نمى‌خواهيم با استخاره جهان را بسازيم

۱۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۲ کد : ۴۷۹۹ اخبار اصلی
ميرحسين موسوى در اظهارنظرهای تازه خود در جمع جوانان بار دیگر به مقوله رابطه با دنیا، دوستی با کشورها و اداره مطلوب ایران به جای فرض اداره جهان پرداخت تا تفاوت های سیاست خارجی مدنظر خود را با سیاست های دولت محمود احمدی نژاد نشان دهد.
نمى‌خواهيم با استخاره جهان را بسازيم

او در کنگره سراسرى نسل سومى‌ هاى ياریگر خود در مجموعه ورزشى حجاب تهران خطاب به حاضران گفت: ما می خواهیم برنامه‌ريزى، دانش و احترام به علم را احيا کنيم و رابطه‌ اى دوستانه با کشورهاى جهان و منطقه برقرار کنيم.

موسوی بار دیگر به طرح مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور و دشواری های جامعه ایران در رویارویی با تورم 25 درصدی پرداخت و گفت: آمده‌ ايم تا نگاهى دوباره به اقتصاد و فرهنگ خود از زاويه ملى بياندازيم.

در حالی که محمود احمدی نژاد در سخنانش بارها به پیشرفت و افتخارات و اختراعات ملی تکیه می کند، موسوی از احساس ذلت ناشی از عقب افتادگی ها سخن گفت و ادامه داد: احساس ذلت مى‌کنيم وقتى توليد فروکش ‌کند و دانشجوى ما کار پيدا نکند و احساس ذلت مى‌کنيم وقتى دانشجو دنبال آزمايشگاه، توسعه و پيشرفت است اما مجالی پیدا نمی کند.

نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیان اینکه "می بایست با علم و عقل با جهان روبرو شد چنانکه امام خمینی نیز بر این باور بودند" تاکید کرد: نمى‌خواهيم از طريق استخاره جهان را بسازيم. ما گردهم آمده ایم تا دوباره ايران را پيدا کنيم. ما ايرانى هستيم و می خواهیم ايرانى پيشرفته و به دور از دروغ، خرافه و تحجر بسازيم. کاربرد علم و عقل در کنار ايمان مهم است. اگر اينها را جدا کنيم به خرافه و جهل مى‌پيونديم.

وی همچنین میراث عظیم تمدنی ایران را مورد اشاره قرار داد و درباره دو فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: آمده‌ ايم بگوييم که بين ايران و اسلام - اگر برخى فاصله نيندازند - فاصله‌ اى نيست. ما ايران و فرهنگ ايرانى را دوست داريم و‌ فرهنگ ايرانى از فرهنگ اسلامى جدا نيست. نمى‌توانيم با مشکلات ‌خود در جهان روبرو شويم مگر آنکه به هويت ملى و ايرانى مان رجوع کنيم.

موسوی تاکید کرد: آمده‌ايم در سياست خارجى‌ پايگاه ايرانيان را ارتقا دهيم. آمده‌ايم با جهان تعامل کنيم نه آنکه بر جهان مديريت کنيم؛ چرا که اول بايد بتوانيم کشور خودمان را مديريت کنيم. ما آمده‌ ايم با ملت‌ها دوست باشيم چون مديريت جهان از آن ملت‌ها است. آمده‌ ايم تا بگوييم بايد اول بايد ايرانى باشيم تا بتوايم جهانى شويم.

او از طرفدارانش خواست تا در روزهای آینده و مانده به برپایی انتخابات همچنان بيدار باشند و صحنه را خالی نکنند و فضا را برای ترغیب جامعه به سمت شعارهای اصلاح طلبانه آماده کنند.


( ۱ )

نظر شما :