نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۰۲ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۵۵ کد : ۵۲۲۴ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان. نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته


59 کشته و زخمی در انفجارهای اندونزی

 

 وقوع انفجارهای مهیب در اندونزی 59 کشته و زخمی برجا گذاشت.

اين دو انفجار در دو هتل شهر جاکارتا پایتخت اندونزی اتفاق افتاد. فاصله این دو انفجار پنج دقیقه بود. این دو انفجار در هتل ریتز کارلتون مناره سلطان و هتل ریتز کارلتون مناره اوتارا رخ داد.

درخواست فرستاده آمريکا از کره شمالى

ديپلمات ارشد آمريکا در امور آسياى شرقى با درخواست از کره شمالى براى پايان دادن به برنامه‌هاى هسته‌اى‌اش گفت: هنوز براى بازگشت کره شمالى به مذاکرات بين‌المللى خلع سلاح هسته‌اى دير نشده است.

کورت کمپبل، معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور شرق آسيا و اقيانوسيه همچنين اظهار داشت: ساير اعضاى مجامع بين‌المللى بايد همزمان با جستجوى راه‌هاى موجود براى ازسرگيرى مذاکرات از اعمال تحريم‌هاى سازمان ملل عليه کره شمالى اطمينان يابند.

آمريکا آمادگى خود را براى گفت‌وگو با کره شمالى اعلام کرد

نماينده ارشد آمريکا در امور آسيا گفت: واشنگتن آماده گفت‌وگو با کره شمالى بر اساس شرايط درست و مناسب مى‌باشد اما از تحريم‌هاى سازمان ملل براى مجازات پيونگ يانگ به دليل آزمايش‌هاى موشکى و هسته‌يى‌ اين کشور حمايت مى کند.

دیدار مسئولان فتح و حماس در قاهره

هیئت های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و فتح روز شنبه در راستای تلاش برای دستیابی به آشتی ملی در قاهره با یکدیگر دیدار کردند.

عزام احمد، رئیس فراکسیون جنبش فتح در مجلس قانون گذاری فلسطین پس از این نشست گفت فتح به ادامه روند آزادی زندانیان پایبند است.

عزت الرشق، یکی از دو نماینده هیئت جنبش اسلامی حماس در این مذاکرات نیز گفت حماس از فتح خواسته است یک هزار زندانی یا حداقل اکثر آنها را قبل از هر توافقی آزاد کند.

کرزاى: غرب استراتژى تازه‌اى براى افغانستان ارائه دهد

رييس‌جمهور افغانستان از جامعه غرب خواست استراتژى تازه‌اى براى کشورش ارايه دهد. به عقيده وى افزايش نيرو لزوما باعث بهبود اوضاع امنيتى نخواهد شد.

کرزى گفت: فکر نمى‌کنم که افزايش نيرو پاسخگوى اين مشکل باشد. ما به تمرکز و يافتن راه‌هاى ديگر جهت شکست تروريسم و ايجاد صلح نيازمنديم. ما بايد وارد مذاکره شويم. بايد طالبانى‌هايى را که تمايل دارند به کشور بازگردانيم. کسانى که از ترس يا طمع ورزى و يا حتى اشتباهى که ما مرتکب شده‌ايم به طالبان پيوسته‌اند. آنها بخشى از اين کشور هستند و بايد بازگردند.

رييس‌جمهور افغانستان همچنين از سخنان هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا مبنى بر پيشنهاد مذاکره به شبه نظاميان طالبان که خشونت‌ها را کنار بگذارند، استقبال کرد و گفت: ما سال هاست که در اين باره صحبت مى‌کنيم اما حمايت و يا درک درستى از سوى متحدانمان شاهد نبوده‌ايم. اما در حال حاضر دولت جديد تمايل بيشترى به انجام مذاکرات صلح نشان مى‌دهد.

تارو آسو پارلمان ژاپن را منحل کرد

تارو آسو نخست وزير ژاپن پارلمان اين کشور را منحل و اعلام کرد که انتخابات عمومى زودتر از موعد در تاريخ 30 اوت سال جارى برگزار خواهد شد.

آسو پس از شکست حزب ليبرال دموکرات ژاپن در انتخابات محلى توکيو خواستار برگزارى انتخابات زود هنگام شده بود. صبح روز سه شنبه 21 ژوئيه کابينه تحت رهبرى آسو نيز با طرح وى مبنى بر برگزارى انتخابات زود تر از موعد موافقت کرد.

هند و آمریکا توافق نامه دفاعی و هسته ای امضا کردند

وزیر امور خارجه آمریکا از امضای توافقنامه های هسته ای و دفاعی میان واشنگتن و دهلی نو خبر داد.

هیلاری کلینتون گفت: هدف از عقد توافقنامه "نظارت بر کاربرد نهایی" فروش تسلیحات هسته ای آمریکا و گسترش همکاری های نظامی است و طبق این توافقنامه جنگ افزارهای پیشرفته آمریکا به کشور ثالثی فروخته نخواهد شد.

فرستاده‌ ويژه‌ آمريکا راهى منطقه مى‌شود

جورج ميچل فرستاده‌ ويژه‌ آمريکا، قرار است ظرف چند روز آينده به منطقه سفر کند.

ميچل قرار است در سفر به خاورميانه از سرزمين‌هاى اشغالى، سرزمين‌هاى فلسطينى و برخى ديگر از کشورهاى منطقه از جمله بحرين ديدار کند.


نظر شما :