انتخابات ايران و لبنان به هم گره خورده است

۱۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۵ کد : ۴۷۹۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سيد حسن نصر الله گفت: «در صورت پیروزی در انتخابات لبنان، تجهیز ارتش لبنان را به ایران می‌سپارم.»
انتخابات ايران و لبنان به هم گره خورده است

انتخابات لبنان همانند انتخابات ایران نزدیک است. یک هفته دیگر انتخابات سراسری لبنان برای تعیین نمایندگان جدید مجلس برگذار می‌شود. 17 خرداد ماه روز برگزاری انتخابات لبنان است در حالی که پنج روز پس از آن یعنی 22 خرداد انتخابات ایران برگزار می‌شود.

هر دو انتخابات به شدت از سوی ناظران بین‌المللی و کارشناسان و قدرت‌های جهانی به طور دقیق دنبال می‌شود و همه منتظر نتایج این انتخابات هستند. اهمیت این دو انتخابات به اندازه‌ای بالا است که تقریبا قاطبه کارشناسان بر این اعتقادند که در صورت پیروزی جریان وابسته به حزب الله در لبنان و جریان احمدی‌نژاد در ایران، ممکن است منطقه به طور کامل تغییر یابد و خاورمیانه تازه‌ای البته متفاوت با آنچه در امریکا به آن خاورمیانه بزرگ می‌نامند، تشکیل شود.

اهمیت این دو انتخابات به اندازه‌ای است که جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا به خود زحمت می‌دهد تا به بیروت بیاید و به مقام‌های ارشد لبنانی که از متحدان ایالات متحده در لبنان محسوب می‌شوند، قول اعطای سلاح‌های امریکایی به ارزش 500 میلیون دلار برای تجهیز ارتش این کشور بدهد. قولی که نزدیک به دو سال است دولت قبلی امریکا قول آن را داده بود و تا کنون به دلیل فشارهای اسرائیل به آن عمل نشده است.  

در این میان رهبران هر کدام از جریان­ها نیز سخنانی ایراد می‌کنند که بی‌شک بر روند انتخابات تاثیر مستقیم می‌گذارد. سید حسن نصرالله سخنانی ایراد کرد که در نوع خود بسیار مهم است. وی دیروز در یک نطق تلویزیونی گفت: «در صورت پیروزی در انتخابات لبنان، تجهیز ارتش لبنان را به ایران می‌سپارد.»

نصرالله تاکید کرد، غرب و امریکا هیچ وقت ارتش ما را تقویت نظانی نمی‌کنند در حالی که ایران با موشک و هواپیما این کار را برای ارتش ما خواهد کرد. البته ایران همین طوری به ما سلاح نمی‌دهد باید ما به تهران برویم و از ایران بخواهیم که به ما سلاح دهد و من معتقدم آنها خساستی در این زمینه در حق ما نخواهند کرد.

سخنان سید حسن نصرالله، جنجال گسترده‌ای در لبنان و دیگر کشورهای عربی به وجود آورده است. امین جمیل، در این باره گفت: «در صورت وقوع چنین اتفاقی این بدان معنا است که ایران در منطقه پیروز شده و احمدی‌نژاد به آنچه می‌خواسته رسیده است.»

بسیاری پیش­بیبنی می‌کنند، جریان وابسته به حزب الله یا 8 مارس در انتخابات لبنان پیروز شود. در آن صورت این بدان معنا خواهد بود که امریکا یکی از مهم­ترین متحدان خود را از دست داده و در نهایت یکی از حساس‌ترین نقاط خاورمیانه را از دست خواهد داد. این موضوع به ضرر کامل عربستان سعودی و در نهایت کل کشورهای عربی تمام خواهد شد که در آن صورت به دلیل وجود طیف‌های مختلف شیعه، سنی، مسیحی و دروزی در جریان 8 مارس مجبورند به معادله جدیدی تن دهند که بی‌شک تعاریف تازه‌ای را برای منطقه و معادلات موجود در لبنان و منطقه تعریف خواهد کرد.

در این میان نتایج انتخابات در ایران نیز سرنوشت‌ساز است. بی‌شک پیروزی هر کدام از نامزدهای فعلی چه کروبی، چه موسوی، چه محسن رضایی و چه احمدی‌نژاد به این معنی نیست که می‌توانند مسیر نظام و اهداف کلان آن را تغییر دهند اما به هر صورت نوع تعامل آنها کشورهای جهان به ویژه لبنان بسیار مهم و اثرگذار است. می‌توانیم بگوییم، این بار سرنوشت لبنان و ایران در انتخابات به هم گره خورده است. انتخاباتی که سرنوشت آینده خاورمیانه را نیز رقم خواهد زد.     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :