دیپلماسی در کلام مسئولان

۰۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۴۳ کد : ۵۲۱۶ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
دیپلماسی در کلام مسئولان

رییس دولت، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس سازمان انرژی اتمی، رهبر انقلاب، رییس قوه قضاییه، وزیر امور خارجه، سفیر ایران در عراق، رییس قوه قضاییه و چند یکی از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

معادلات سياسى که در جهان نوشته شده، يک‌طرفه است

محمود احمدى‌نژاد تاکيد کرد: اگر ما حضور مقتدرانه در عرصه جهانى نداشته باشيم، نمى‌توانيم از حيطه و سيطره تصميم‌گيرى زورگويان خارج شويم. ما ناچار به تعامل با جهان در عرصه‌هاى سياسى و اقتصادى هستيم و اگر بنا باشد که قوانين و مقررات جهان را آن‌ها بنويسند، قواعد بازى در جهان را آنها بنويسند، معيار تشخيص آنها باشند، معناى اين حرف اين است که ما همواره بايد تحت سيطره آنها زندگى کنيم. مقررات اقتصادى و سياسى که آنها بر جهان وضع کرده‌اند، مقررات يک طرفه است، ولى ما نمى‌توانيم با اقتصاد جهانى رابطه خود را قطع کنيم؛ ما مجبور به رابطه اقتصادى هستيم، ولى آنها قوانين را نوشته‌اند و هرگاه از دولت و ملتى خوش‌شان نيايد بلافاصله از طريق سازوکارى که تعيين مى‌کنند، خواسته‌هاى خود را اعمال و به آن کشورها هزينه تحميل مى‌کنند.

وى ادامه داد: در بخش سياسى معادلات سياسى که در جهان نوشته شده، يک‌طرفه است، شوراى امنيت و قوانين که نوشته شده يک‌طرفه و به نفع مستکبرين است و اگر ما در مناسبات جهانى حضور مقتدرانه نداشته باشيم، آنها از اين مناسبات ظالمانه عليه ما استفاده مى‌کنند و مى‌خواهند که خواسته‌هاى خود را به ما تحميل کنند، اگر ما در عرصه جهانى حضور متقدرانه نداشته باشيم همه قوانينى که نوشته‌اند را عليه ما عمل مى‌کنند و اجازه نمى‌دهند که ما ايران را بسازيم؛ بنابراين بايد حضور مقتدرانه در عرصه جهانى داشته باشيم.

نصیحت هاشمی رفسنجانی به دولت چین

آیت الله هاشمى رفسنجانى در بخشى از سخنرانی نماز جمعه نسبت به کشتار اخير مسلمانان در چين نيز ابراز تاسف کرد و گفت: من به دولت چين عرض مى‌کنم که از آنها انتظار مى‌رود بتوانند در مقابل مظالمى که به اين مردم وارد مى‌شود کار درستى انجام دهند.

عده‌اى از نمازگزاران شعار مرگ بر چين سر دادند که هاشمى رفسنجانى گفت: شعار ندهيد. به دلايلى که شما هم مى‌دانيد و شرايط خاصى که در خيابان‌هاى اطراف دانشگاه تهران حاکم است، از شما مى‌خواهم که شعار ندهيد.

وى ادامه داد: ما دولت چين را دولت عاقلى مى‌دانيم که در جهت توسعه کشور و مردم خود کار مى‌کند و برادرانه به آنها نصيحت مى‌کنيم که اين برخوردها به صلاح آن‌ها نيست و بايد به فکر ارتباطات خود با کشورهاى اسلامى باشند و ان‌شاءالله از اين به بعد شاهد ظلمى نسبت به مسلمانان در چين و ديگر کشورها نباشيم.

غرب بايد پرونده‌ هسته‌اى تهران را ببندد

رييس جديد انرژى اتمى ايران گفت که غرب بايد پرونده‌ هسته‌اى تهران را ببندد و به تخاصم خود در قبال تهران پايان دهد.

على‌اکبر صالحى گفت: گفت‌وگوهاى قانونى و فنى درباره‌ پرونده‌ هسته‌اى ايران به پايان رسيده است و جايى براى باز نگه‌داشتن اين پرونده وجود ندارد.

تکذیب خبر تصرف چاه نفتى ايران توسط عراق

سفير ايران در عراق با اشاره به اخبارى مربوط به تصرف چاه نفتى شماره 4 پيچ انگيزه در منطقه عمومى دهلران گفت: بحث تصرف مطرح نبوده و فقط مشکلى پيش آمده بود که حل شده است.

غرب در امور ایران دخالت می کند

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی که به مناسبت روز مبعث برگزار شد، با اشاره به ادعای دشمنان ملت ایران مبنی بر دخالت نکردن در مسائل داخلی کشور افزود: در حالی که دخالت دشمنان به ویژه نقش رسانه‌های آنها کاملاً آشکار است، این ادعا نشان‌دهنده بی‌حیایی است.

وی با یادآوری هشدار چند سال قبل در خصوص نقش برجسته دستگاه های تبلیغاتی و اطلاعاتی استکباری برای مقابله با استقلال ملت ها و منصرف کردن آنان از حرکت در مسیر عزت و استقلال، خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران از رسانه‌های خود، علنا برای گروه های غافل و نادان اغتشاشگر، دستورالعمل چگونگی ایجاد نا امنی ، تخریب و درگیری پخش می‌کنند، و از طرف دیگر مدعی می‌شوند که در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنند، در حالی که آشکارترین دخالت ها را انجام می‌دهند.

بازرسى‌هاى عادى آژانس در ايران بدون هيچ مانعى انجام مى‌شود

على اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با رد ادعاهاى خبرگزارى آسوشيتدپرس آمريکا مبنى بر مشروط کردن فعاليت‌هاى بازرسى بازرسان آژانس از سوى ايران تصريح کرد: بازرسى‌هاى عادى (بازرسان) همچنان ادامه دارد به ويژه اينکه در تاسيسات نطنز اين بازرسى‌ها بدون هيچ مانعى انجام مى‌شود.

نبايد از کنار فاجعه شهادت زن مسلمان مصرى عبور کرد

آيت‌الله هاشمى شاهرودى بر پيگيرى حقوقى و قضايى شهادت زن مسلمان مصرى در آلمان تاکيد کرد و گفت: نبايد از کنار اين فاجعه به سادگى عبور کرد.

رييس قوه قضاييه با بيان اينکه خون اين شهيده مظلومه به ناحق ريخته شده و جهان اسلام از اين فاجعه بسيار نگران و ناراحت است، گفت: تعدى و تجاوز به مردم مسلمان در کشورهاى اروپايى رو به افزايش است و بايد در اين خصوص اقدامى شود.

ما تا ابد منتظر آمریکایی ها نخواهيم ماند

وزیر امور خارجه تصريح کرد: ما به او (باراک اوباما) مى‌گوييم "ما راه را به او نشان داديم، خواه شاکر باشد (و پذيرا شود) يا کفران کند". او بايد راه درست را طى کند و مطمئنا سرنوشت او سرنوشت بوش نخواهد بود. اوباما در اظهاراتش دائما مى‌گويد که سياست‌هاى متفاوت از سياست‌هاى بوش است اما ما نياز به آن داريم که سناريوهاى عملى‌اش را ببينيم. همه حرف‌هاى درست وى و تمام اقدامات عملى و صادقانه آمريکا موجب استقبال ما خواهد بود.

منوچهر متکى در پاسخ به اين سوال که آيا مذاکرات درباره برنامه هسته‌اى ايران به بن بست رسيده است؟ گفت: دولت اوباما چند بار نشانه‌هاى مثبتى را در قبال ايران نشان داد از جمله اين که اوباما چندين‌ بار تمايلش را به انجام گفت‌وگوها با مسئولان ايرانى اعلام کرد اما در قبال واکنش‌هاى ايران شروع به ناجوانمردى کردند که اخيرا هم هيلارى کلينتون ـ وزير امور خارجه آمريکا ـ گفت ما به مساله گفت‌وگوها با تهران پايبنديم اما تا ابد منتظر نخواهيم ماند.

کشورهای غربی جلوی رسانه های ضد انقلاب خود را بگیرند

محمد اسماعیل کوثرى با اشاره به دخالت رسانه‌هاى خارجى در امورات داخلى کشور که در سخنان مقام رهبرى مورد تاکيد قرار گرفته بود، تصريح کرد: رسانه‌هاى خارجى در مواقعى چون حوادث بعد از انتخابات وارد امور داخلى کشور شدند و وقتى ديدند کارى از پيش نبردند اعلام کردند که کارى ندارند، در حالى که اين کار توسط افرادى که تحت پوشش کشورهاى بيگانه هستند انجام مى‌گرفت تا باعث تشنج و اختلاف‌افکنى در بين ملت شود.

اين نماينده اصولگراى مجلس تصريح کرد: اگر آنها مى‌گويند که مى‌خواهند با ايران ارتباط داشته باشند بايد در عمل نشان دهند و جلوى رسانه‌هاى خود را که در اختيار ضدانقلاب گذاشته‌اند بگيرند؛ نه اينکه در جهت سازمان‌دهى و استمرار درگيرى در داخل کشور برنامه‌ريزى کنند.


نظر شما :