..نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۲۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۰ کد : ۴۹۵۱ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
..نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

آمريکا خواهان تحقق صلح بين فلسطينيان و اسراييلى‌ها است

فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه پس از ديدار با بشار اسد تاکيد کرد: ما در راستاى عادى سازى کامل روابط بين اسراييل و همسايگان عربش و ادامه مذاکرات با سوريه تلاش مى‌کنيم.

جورج ميچل پس از ديدار با رييس جمهور سوريه در يک کنفرانس خبرى اظهار داشت: سوريه مى‌تواند نقشى حياتى در دستيابى به صلح فراگير در منطقه ايفا کند.

وى افزود: واشنگتن خواهان ايجاد روابط با سوريه بر اساس اصل احترام متقابل و حفظ منافع مشترک است و به مذاکرات با سوريه ادامه خواهد داد.

رایزنی سولانا و موسی درباره روند صلح در خاورمیانه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب با دبیر کل اتحادیه عرب در قاهره دیدار و درباره رویدادهای خاورمیانه با وی رایزنی کرد.

در این دیدار احیای روند صلح، راه حل دودولتی و توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین بحث و بررسی شد.

محمود عباس سرعت بخشيدن به مذاکرات ملى فلسطين را خواستار شد

رييس تشکيلات خودگردان فلسطين تاکيد کرد: ما خواهان ادامه مذاکرات ملى فراگير از آغاز ماه ژوئيه هستيم.

محمود عباس، آمادگى اين تشکيلات را براى ادامه مذاکرات ملى فراگير فلسطين از آغاز ماه ژوئيه تحت نظارت مصر در قاهره و با حمايت اتحاديه عرب اعلام کرد.

کره شمالى نسبت به وقوع جنگ هسته‌اى در شبه‌ جزيره کره هشدار داد

کره شمالى هشدار داده که يک جنگ هسته‌اى را در شبه جزيره کره به راه خواهد انداخت و متعهد شد که برنامه تسليحات هسته‌يى خود را در نقض آشکار تحريم‌هاى سازمان ملل افزايش خواهد داد.

هفته نامه دولتى تونگيل سيمبو در تفسيرى اعلام کرد که آمريکا در حال مستقر کردن ميزان گسترده‌اى از سلاح‌هاى هسته‌اى در کره‌جنوبى و ژاپن است که آنها آماده‌ مقابله با کره شمالى هستند.

کره شمالى کاملا در محدوده‌ تيررس حمله‌ى هسته‌اى آمريکا قرار دارد و شبه جزيره کره در حال تبديل شدن به منطقه‌اى است که احتمال جنگ هسته‌يى در آن در بالاترين سطح در جهان وجود دارد.

تلاش مصر برای توافق بین فتح و حماس

منابع فلسطینی روز شنبه اعلام کردند که مصر در تلاش برای ترغیب کمیته های گفتگوی ملی فلسطینی به عقد یک توافقنامه سازش در روز هفتم جولای 2009 (16 تیر) است. این اولین بار است که مصر دو گروه فتح و حماس را تحت فشار قرار می دهد.

طبق این گزارش به نظر می رسد که این بار تلاش های مصر منجر به عقد یک توافقنامه سازش شود. اگر نمایندگان فتح تمایل خود را برای پذیرفتن حمکرانی حماس در نوار غزه و حماس تمایل خود را برای پذیرفتن حمکرانی فتح در کرانه باختری اعلام کنند، پیشرفتی در نتیجه مذاکرات صلح میان این دو گروه مشاهده خواهد شد.

 آماده تماس با دولت جديد آمريکا هستيم

طاهر نونو، سخنگوى دولت حماس در گفت‌وگو با روزنامه‌ عربستانى عکاظ ضمن رد اخبار منتشر شده مبنى بر تماس‌هاى رسمى بين حماس و آ‌مريکا گفت: با توجه به اينکه لحن دولت جديد آمريکا از دولت قبلى آن کاملا متفاوت است، حماس آماده‌ تماس با دولت جديد آمريکاست.

وى تاکيد کرد: تاکنون هر گونه تماسى که با مقام‌هاى آمريکايى صورت گرفته تماس با مقام‌هاى غيررسمى آمريکايى از جمله جيمى کارتر، رييس‌جمهور اسبق آمريکا بوده است.

 لیبرمن: آماده مذاکره با تمام کشورهای عربی هستیم

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از آمادگی این رژیم برای مذاکرات فوری با تمامی کشورهای عربی خبر داد.

آویگدور لیبرمن دوشنبه شب در لوگزامبورگ ادعا کرد که رژیم صهیونیستی آمادگی دارد تا علی رغم شروط بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کشور فلسطین، با تمامی کشورهای عربی از جمله سوریه مذاکره کند.

بان‌کى‌مون اجراى سريع پيمان منع آزمايش‌هاى هسته‌اى را خواستار شد 

دبيرکل سازمان ملل خواستار فوريت در اجراى معاهده‌ جامع منع آزمايش‌هاى هسته‌اى (CTBT) پس از آزمايش هسته‌اى اخير کره شمالى شد.

بان‌کى‌مون طى بيانيه‌اى که از سوى سخنگوى وى قرائت شد با بيان اينکه از قطعنامه‌ 1874 شوراى امنيت در 12 ژوئن که طى آن از کره شمالى خواسته شده هر چه زودتر اين پيمان را اجرا کند استقبال مى‌کند، گفت: آزمايش هسته‌اى کره شمالى به جامعه بين‌المللى فوريت اجراى بى‌درنگ پيمان CTBT را يادآورى مى‌کند.

دادگاه عالى آمريکا فرجام خواهى پنج جاسوس کوبايى را رد کرد 

دادگاه عالى آمريکا درخواست فرجام خواهى پنج کوبايى محکوم به جاسوسى براى رژيم فيدل کاسترو در سال 2001 را رد کرد.

اين افراد در خصوص اين پرونده‌ى سياسى که توجه بين‌المللى را به خود جلب کرده، خواستار يک محاکمه‌ جديد شده‌اند.

البرادعی: سوريه بايد همکارى و شفافيت کامل داشته باشد        

مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اعلام کرد که از فعاليتهاى هسته‌اى کره‌ى شمالى، ايران و سوريه راضى نيست.

وى از کره‌ شمالى خواست که به روش مواجهه‌ هسته‌اى‌ پايان دهد، از ايران خواست با پيشنهاد آمريکا براى گفت‌وگوى مستقيم موافقت کند و از سوريه نيز درخواست کرد با بازرسان اين آژانس همکارى کند.

توافق اتحاديه ‌اروپا و آمريکا درباره زندانيان گوانتانامو

بنا بر توافقنامه‌اى که ميان اتحاديه اروپا و آمريکا به امضا رسيده است، دولت ايتاليا اعلام آمادگى کرد سه زندانى سابق گوانتانامو را خواهد پذيرفت.

سفیر جدید مصر در عراق تعیین شد

حسام زکی سخنگوی وزارت امورخارجه مصر اعلام کرد: حسنی مبارک رئیس جمهوری این کشور حکم تعیین "شریف شاهین" را به عنوان سفیر مصر در بغداد امضا کرد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه مصر تصریح کرد: طی هفته های آتی فعالیت دیپلماسی، اداری و فنی سفارت مصر در عراق بعد از توقف تقریبا 4 سال از سرگرفته می شود.

اوباما بر اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی تاکید کرد

باراک اوباما روز گذشته در حالی که در یک کنفرانس خبری با حضور رئیس جمهوری کره جنوبی سخنرانی می کرد، گفت: از کره جنوبی دفاع خواهیم کرد تا تحریم های بیشتر علیه کره شمالی اعمال شود.

مجلس نمايندگان آمريکا لايحه‌ بودجه جنگى 106 ميليارد دلارى را تصويب کرد

با تصويب بودجه جنگى ‌١٠٦ ميليارد دلارى در مجلس نمايندگان آمريکا، عملا بودجه‌ جنگى آمريکا از يک مخالفت جانبدارانه شديد در اين مجلس در امان ماند که اقدام مهمى در جهت تامين پول مورد نياز فرماندهان در عراق و افغانستان براى عمليات‌هاى نظامى در ماه‌هاى آتى به حساب مى‌آيد.

اين لايحه بودجه ‌١٠٦ ميليارد دلارى علاوه بر بودجه‌ حدودا ‌٨٠ ميليارد دلارى عمليات‌هاى نظامى، پول مورد نياز يک سرى از ديگر اولويت‌هاى بودجه‌اى نظير ‌٧/٧ ميليارد دلار براى مبارزه با شيوع آنفلوانزا و بيش از ‌١٠ ميليارد دلار براى توسعه و امنيت پاکستان، عراق و کشورهايى نظير مکزيک و گرجستان را تامين مى‌کند.

انتخابات اخیر دموکراسی غرب را به چالشی سنگین دچار کرد

محمود احمدی نژاد گفت: انتخابات اخیر در ایران تمام دموکراسی غرب را به چالش سنگینی کشید.

نظر شما :