پچپچه‌ها/ نمایشگاه غذاهای اسلامی در چین

۰۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۷:۳۹ کد : ۵۲۱۴ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: عامل اقدام علیه امنیت ملی آزاد شد، تعیین خط مشی برای خطیبان جمعه از سوی صداوسیما، پیام تسلیت از نوع موسوى، چین و نمایشگاه غذاهای اسلامی و گلاب چینی جایگزین گلاب ایرانی می شود.
پچپچه‌ها/ نمایشگاه غذاهای اسلامی در چین

عامل اقدام علیه امنیت ملی آزاد شد

با آزاد شدن حسین رسام کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران که پس از انتخابات ایران بازداشت شده بود، هیچ عامل انگلیسی آشوب های اخیر در زندان های ایران نیست.

رسام یکشنبه شب با قرار وثیقه آزاد شده است. عبدالصمد خرمشاهی وکیل وی مبلغ وثیقه را صد میلیون تومان ذکر کرده است.

کمتر سابقه داشته است که متهمین به "اقدام علیه امنیت ملی" اتهامی با این فوریت آزاد شوند ولی درهم ریختن مناسبات خارجی کشور و تهدیدهای اتحادیه اروپا موجب شد تا 9 کارمند ایرانی سفارت انگلیس که بازداشت شده بودند آزاد شوند و وضعیت سفید میان تهران و لندن برقرار شود.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا هم از آزادی حسین رسام ابراز خوشحالی کرده و گفته است که آزادی او يکی از اولویت های وزارت خارجه بریتانیا بوده است.

تعیین خط مشی برای خطیبان جمعه از سوی صداوسیما

پاسخ روابط عمومى سازمان صدا‌وسيما به رسانه ها درباره حذف برخى بخش‌ها در خطبه‌هاى نمازجمعه 26 تیرماه حاوی نکات جالب توجهی است که خوانندگان را با سطح اختیارات این سازمان آشنا می کند.

صدا‌وسيما در پاسخ به اعتراض مخاطبانی که نسبت به سانسور شعارهای ضد روسی و ضد چینی در نماز جمعه گلایه داشتند آورده است: شيوه معمول و حرفه‌اى رسانه در انعکاس خطبه‌هاى نماز جمعه اقتضا مى‌کند به منظور حفظ يکنواختى سخنان خطيبان محترم، پاره‌اى شعارها که مورد تاييد خطيبان محترم قرار نمى‌گيرد، حذف شود و اين درهمه سال‌هاى اخير و براى همه خطيبان محترم بوده است. از آنجا که درج برخى مطالب شبهه‌انگيز در برخى مطبوعات و سايت‌هاى خبرى پيرامون حذف پاره‌اى سخنان خطيب محترم جمعه از سوى صداوسيما موجب تشويش اذهان عمومى شده است، انتظار مى‌رود خطيب محترم نماز جمعه که از موضع عدالت و تقوى به اقامه نماز اهتمام مى‌ورزند خود پيشگام در رفع اين شبهه باشند.

درواقع صداوسیما تلاش می کند با همه اختلاف نظری که میان هاشمی رفسنجانی با سایر خطبا وجود دارد، یکنواختی و همسویی را در میان خطیبان جمعه برقرار کند. ضمنا این سازمان با حذف بخشی از سخنان شبهه آور خطیبان جمعه، قصد دارد به همسویی آنان بپردازد؛ هر چند بهتر است در گام اول خود ایشان از ایراد چنین سخنانی خودداری کنند.

پیام تسلیت از نوع موسوى

در حالی که اغلب مقامات دولتی و برخی نمایندگان مجلس که نزدیک به دولت اند می کوشند تا حادثه توپولوف روسی را نامرتبط با کشور سازنده اش بدانند و آن را برعهده مردگان حادثه – خلبانان – بیندازند، میرحسین موسوی در پیامی این سانحه دلخراش را تسلیت گفته و دولتمردان را به توجه بیشتر در قبال جان انسان ها دعوت کرده است.

نکته جالب این است که موسوی فارغ از بعد حقوقی و رسمی شخصیت خود به دادن این پیام اقدام کرده است.

در بخشی از پيام وی آمده است: مردم ايران نبايد به کرات در معرض چنين حوادث جانگدازى قرار گيرند. تکرار اين‌گونه خسارات جبران‌ناپذير مى‌تواند خطر کم‌ارزش شدن جان گرانبهاى انسان‌ها را در نظر مسوولين و دولتمردان القا نمايد.

چین و نمایشگاه غذاهای اسلامی

دولت چین چند روز بعد از قلع و قمع مسلمانان استان سین کیانگ که به کشته شدن دست کم 150 نفر انجامید، اعلام کرد که در صدد است تا سومین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی و فرآورده های اسلامی را از ششم تا نهم اوت در شهر شی نین مرکز استان چین هایی واقع در جنوب غرب چین برگزار کند.

قرار است سازمان های مربوط به مواد غذایی اسلامی از بیش از 20 کشور جهان در این نمایشگاه حضور یابند.

چین بسیاری از محصولات خوراکی و پوشیدنی کشورهای اسلامی را تولید و صادر می کند ولی در عین حال به لحاظ تکریم مسلمانان و اقلیت های سرزمین خود رفتاری سوال برانگیز دارد.

گلاب چینی جایگزین گلاب ایرانی می شود؟

بار دیگر همزمان با روز مبعث پیامبر اسلام، خانه کعبه با گلاب ایرانی شستشو داده شد. اما خبرهای درگوشی حاکی از این است که امکان استفاده از گلاب تولید چین به جای گلاب ایرانی برای سال های آینده دور از ذهن نیست.

رئيس دفتر شئون الحرمين الشريفين با تقدير از اهداى گلاب هاى ناب ايرانى براى شستشوى خانه خدا گفت: بسيارى از کشورها براى اهداى گلاب اعلام آمادگى کرده اند اما از پذيرش آنها خوددارى کرده ايم و اين افتخارى است براى جمهورى اسلامى ايران که هر ساله گلاب شستشوى خانه خدا را تهيه و اهدا مى کند.

باید دید آیا کشور چین بعد از تولید لوازم عبادی مسلمانان اعم از مهر و چادر و سجاده، گلابی را هم برای شستشوی خانه خدا در اختیار عربستان می گذارد یا خیر.


نظر شما :