط خوبى داشته باشيم تا اينکه تبديل به کشورى قوى براى تعامل مناسب با کشورهاى بزرگ شويم؛ البته در اين تعامل به مزيت‌هاى نسبى خود تکيه خواهيم کرد.»

وى با تاکيد بر اين که ما کشورى بزرگ هستيم که مى‌توانيم بازيگر نيرومندى در منطقه باشيم، ‌درباره مزيت‌هاى نسبى ايران در رابطه با کشورهاى ديگر گفت:« ما سابقه تاريخى، ‌بازار نيرومند و منابع وسيع نفت و گاز داريم و همچنين در تنگه هرمز حضور فعال داريم و کشورهاى زيادى با ما همسايه هستند که اينها از جمله مزيت‌هاى نسبى ماست. يک کشور نمى‌تواند بدون داشتن دوستان زياد در سياست‌خارجى موفق باشد. از سوى ديگر اروپا به نوعى با خاورميانه همسايه است و مسائل اين منطقه بر روى امنيت اروپا نيز تاثير مى‌گذارد؛ ضمن اينکه ما با يک بازار يک ميليارد نفرى و با گردش مالى بسيار گسترده در اروپا روبه‌رو هستيم و همه اينها ايجاب مى‌کند که بتوانيم با اروپا رابطه خوبى داشته باشيم.»

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با تاکيد بر لزوم وجود تعادل در سياست خارجى و نحوه تعامل با کشورهاى ديگر، به تعامل با شرق اشاره کرد و افزود:« ما به شرق هم نگاه داريم و در آنجا با يک بازار وسيع روبه‌رو هستيم و جاى پاى ما در شرق ديده مى‌شود؛ به طورى که در خليج بنگال هم مى‌توانيد زبان يا آثار فارسى را ببينيد، بنابراين بايد اين ظرفيت‌ها را احيا کنيم. ما بسيار فعال با دنيا برخورد خواهيم کرد و گسترش روابط منطقه‌اى را پشتوانه تعامل با قدرت‌هاى بزرگ قرار خواهيم داد.»

موسوى درباره‌ رابطه‌ ايران و امريکا نيز اظهار کرد:« رابطه‌ با امريکا از حالت تابو خارج شده است، ولى بايد زمينه‌هاى مساعدترى را در اين زمينه شاهد باشيم. اگراين مساله به صورت مساعدى پيش برود طبيعى است که اين روابط به سمت بهتر شدن پيش خواهد رفت.»

در ادامه اين نشست، خبرنگار خبرگزارى آلمان اين پرسش را مطرح کرد که آقاى احمدى‌نژاد اعلام کرده است، مذاکرات هسته‌اى با گروه 1+5 را ادامه نخواهد داد، نظر شما در رابطه با اين مذاکرات چيست؟

ميرحسين موسوى در پاسخ به اين سوال گفت:« ما مذاکرات را در چارچوب آژانس انرژى اتمى با همه کشورهايى که تمايل به مذاکره داشته باشند مى‌توانيم انجام دهيم. ما به تمام تعهدات آژانس متعهد هستيم و انتظار داريم قواعد درباره ما نيز رعايت شود. من در رابطه با اين مساله تابويى نمى‌بينم.»

خبرنگار خبرگزارى اسپانيا در اين نشست سئوالى درباره مشخص نبودن تکليف يک ميليارد دلار در گزارش تفريغ بودجه کرد، که موسوى پاسخ داد:« اين گزارش مبتنى بر نهادى است که در مجلس به نام ديوان محاسبات عمومى شناخته مى‌شود و به طور قانونى هر سال يک بار گزارشى مى‌دهد و اگر تخلفاتى صورت گرفته باشد يا موارد مبهمى وجود داشته باشد، در مجلس اعلام مى‌شود و اگر جواب مستدلى داده نشود به قوه قضاييه ارجاع داده مى‌شود. تا جايى که من اطلاع دارم اين مساله از طرف ديوان محاسبات عمومى به قوه قضاييه ارجاع شده است.»

در ادامه اين نشست خبرنگار خبرگزارى فرانسه، پرسشى را درباره سياست خارجى دولت آينده مهندس موسوى و نحوه‌ تعامل با جهان به ويژه امريکا مطرح کرد که موسوى در پاسخ اظهار کرد:« ما به سمت تعامل بيشتر با جهان و کم کردن تنش پيش خواهيم رفت. اگر صدقى از سوى امريکا در لحنى که رئيس‌جمهور جديد آن کشور ابراز کرده وجود داشته باشد، مى‌تواند زمينه‌هايى براى پيشرفت کار فراهم کند.»

وى ادامه داد:« رابطه ما با امريکا يک مساله‌ پيچيده است و قابل حل در يک شب و يک روز نيست بلکه راه ‌حلى مداوم همراه با حوصله و راهبردهاى درست مى‌طلبد.»

موسوى با تاکيد براينکه دگرگون کردن لحن امريکا مى‌تواند بسيار موثر باشد، يادآور شد:« قبل از روى کار آمدن اوباما فضا به گونه‌اى بود که هر روز آشکارا درباره حمله به ايران صحبت مى‌شد و اين مساله قبح خود را از دست داده بود و تنها ترس از ملت ايران موجب شده که اين حمله صورت نگيرد؛ اما در زمان اوباما اين لحن عوض شده است ولى با توجه به سابقه‌اى که داريم، منتظريم ببنيم باز هم علائمى به دنبال آن هست يا خير. من روند را روند خوبى مى‌بينم که اگر ادامه پيدا کند به بهتر شدن وضع کمک خواهد کرد.»

خبرنگار خبرگزارى شينهوآ از چين به سياست‌هاى اصلاحى چين طى سى سال گذشته و پيشرفت اين کشور با پيگيرى اين سياست‌ها اشاره و اين سوال را مطرح کرد که آيا ممکن است اين اتفاق در ايران نيز رخ دهد؟

ميرحسين موسوى در پاسخ به اين سوال گفت:« چين از سال 1979 سياست‌هاى جديد خود را آغاز کرده و موفق هم بوده است؛ من بعد از اتمام دوران نخست‌وزيرى‌ دو بار به چين سفر کردم و هر بار شاهد پيشرفت‌ها و برنامه‌هاى اصلاح‌طلبانه چينى‌ها بوده‌ام.»

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد:« ما کشورى بزرگ با امکانات وسيع و نيروى انسانى عظيم هستيم و متوسط سطح تحصيلى نيروهايى که در دستگاه‌هاى اجرايى ما جذب شده‌اند بالاتر رفته است و اين يک سرمايه محسوب مى‌شود. مشکل ما کمبود کارآمدى است که بايد اين مساله را اصلاح کنيم. ما بايد بتوانيم بر شکاف‌هاى خود با دنياى درحال پيشرفت غلبه کنيم و من نسبت به اين مساله بسيار اميدوار هستم به شرط آن که سياست‌هاى اصلاحى در اين رابطه صورت بگيرد چرا که با ادامه‌ سياست‌هاى فعلى شکاف‌ها بيشتر خواهد شد و موفقيت را به دست نخواهيم آورد.»

در ادامه نشست خبرى موسوى با نمايندگان رسانه‌هاى خارجى خبرنگار روزنامه نيويورک‌تايمز اين پرسش را مطرح کرد که آيا نسبت به احتمال تقلب درانتخابات نگرانى داريد؟

مهندس موسوى پاسخ داد:« مساله نظارت مطرح است. ستاد من در اين رابطه کار مى‌کند و سعى کرده‌ايم با ستادهاى ديگرى مانند ستاد آقاى کروبى هماهنگى‌هايى داشته باشيم و نيروهاى قوى و قابل اعتمادى در اين رابطه در حال کار هستند و سعى مى‌کنند با تکيه بر نيروهاى مردمى نظارت را به گونه‌اى پيش ببرند که احتمال اين امر پايين بيايد، دولت امانتدارى کند و نظارت‌ها دقيق صورت بگيرد.»

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به سئوال خبرنگار رويترز مبنى بر اين که آيا شما حاضر به ادامه مذاکرات هسته‌يى با گروه 1+5 هستيد يا نه؟ تاکيد کرد:« بله؛ من موافق اين مساله هستم.»

در ادامه اين نشست خبرنگار واشنگتن‌پست، درباره حضور دکتر زهرا رهنورد در کنار مهندس موسوى در برنامه‌هاى مختلف انتخاباتى، پرسشى را مطرح کرد که ميرحسين موسوى در پاسخ گفت:« خانم رهنورد يک خانم فعال سياسى و هنرى از قبل از انقلاب و يک فرد شناخته شده در کشور ماست. ما در طول فعاليت‌هاى اجتماعى، فرهنگى و هنرى با هم آشنا شديم و ازدواج کرديم و طبيعى است در شرايط حساس کنونى در کنار يکديگر باشيم. ايشان ‌هميشه سعى کردند استقلال شخصيت و مواضع مستقل خود را حفظ کنند و از قديم هم همين‌طور عمل مى‌کرديم. آنچه امروز شاهديم نشان دهنده نزديکى ديدگاه‌هاى ايشان و من در رابطه با مساله‌ انتخابات است. معمولا در ايران رايج نيست که فردى از همسر خود در سطح علنى تشکر کند اما من واقعا از وجود ايشان تشکر مى‌کنم که خيلى به باز شدن فضا کمک کردند و نتايج بسيار خوبى گرفتيم. ايشان توانسته‌اند با حضور خود موجب شوند که رابطه بهترى با زنان، جوانان، هنرمندان و فضاى روشنفکرى برقرار کنيم.»

وى در ادامه اين نشست در پاسخ به اين پرسش خبرنگار الجزيره که اگر شرايط فراهم شود حاضر به مصاحبه‌ مستقيم با باراک اوباما هستيد، اظهار کرد:« اگر شرايط و امکانات مهيا شود و علائم بيشترى را شاهد باشيم که نشان‌دهنده پيشرفت کار باشد، من هيچ تابويى در مورد مذاکرات و مناظره ندارم. آنچه الآن مهم است، فرصت تعيين کردن براى اين مساله نيست بلکه ما منتظريم علائمى مثبت‌تر را مشاهده کنيم تا اميدى براى حل مشکلات ايجاد کند. مشکلات ما با امريکا گسترده است و اگر اين طور فکر شود که کارها يک دفعه حل خواهد شد، اين غيرواقع‌بينانه است. رويکرد واقع‌بينانه اين است که به سمت حل تدريجى مشکلات خود با امريکا پيش برويم.»

در ادامه اين نشست خبرنگار بى‌بى‌سى خطاب به مهندس موسوى اين پرسش را مطرح کرد که شما انتظار ديدن چه نشانه‌هايى از سوى امريکا را داريد و خود شما چه تغييراتى را به ويژه در مساله هسته‌اى پى خواهيد گرفت؟ که موسوى پاسخ داد:« در رابطه با انرژى هسته‌اى يايد گفت يکى از راه‌هايى که مى‌تواند کمک کند تا مشکل ما حل شود، اين است که بخش فنى انرژى هسته‌اى را از بحث داشتن اين تکنولوژى جدا کنيم. در رابطه با داشتن اين تکنولوژى، ايران هيچ امتيازى نمى‌دهد و ما اين تکنولوژى را از دست نخواهيم داد ولى آنچه مى‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگيرد، اين است که ما به چه نحوى کارها را تنظيم کنيم براى اينکه اعتمادى به وجود بيايد مبنى بر اينکه داشتن اين تکنولوژى از سوى ايران به سمت اهداف تسليحاتى منحرف نخواهد شد. اين مساله هم مى‌تواند منافع ملى ما را تامين و هم فشارها را رفع کند.»

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه‌ اظهار کرد:«اثرات تفاهم در اين زمينه تنها به اينجا ختم نمى‌شود بلکه تمام مسائل منطقه‌اى را مى‌تواند تحت تاثير قرار دهد. ما بايد تدبير روشنى داشته باشيم و امريکا نيز بايد خط قرمزهاى ما را درست تخمين بزند و اگر بر اين اساس حرکت شود، نسبت به آينده خوشبين‌تر از قبل هستم.

وى با اشاره به اينکه بحث امروز دادن يا گرفتن امتيازات نيست و ما مطالباتى از امريکا داريم همچنین گفت:« اقدام در مورد تامين اين مطالبات مى‌تواند يک گام مثبت تلقى شود. به‌طور مثال درباره‌ خريد هواپيما يا قطعات مربوط به آن که يک مساله انسانى هم محسوب مى‌شود با مشکلات فراوان مواجهيم و امريکا جلوى اين مساله را گرفته است و با وضع ناراحت‌کننده‌اى مواجهیم البته ما هميشه راه‌حل‌هايى را پيدا کرده و مى‌کنيم و هيچ گاه با بن بست مواجه نمى‌شويم. به عنوان نمونه‌اى ديگر مى‌توانيم به محدوديت‌هايى که هر سال در امريکا درباره ادامه فشارهاى اقتصادى نسبت به ايران تثبيت مى‌شود، اشاره کنيم؛ ما عادت کرده‌ايم خود را با اين فشارها منطبق کنيم ولى به هر حال ضررهايى را متوجه ما مى‌کند. اصلاح اين موارد مى‌تواند علامت مثبتى تلقى شود.»

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين نشست در برابر پرسش خبرنگار تلويزيون ملى ژاپن درباره ادامه رابطه با کشورى نظير کره شمالى پاسخ داد:« ما سياست‌خارجى خود را مشروط به هيچ مساله‌اى نمى‌کنيم و بحث منافع ملى ما در بين است. ما در دوران جنگ رابطه دوستانه‌اى با کره‌ شمالى داشتيم و الآن هم رابطه‌ عادى با آن کشور داريم و در رابطه با مسائل تسليحاتى هيچ ارتباطى بين ما نيست. از اول انقلاب ما با اين کشور ارتباط داشته‌ايم و هنوز هم اين ارتباط را حفظ کرده‌ايم و اميدواريم مثل بسيارى از کشورها در آينده هم اين ارتباط را داشته باشيم.»

در ادامه اين جلسه، خبرنگار روزنامه گاردين درباره اظهارات اخير دکتر سروش، عضويت مهندس موسوى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى و نگرانى درباره فضاى باز مطبوعاتى در آينده با توجه به عضويت وى در اين شورا، پرسش‌هايى را مطرح کرد.

موسوى پاسخ داد:«زمانى که آقاى دکتر خاتمى رئيس‌جمهور بودند، رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى، آقاى دکتر خاتمى بود. زمانى که آقاى هاشمى رفسنجانى رئيس‌جمهور بودند، رئيس اين شورا آقاى هاشمى رفسنجانى بود و حالا که آقاى احمدى‌نژاد، رئيس‌جمهور است، خود وى رئيس‌ شوراى عالى انقلاب فرهنگى است. بودن يا نبودن در شوراى عالى انقلاب فرهنگى بستگى به اين دارد که اين شورا چگونه هدايت شود و چه برنامه‌هايى داشته باشد. من بعد از دوره دوم دولت آقاى خاتمى، با وجود آنکه عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى بودم، در آن شرکت نکردم که البته اين به مخالفت يا مسائلى نظير اينها مربوط نمى‌شود. بحث در اين رابطه که کار اين شورا به روزنامه‌ها و مطبوعات نيز مربوط مى‌شود و حالا روزنامه‌ها را بسته‌اند، به اين مربوط مى‌شود که ببينيم درباره‌ چه مقطعى از شوراى عالى انقلاب فرهنگى بحث مى‌کنيم. مساله‌ى ديگر بحث ستاد انقلاب فرهنگى است که با شوراى انقلاب فرهنگى مغلطه شده است.»

موسوى بيان کرد: «بعد از اينکه انقلاب فرهنگى توسط دانشجويان انجام شد، ستاد انقلاب فرهنگى تشکيل شد و آن زمان من مسوول نبودم. در آن زمان رييس آن ستاد شهيد بزرگوار آقاى دکتر باهنر بود که در انفجار ساختمان نخست‌وزيرى توسط منافقين به شهادت رسيد. افراد تشکيل‌دهنده اين ستاد آقاى سروش، جلال‌الدين فارسى، شمس آل‌احمر‌، آقاى شريعتمدارى و برخى ديگر از افراد بودند.»

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با يادآورى اينکه وقتى نخست‌وزير شدم، براساس مصوبه‌اى که وجود داشت هم­زمان رئيس ستاد انقلاب فرهنگى نيز شدم افزود: «آن موقع يکى از دوستانى که با ما کار مى‌کرد، آقاى سروش بود. بعد که اين ستاد به شوراى انقلاب فرهنگى تبديل شد و رياست آن به رئيس‌جمهور وقت محول شد، ديگر مسئول آن ستاد نبودم و تا آن جايى که يادم هست ديگر آقاى سروش جزو آن نبود. نمى‌دانم اين مساله چطور امروز دستاويز برخى بحث‌هاى عجيب و غريب بعضى از روزنامه‌ها قرار گرفته است.»

موسوى همچنين با اشاره به برخى انتقادهاى مطرح شده از شوراى عالى انقلاب فرهنگى خاطرنشان کرد، دغدغه‌هاى موجود، به نوعى به اداره شوراى عالى انقلاب فرهنگى برمى‌گردد. در شرايط فعلى مشکلى که به وجود آمده به دليل فکرى است که حاکم بر جامعه و اين شوراست. به‌طور مثال ما مشکلات فراوانى در زمينه انتشار کتاب داريم و مثلا يک کتاب 19 بار مجوز چاپ مى‌گيرد اما به يک‌باره ديگر مجوز چاپ آن را تمديد نمى‌کنند. بعضى از اينها ممکن است به مجموعه تصميمات شوراى عالى انقلاب فرهنگى برگردد ولى بيشتر از آن به نحوه‌ى برخورد دولت با اين نوع مسايل بر مى‌گردد.»

خبرنگار روزنامه‌ ايتاليايى سوله گفت:« آقاى مصباحى مقدم عضو کميسيون اقتصادى مجلس گفته است که بدهى ايران به بانک جهانى 400 تريليون تومان نيست بلکه 230 تريليون تومان است، نظر شما چيست؟ موسوى در پاسخ گفت:« متاسفانه در اين زمينه اعداد روشنى در دسترسم نيست و اظهارنظر نمى‌کنم.»

خبرنگار روزنامه‌ ايتاليايى مساجر درباره‌ نحوه رابطه‌ ايران با ايتاليا و نقش ويژه‌ اين کشور در حل بحران سياسى ايران و غرب پرسشى را مطرح کرد که نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در پاسخ به اين پرسش يادآور شد:« در مسافرت به ايتاليا نتايج بسيار خوبى گرفتيم و قراردادهايى داشتيم. طرح فولاد مبارکه را ايتاليايى‌ها در ايران دنبال مى‌کردند. البته زمان پيش از انقلاب قراردادى با کارخانه‌اى در ايتاليا داشتيم و قرار بود هلى‌کوپترهايى به ما تحويل دهند که به دليل اينکه اينها مجوز امريکا را داشتند و امريکا در آن مساله سهيم بود، امکان تحويل اين مطالبات براى ايتاليا به وجود نيامد. ما همواره با ايتاليا روابط بسيار خوبى داشته‌ايم و ايتاليا از نظر فرهنگى هم در ايران فعال بوده و بسيار کمک کرده است. افراد بسيار برجسته‌اى در ايتاليا وجود داشته و دارند که در تلطيف روابط دو کشور مى‌تواند بسيار موثر باشد و در آينده هم يکى از کشورهايى که رابطه بسيار خوبى با آن خواهيم داشت ايتاليا خواهد بود.»

در ادامه‌ اين نشست خبرى خبرنگار روزنامه سوئيسى تارگس به انتقادات مهندس موسوى از سياست‌هاى اقتصادى دولت نهم اشاره کرد و درباره‌ تغييرات مدنظر وى در اين زمينه پرسشى را مطرح کرد که موسوى درپاسخ به اين سئوال، نداشتن سياست‌هاى موزون و عدم کارآمدى دولت را از جمله مشکلات اساسى کشور عنوان کرد و به عنوان مثال گفت: «ما در تبريز کارخانه‌اى بزرگى به نام تراکتورسازى داريم که امروز تمام انبارها و دشت متصل به اين کارخانه مملو از 5 هزار تراکتور است، اين درحالى است که دست زارعين به اين تراکتورها نمى‌رسد و از سوى ديگر کارخانه به دليل پر شدن ظرفيت و مشکلات نقدينگى نمى‌تواند به کار خود ادامه دهد. اين نشان‌دهنده‌ نوعى عدم تدبير در کارها است.»

وى با بيان اينکه مى‌شود کارآمدى را به نظام اجرايى کشور برگرداند اظهار کرد:«غير از درست کردن مسيرهايى که به تصميمات عقلانى در کشور مى‌انجامد، سياست‌هاى اقتصادى روشنى که با يکديگر تناقض نداشته باشند مى‌تواند به ما کمک زيادى بکند. علائمى که ما به اقتصاد خود مى‌دهيم بسيار مغشوش است، گاهى دولتى، گاهى نئو ليبرال و گاهى نيز اقتصاد هدايت‌شده، نظير لايحه تحول اقتصادى است. از سوى ديگر در رابطه با اجراى همان سياست‌هاى اعلام شده نيز عدم تدبير و کارآمدى را شاهد هستيم. در مثالى ديگر مى‌توانيم به کارخانه ماشين‌سازى تبريز اشاره کنيم که متاسفانه به دليل مشکلات موجود درحال خوابيدن است چرا که کشورهاى ديگر با روش‌هاى گوناگون بازار ما را اشغال کردند و در داخل حمايت از محصولات داخلى و صنايع ملى ديده نمى‌شود.»

ميرحسين موسوى در پاسخ به پرسش خبرنگار نيوزويک درباره‌ برنامه‌هاى خود براى مهار تورم و در عين حال تحقق توقع مردم گفت:« اين مساله به انضباط در اقتصاد ملى بر مى‌گردد. وقتى ريخت‌وپاش زيادى داشته باشيم و نقدينگى را بيش از دو برابر بالا ببريم و سياست‌هاى روشن پولى نداشته باشيم طبيعى است که آثار و عواقب امروز را شاهد باشيم، تنها راه اين است که توليد را در کشور تکان دهيم، ‌انضباط مالى و ثبات را در مديريت‌ها ايجاد کنيم و در مسيرهايى که به ما کمک مى‌کند تصميمات عقلانى داشته باشيم و سياست هاى نامناسب را ترميم کنيم چرا که به اقتصاد به شدت لطمه خورده است.»

وى با تاکيد بر اينکه از شاخه‌اى به شاخه‌اى ديگر پريدن در سياست‌ها بسيار مضر است تصريح کرد، تغييرات وسيع در مديريت‌ها از جمله تغييرات گسترده در روساى بانک مرکزى، چهار تغيير در روساى بانک ملى و روى کار آمدن سه وزير اقتصاد در کشور در طول زمانى کوتاه منجر به وضعيت فعلى شده است. پايين آمدن درآمد نفتى نيز مشکلات زيادى را براى ما به وجود آورده است چرا که هزينه‌هاى جارى ما به درآمدهاى نفتى بستگى فراوان دارد و اين مساله در سال‌هاى اخير تشديد شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر لزوم کاهش وابستگى کشور به درآمدهاى نفتى اظهار کرد، يکى از مشکلات آتى دولت کنترل اين مساله خواهد بود که به نوعى درآمدهاى نفتى را به سمت سرمايه‌گذارى‌ها سوق دهد و وابستگى بودجه‌ کشور را به درآمدهاى نفتى کم کند. کار دشوارى در اين زمينه در پيش روست که اگر انجام شود اميدوار هستم مشکلات کشور حل شود.»

در ادامه‌ اين نشست خبرنگار شبکه‌ سحر درباره‌ مساله‌ حمايت از فلسطين و نيز وجود نيروهاى بيگانه در کشورهاى افغانستان و عراق پرسش‌هايى را مطرح کرد که ميرحسين موسوى در پاسخ به اين پرسش‌ها، درباره‌ى مساله فلسطين گفت:«‌ آنچه در نظام ما در 20 سال اخير تاکيد شده اين است که از مبارزات مردم فلسطين حمايت مى‌کنيم، در عين حال اعتقاد داريم که اگر در سطح بين‌المللى مطابق هنجارهاى مورد قبول در سطح بين‌الملل يک همه پرسى در آن منطقه صورت بگيرد و مردم خود فلسطين اعم از مسيحى، مسلمان يا کليمى سرنوشت خود را تعيين کنند مشکلات آن منطقه به تدريج حل خواهد شد، ولى اين مساله با مخالفت‌هايى مواجه شده است، گمان مى‌کنم به دليل آنکه چند بار اين مساله در سطح بين‌المللى اتفاق افتاده است چندان هم دور از ذهن نباشد و مى‌توانيم در اين زمينه استدلالى قوى‌اى داشته باشيم.»

وى با اشاره به حضور نيروهاى بيگانه در منطقه نيز اظهار کرد:« هرچه حضور نيروهاى بيگانه در منطقه کمتر باشد و امنيت منطقه به دست مردم آن سپرده شود، اين رويکرد بيشتر به ايجاد صلح پايدار کمک خواهد کرد. حضور اين نيروها تحريک‌کننده‌ افراطى‌گرى در منطقه است و هر چقدر ادامه داشته باشد با افراطى‌گرى‌هاى شديدترى مواجه خواهيم شد و نمى‌توانين چشم خود را بر روى افراط‌گرايى‌ها در منطقه ببنديم.»

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در ادامه به انفجار روز پنج شنبه در مسجد اميرالمومنين(ع) در شهر زاهدان اشاره کرد و گفت:« روز گذشته انفجارى در يک مسجد در زاهدان صورت گرفت که قطعا از طريق نيروهاى افراط‌گرى که يا متاثر از نيروهاى بيگانه هستند و يا ممکن است حمايت‌شده از سوى آنها باشند صورت گرفته است. بدين ترتيب در تمام حرکت‌هاى بين‌المللى بايد به سمتى برويم که هرچه زودتر نيروهاى بيگانه منطقه را ترک کنند و با تاکيد بر نيروهاى محلى از طريق مذاکره، گفت‌وگو و ديپلماسى فعال مسائل اين منطقه رو به حل شدن برود و الا راه‌حل مشکلات، حضور نيروى ناتو و آمريکا در منطقه نيست.»

در ادامه‌ى اين نشست نماينده‌ى يکى از شبکه‌هاى تلويزيونى چين درباره شباهت‌ها و تفاوت‌هاى برنامه‌هاى مهندس موسوى با مهدى کروبى سوال کرد که مهندس موسوى پاسخ داد:« ما با آقاى کروبى از قديم دوست بوده و هستيم. ايشان سياست‌هاى خود را توضيح مى‌دهند و احتمال اينکه ما برنامه‌هاى خود را در يک مناظره به بحث بگذاريم وجود دارد. آنچه در مورد خودم مى‌توانم بگويم اين است که من فردى هستم که ضمن پايبندى به ارزش‌ها و آرمان ها بسيار عمل‌گرا هستم و سعى مى‌کنم از نيروهاى متخصص و مراکزى که تصميمات را عقلانى مى‌کند استفاده کنم و هميشه از اين مساله سود برده‌ام. بزرگترين خطر براى کشورى نظير ما اين است که افراد رانده شوند و برخى افراد تصميماتى که بايد جمعى گرفته شود را فردى اتخاذ کنند.»

موسوى در ادامه‌ اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه‌ لس‌آنجلس تايمز مبنى بر نظر وى راجع به پيوستن يا نپيوستن به سازمان تجارت جهانى (wto) اظهار کرد:« در کشور ما اين تصميم گرفته شده است که به سازمان تجارت جهانى ملحق شويم ولى اين مساله مستلزم يک اجماع جهانى است، چرا که تمام کشورهايى که عضو آن سازمان هستند بايد اين مساله را تاييد کنند. دليل عدم ورود فعلى ما به اين سازمان به دليل مخالفت امريکا و برخى از کشورها با اين مساله است و من به زودى زود دورنمايى در اين زمينه نمى‌بينم که در اين باره اتفاقى بيفتد. من ضمن اينکه معتقدم بايد به اين سازمان بپيونديم اعتقاد دارم در اين فاصله که هنوز به سازمان تجارت جهانى ملحق نشده‌ايم بايد از بيرون بودن از اين سازمان با قدرت استفاده کنيم. من مخالف پيوستن به اين سازمان نيستم ولى در عين حال طرحى براى استفاده از فرصت‌هايى بيرون بودن از اين سازمان ارائه خواهم داد. اگر به اين سازمان ورود پيدا کنيم براى ما فوايد بسيارى خواهد داشت ولى تا زمانى که به آن نپيوستيم دليلى ندارد که امتيازات مربوط به آن را رعايت کنيم و البته اين مساله بايد از طريق قانونى صورت بگيرد.»

خبرنگار لس‌آنجلس تايمز در بخشى ديگرى از پرسش خود به مساله‌ افزايش حقوق و پرداخت حقوق‌هاى معوقه‌ کارمندان در روزهاى اخير از سوى دولت اشاره کرد که مهندس موسوى در اين رابطه گفت: «افزايش حقوق‌ها و پرداخت حقوق‌هاى معوقه جزو وظايف دولت است ولى ايراد ما به اين مساله اين است که نبايد چنين کارى شب انتخابات انجام شود. به عنوان نمونه‌اى ديگر هزينه‌هايى را براى پروژه‌هايى که دولت در مسافرت‌هاى خود تعهد مى‌کند اختصاص مى‌دهند. حرف من اين است که اگر اين طرح‌ها مصوبه‌ مجلس است بايد حداکثر تا ارديبهشت ابلاغ شود و نمى‌شود مثلا در ماه بهمن مسائلى را دوباره تصويب و شروع کنيم. براى ما مبهم است که منابع اين مساله از کجا تامين مى شود و آيا مجلس با اين مساله موافق است يا خير. تصور من اين است که تعهدات دولت به دليل اينچنين مصوباتى بسيار بالا رفته است و مشکلاتى را براى دولت آينده ايجاد مى‌کند. هر دولتى که در آينده بر سر کار مى‌آيد بايد به تعهدات دولت احترام بگذارد و آنها را دنبال کند و اگر لازم است دست به تغيير آنها بزند.»

خبرنگار روزنامه‌ کيودو در اين جلسه از مهندس موسوى سوال کرد که چقدر از پيروزى خودتان در انتخابات اطمينان داريد و درصد مقبوليت خود را چقدر مى‌دانيد؟ که موسوى پاسخ داد:« من مثل همه‌ مسلمانان و مومنين، انسان هميشه اميدوارى هستم و اميدوارم که انشاءالله پيروز شوم. درباره‌ ميزان مقبوليت هم بايد بگويم که يکى از مشکلات ما نبود آمارهاى دقيق و درست در کشور است البته دستگاه‌هاى مختلف نظرسنجى‌هايى صورت داده‌اند و اين نظرسنجى‌ها شيب خوبى را به سمت من نشان مى‌دهد.»

در ادامه اين نشست خبرنگار روزنامه‌ فاينشنال تايمز درباره‌ برنامه‌هاى مهندس موسوى و وجود اين شائبه که وى برنامه‌هاى مشخصى ندارد پرسشى را مطرح کرد که موسوى پاسخ داد:« در هفته‌هاى اخير برنامه‌هاى خود را به مقدار زيادى در بخش‌هاى مختلف مطرح کرده‌ايم. دليل اهميت نقد وضع موجود نيز اين است که متوجه شويم در چه فضايى به سر مى‌بريم و ناکارآمدى سياست‌هاى موجود را بتوانيم مطرح کنيم.»

وى با تاکيد بر اينکه هر نقدى که صورت مى گيرد راه‌ حلى را نيز به دنبال دارد، در اين رابطه توضيح داد: « به طور مثال يکى از نقدهايى که از دولت فعلى داريم، عدم حمايت دولت از توليد داخلى است و معناى اين نقد اين است که من از توليد داخلى حمايت مى کنم. در جاى ديگرى نيز گفته‌ايم که ما چاره‌اى جز اينکه براى بخش خصوصى ايجاد امنيت کنيم و آن را درگير سرمايه‌گذارى کنيم نخواهيم داشت. حال پرسش مى شود که چگونه اين کار صورت مى‌گيرد که باز گفته شده است که با ثبات در سياست‌ها و مديريت‌ها اين کار امکان‌پذير است. مجموعه‌ اينها مى‌تواند سياست‌هاى دولت آينده را روشن کند. جزئيات برنامه‌ها در سه سطح اهداف، استراتژى‌ها و برنامه‌هاى عملياتى در قالب جزواتى و يا در سايت‌هاى قلم و کلمه منتشر شده و در ادامه نيز خواهد شد.»

در پايان اين جلسه خبرنگار خبرگزارى کويت اين پرسش را از مهندس موسوى مطرح کرد که آيا با وجود آقاى کروبى از پراکندگى آراى اصلاح ‌طلبان نگران نيستيد؟ که مهندس موسوى در پاسخ گفت:« آقاى کروبى دوست عزيز ماست و ما همواره به ايشان احترام مى‌گذاريم. شيب آرا به سمت نيروهاى مترقى است، به نظر من روند اين مساله به سمتى است که نمى‌توان آن را خطر ناميد و شايد بتوان از اصطلاح مشکل‌زا بودن استفاده کرد.»


نظر شما :