روسیه در انتظار تغییرات ایرانی

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۳ کد : ۴۹۱۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: بیژن ژند شکیبى
گفتاری از بیژن ژند شکیبی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل روسیه در ارتباط با اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مسکو.
روسیه در انتظار تغییرات ایرانی

تنها یک روز دیگر به برگزاری دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده و چشم کلیه کشورهای جهان به ویژه کشورهای هم مرز، همسایه و هم منطقه ایران به چگونگی برگزاری و در نهایت نتیجه این انتخابات است، دیپلماسی ایرانی اهمیت این انتخابات را برای کشورهای همسایه ایران مورد بررسی قرار داده است.

گفتاری از بیژن ژند شکیبی، کارشناس و تحلیل گر مسائل روسیه:
به نظر می‌رسد مسکو پیروزی کاندیدایی غیر از احمدی نژاد را در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران مورد پسند منافع ملی خود می‌داند. از نگاه کرملین با تغییر رئیس جمهور فعلی ایران ضریب حل و فصل تنش‌های ژئوپلوتیک میان تهران و مسکو تقویت می شود، در عین حال روابط دو کشور در شرایط متعادل‌تری ارتقا و بهبود خواهد یافت.

در مسکو این تحلیل بسیار قوت گرفته است که با ریاست جمهوری فردی غیر از آقای احمدی نژاد در ایران، اعتماد بیشتری نسبت به سیاست‌های این کشور در دولت روسیه ایجاد خواهد شد. به این ترتیب کرملین چشم انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات است و امید دارد که فردی غیر از آقای احمدی نژاد روی کار آید.

مسکو سیاست‌هایی را در دست بررسی دارد که در صورت تغییر رئیس جمهور در ایران کارایی داشته باشد. روسیه اعتقاد دارد که تغییر رئیس جمهور کنونی ایران تنش ژئوپلوتیک میان دو کشور را کاهش، اعتماد میان دو طرف را افزایش و محورها و فاکتورهای سیاست خارجی ایران را مشخص‌تر خواهد کرد.

در مسکو این احساس طی چهارسال گذشته قوت گرفته بود که مسیر مشخصی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و تهران هر روز سیاست‌های متفاوتی در ارتباط با مسائل مختلف خارجی و دیپلماتیک اعلام می‌کند. با این شرایط اعتماد به سیاست‌های خارجی ایران خدشه دار و روابط و همکاری‌های حوزه‌های مرتبط با ایران دست خوش تغییر می‌شد. 
 
اکنون کرملین در انتظار رئیس جمهوری است که به روابط استراتژیک تهران و مسکو پایداری ببخشد؛ با مشخص و پایدار شدن سیاست خارجی ایران، روسیه قادر خواهد بود با تهران مناسبات بیشتر و نزدیک‌تری برقرار کند.

بیژن ژند شکیبى

نویسنده خبر


نظر شما :