سيد محمد خاتمى: راى من ميرحسين موسوى

۱۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۳ کد : ۴۷۹۳ اخبار اصلی
باید مسئولی را انتخاب کنیم که علی رغم ادعاها خود را مالک مردم و ارباب مردم نداند بلکه خود را خدمتگزار مردم بداند. 22 خرداد 2 دو خرداد است.
سيد محمد خاتمى: راى من ميرحسين موسوى

سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر این که به مهندس میرحسین موسوی رای می‌دهد به بیان دلایل رای دادن خود به نخست وزیر مورد تائید و حمایت امام راحل پرداخت. وی همچنین به ادعاهای اخیر محمود احمدی‌نژاد پاسخ داد و 22 خرداد را 2 دوم خرداد تعبیر کرد.

ساعت 19 شنبه، در هوای گرم اهواز بیش از 30 هزار نفر از مردم خونگرم این خطه به خیابان جلوی مسجد ارشاد آمده بودند تا حمایت خود را همراه با سیدمحمد خاتمی از میرحسین موسوی اعلام کنند.

خاتمی که بالای سن رفت جمعیت انبوه بیش از 10 دقیقه شعارهایی همچون «خوزستان یک کلام، موسوی والسلام»، «صل علی محمد بوی بهار آمد»، «امیرکبیر ایران خوش آمدی خوزستان» و «حسین حسین شعار ماست، موسوی انتخاب ماست» هم به خاتمی سلام کردند و هم از موسوی حمایت.

هنگامی که مجری مراسم در سخنان سه دقیقه‌ای خود گفت: «میرحسین موسوی مردی که آزادی خواه و عدالت طلب است تنها یک اشکال دارد و آن این است که هنوز شهید نشده است.»، مردم اهواز که هشت سال دفاع و شجاعت و شهادت را تجربه کرده‌اند یک‌صدا از موسوی حمایت کردند و مجری ادامه داد، ما ملتی هستیم تا کسی شهید نشود او را اجابت نمی‌کنیم ولی این‌بار مردم ایران ثابت کردند و می‌کنند که از شهید زنده؛ میرحسین موسوی چگونه حمایت خواهند کرد.

خاتمی که شال سبزی به او اهدا شده بود و کودکان عرب در کنار او ایستاده بودند سخن خود را بعد از «بسم الله الرحمن الرحیم»، این گونه آغاز کرد، « سپاس خدایی را که انسان را آفرید و انسان را خردمند و آزاد آفرید، درود به فرستاده نهایی او حضرت محمد مصطفی(ص) پیام آور ایمان عرفان عدالت و آزادی. سلام به خاندان پیامبر و سلام ویژه به پیشگاه زهرای اطهر، زیباترین غزلی که خدا سروده است. سلام به خانه کوچک زهرا که از همه تاریخ بزرگتر است.»

وی سپس گفت:«درود به خوزستان، خوزستانی که تنها یک قطعه سرزمین نیست بلکه فراز بلند تاریخ ایران و اسلام است، سلام به زنان و مردان خوزستانی، اندیشمندان، متفکران، هنرمندان و سلحشورانی که باعث افتخار ایران و اسلام هستند. سلام به سرزمینی که ذره ذره خاک او با قطره قطره خون پاکبازان این سرزمین معطر است.»

خاتمی در حالی‌که جمعیت 30هزار نفری به شدت با شعارهای خود به این سخنان و درود‌های او پاسخ می‌دادند، ادامه داد:« درود به سرزمینی که از سراسر ایران جوانان و مردان بزرگی برای دفاع از انقلاب، دفاع از آزادی و دفاع از تمامیت ارضی به این سرزمین مقدس آمدند و دست در دست میزبانان خوزستانی خود بزرگترین حماسه قرن را آفریدند. سلام به خوزستان سلام، به همه اقوام و طوایفی که از خوزستان و خوزستانی رنگین کمان زیبایی را آفریدند که در برابر خورشید تابناک ایران و انقلاب درخشندگی و زیبایی ویژه‌ای دارد و سلام بر خوزستانی که برای آزادی این کشور تلاش کرده است و انقلاب خویش را باور دارد و در پای دستاورد مهم انقلاب یعنی جمهوری اسلامی ایستاده است.»

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد، جمهوری اسلامی یعنی نظامی متعلق به همه مردم این سرزمین جمهوری اسلامی یعنی نظامی که اختصاص به یک قوم و طائفه ندارد همه اقوام، همه زنان و همه مردان صاحبان جمهوری اسلامی هستند. سلام بر اقوام و طوایف مختلفی که در خوزستان و ایران می‌زیند و یک نقطه پیوند دارند؛ اسلام و ایران و این که همه این مردم شهروند جمهوری اسلامی ایران هستند و همه مردم باید از همه حقوق شهروندی برخوردار باشند.»

سیدمحمد خاتمی در ادامه خطاب به جمعیت اظهار کرد، خواهران و برادران من، باز هم در آستانه یک حادثه بزرگ حادثه‌ای که حق حاکمیت شما را به رسمیت می‌شناسد، حادثه‌ای که نشانه‌ این است که ساحل این کشور و مملکت شمائید و اراده شما باید بر این مرز و بوم حاکم باشد، هستیم یعنی حادثه بزرگ انتخابات ریاست جمهوری. امروز ما در آستانه این انتخابات باید به فکر انتخابی تدبیرگرانه، دوراندیشانه و خیرخواهانه باشیم»، به بیان ویژگی‌های فردی که باید او و مردم انتخاب کنند پرداخت.

رئیس دولت اصلاحات گفت:«ما باید مسئولی را انتخاب کنیم که به مردمش دروغ نگوید، ما باید مسئولی را انتخاب کنیم که به حقوق یکایک زنان و مردان این مرز و بوم ایمان داشته باشد، ما باید مسئولی را انتخاب کنیم که علی رغم ادعاها خود را مالک مردم و ارباب مردم نداند بلکه خود را خدمتگزار مردم بداند.»

مردم اهواز با شعارهای خود به شدت نسبت به این گفته خاتمی که مسئولی را انتخاب کنیم که به مردم دروغ نگوید و خود را ارباب مردم نداند واکنش نشان می‌دانند.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها ادامه داد:«ما باید مسئولی را انتخاب کنیم که سرمایه‌های عظیم معنوی و مادی این کشور را در خدمت پیشرفت و رفاه و عدالت قرار دهد. ما باید مسئولی را انتخاب کنیم که در عین حالی که به عدالت اقتصادی احترام می‌گذارد عدالت را مختص به اقتصاد نداند بلکه حق سیاسی و شهروندی و آزادی اندیشه و بیان را نیز عدالت بداند.»

خاتمی تاکید کرد، ما باید مسئولی را انتخاب کنیم که اگر هم نمی‌تواند در برابر ستم در برابر هزینه پرداختن مردم برای آزادی در برابر ستاره دار کردن دانشجو در برابر زندان رفتن به خاطر آزادی کاری کند لااقل با این اعمال خلاف مخالفت کند. ما مسئولی را می‌خواهیم که از فرصت‌های پیش آمده استفاده کند، مسئولی که بتواند از امکانات برای کم کردن فاصله تا اهداف بلند چشم‌انداز تلاش کند نه این که با ندانم کاری‌ها، فاصله ما را تا اهداف چشم انداز بیشتر کند.

رئیس دولت اصلاحات در ادامه به ادعای اخیر محمود احمدی‌نژاد که غم‌انگیزترین لحظه زندگی‌اش را لحظه‌ای دانسته بود که رئیس جمهور سابق کشور به آن وضع به فرانسه رفته و آن نامرد یک قدم از پله‌ها پائین نیامد پاسخ داد.

سیدمحمد خاتمی با بیان این که مردم ما مسئولانی می‌خواهند که نماینده عزت مردم در سراسر کشور و گیتی باشد، گفت:«خواهران و برادران چقدر فاصله است میان مسئولی که وقتی به یک کشور خارجی می‌رود، وقتی به فرانسه می‌رود علی‌رغم اینکه پروتکل کاخ الیزه این است که رئیس‌جمهور از پله‌ها پائین نیاید، دو بار این رئیس‌جمهور پائین است یک‌بار آن برای رئیس‌جمهور شما بوده است. چقدر فاصله میان این حادثه که نشانه عزت ملت ایران است تا این که در یک دانشگاه بزرگترین اهانت‌ها به رئیس‌جمهور ایران بشود. چقدر فاصله میان است میان دو حادثه، دو اجماع جهانی، یک اجماع فراگیر برای ملت ایران و به نام ملت ایران و برای تصویب اجماعی گفت و گوی تمدن‌ها به عنوان پارادایم و سرمشقی برای صلح و یک اجماع، اجماع جامع برای محکوم کردن ایران و برای حمایت از رژیم جنایتکار اسرائیلی و این که بگویند حادثه هولوکاست یک حادثه ابدی است.»

رئیس موسسه بین المللی گفت‌وگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد، میان این دو اجماع فاصله از زمین تا آسمان است.

به گفته خاتمی، مردم ما نیازمند مسئولانی هستند که نماینده ایمان آنان آرمان آنان عدالتخواهی آنان و نیز مدافع از حقوق ملت ایران و تلاش کننده برای بالا بردن عزت و عظمن ایرانی در سراسر جهان باشد.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: «امروز ما در برابر انتخاباتی دیگر قرار گرفته‌ایم، انتخابات یک فرصت مناسب برای شماست، انتخابات یعنی مردم! در سایه انقلاب اسلامیتان آزاد شدید و رای شما تعیین کننده است.»

وی البته با برخی رویه‌ها ناشایست فعلی نیز اشاره کرد و گفت:«می‌دانم که موانعی در مقابل رای شما هست می‌دانم که اراده‌هایی وجود دارد که نخواهد رای اکثریت مردم محقق شود اما همت و اراده شما می‌تواند معجزه بیافریند، همچنان که آفریده است.»

این سخن خاتمی که «زنان، مردان به پای صندوق‌های رای بیائید تا باز هم علی‌رغم ارده‌های تنگ‌نظرانه که عزت شما را نمی‌خواهد در روز 23 خرداد بگوئیم که این ملت بود که پیروز شد»، با تشویق‌های کر کننده حاضران همراه شد.

رئیس دولت اصلاحات سپس گفت:«من به عنوان یک انسان کوچک به عنوان یک قطره ناچیز در اقیانوس موج ‌خیر ایمان و اراده شما، به عنوان کسی که بزرگترین افتخار او این بوده است که مورد عنایت این ملت قرار گرفته است می‌گویم من به میرحسین موسوی رای می‌دهم.»

وی با بیان اینکه«در عین حال که به عزیزان خوش‌سابقه‌ای که در عرصه انتخابات حضور دارند احترام می‌گذارم»، اظهار کرد، من به برادر مجاهدم، به عزیزی که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در خدمت  امام و انقلاب بوده و خدمات و زحمات فراوان کشیده است جناب آقای کروبی احترام می‌گذارم و نیز به سردار رشیدی که باعث افتخار ایران و بخصوص در دوران دفاع مقدس مظهر مقاومت و تدبیر شما بوده است احترام می‌گذارم، اما چه کنیم که یک نفر باید رئیس‌جمهور شود ما فقط یک نفر را باید انتخاب کنیم و من با همه احترام به این عزیزان به جناب آقای مهندس میرحسین موسوی رای می‌دهم.

خاتمی در بیان دلایل رای دادن به میرحسین موسوی گفت: «میرحسین موسوی مدیری است که در سخت‌ترین شرایط کشور آن گونه اداره کرد که حتی محرومان جامعه هم درد محرومیت را کمتر احساس کردند، عزیزی که به خرد جمعی احترام می‌گذارد، عزیزی که می‌خواهد از همه نیروها استفاده کند، عزیزی که به حق شهروندی و حرمت وآزادی یکایک مردم این کشور باور دارد، عزیزی که عدالت را می‌خواهد عدالت را در همه عرصه‌ها می‌خواهد. میرحسین موسوی در عرصه اقتصادی عدالتی را می‌خواهد که مردمش از کرامت و حرمت برخوردار باشند، نه عدالت صدقه‌ای، نه این که درآمدهای وسیع نقتی را صرف واردات کنیم آن وقت مجموعه نیشکر ما مجموعه پتروشیمی ما کشاورزی ما صنعت ما خدمات ما دچار بحران شود. ما نیازمند سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌ها رونق دادن همه عرصه‌ها هستیم.»

خاتمی که یک روز بعد از پخش فیلم تبلیغاتی احمدی‌نژاد که در آن با نموداری ادعا شده بود که اکثر کارها در دولت او انجام شده است و کارهای دولت اصلاحات اکثرا نیمه‌تمام باقی مانده است سخن می‌گفت، اظهار کرد، برادران و خواهران! چقدر فاصله است میان دولتی که با افتخار به خودکفایی گندم می‌رسد و دولتی که بعد از سه سال نزدیک به هشت میلیون تن گندم وارد می‌کند. ما نیازمند مسئولانی هستیم که با تدبیر به همه اینها بنگرند مردم ما نیاز به صدقه ندارند نیاز به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار دارند.»

وی تاکید کرد، من به موسوی رای می‌دهم چون معتقدم به همه اینها هم مومن است و هم توانا.

رئیس دولت اصلاحات در بخش پایانی سخنان خویش اظهار کرد، خواهران و برادران! روز 22 خرداد همگی به پای صندوق‌های رای خواهیم رفت و دو دوم خرداد را خواهیم آفرید.»

خاتمی که منتخب ملت در دو خرداد 76 و 20 خرداد 84 با بالاترین رای بود، ادامه داد:«22 خرداد، دو خرداد است همچنان که در دوم خرداد توانستید معجزه حضور را نشان دهید به یاری خدا در 22 خرداد همه با شور و اشتیاق زن، مرد پیر جوان و همه طوایف به پای صندوق‌های رای می‌رویم و دین خود را به انقلاب و اسلام و کشور خود ادا می‌کنیم.»

وی خاطر نشان کرد، فقط یک نکته می‌خواهم بگویم؛ امیدوارم این آرزوی من برآورده شود، خوزستان در همه عرصه‌ها پیشتاز بوده است، علم دانش، تقوا، دینداری در عرصه انقلاب مشروطیت در عرصه ملی شدن صنعت نفت در عرصه انقلاب اسلامی در دفاع مقدس انتظار دارم که خوزستان در 22 خرداد امسال نیز هم از نظر تعداد شرکت کننده هم از نظر تعداد رایی که به موسوی می‌دهد پیشتاز ایران باشد.


نظر شما :