سفر مالکی به امریکا و زمزمه های تغییر مفاد توافق‌نامه

۰۵ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۹ کد : ۵۲۴۰ اخبار اصلی
نخست وزیر عراق در واشنگتن و در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا گفت: «در صورت ضرورت برای حفظ امنیت عراق نظامیان امریکایی پس از سال ۲۰۱۱ نیز باید در خاک عراق حضور داشته باشند.»
سفر مالکی به امریکا و زمزمه های تغییر مفاد توافق‌نامه
سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به ایالات متحده همانند تمام سفرهای مقام های ارشد عراقی به واشنگتن از اهمیت بالایی برخوردار است. این بار نیز سفر مالکی به عراق پر اهمیت بود و در جریان آن او با مقام های ارشد امریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا بحث های مهم و جدی ای را مطرح کرد. شاید در بحبوحه اتفاقات کنونی خاورمیانه که تحولات ایران و اتفاقات صلح خاورمیانه بر آن سایه افکنده، این سفر بر خلاف گذشته چندان در رسانه های جهانی به ویژه خاورمیانه پر اهمیت جلوه داده نشد، اما تقاضاهایی که مالکی در این سفر از مقام های امریکایی خواسته باعث نشد تا از اهمیت بالای این سفر کاسته شود. در این دیدارها نخست وزیر عراق تنش‌ها‌ی فزاینده‌ قومی میان مردم کرد و عرب را برای کشورش خطرناک دانست و گفت: «در صورت ضرورت برای حفظ امنیت عراق نظامیان امریکایی پس از سال ۲۰۱۱ نیز باید در خاک عراق حضور داشته باشند.»

 این در حالی است که بر اساس توافق نامه امنیتی که میان امریکا و عراق در آخرین روزهای حضور جورج بوش در کاخ سفید امضا شده، سربازان امریکایی باید تا سال 2011 به طور کامل خاک عراق را ترک کنند.

نخست وزیر عراق در امریکا تاکید کرد، یکی از مناقشه­های موجود میان کردها و عرب‌ها خطوط مرزی میان استان‌های عراق است. ما هنوز نتوانستیم بر سر این مسئله با کردها به توافق برسیم و این می تواند عواقب وخیمی برای امنیت و استقلال عراق به دنبال داشته باشد.

وی مسئله تقسیم درآمدهای نفتی را از دیگر چالش های موجود در عراق دانست و ضمن کمک خواستن از امریکایی ها برای حل این موضوع بر غلبه بر این تنش تأکید کرد.

ظاهرا مالکی در دیدارهایش با امریکایی ها طرح آشتی ملی که امریکایی ها بر انجام آن پافشاری می کنند را چندان مناسب ندانسته و به مشکلات و ضعف هایی که این طرح در درون خود دارد اشاره هایی کرده است. او به اطلاع مقام های عراقی رسانده است که در صورتی که قرار باشد منطبق با درخواست های امریکا طرح آشتی ملی اجرا شود، عواقب وخیمی برای عراق و دموکراسی نوپای آن وجود خواهد داشت و در آن صورت ممکن است امریکا در عراق متحمل شکست های غیر قابل باوری شود.

مالکی با مطرح کردن این مسائل و مشکلات پیش روی مرتبط با آنها سپس به حضور نیروهای نظامی امریکایی در عراق اشاره کرد و گفت: «طبق توافقی که میان دو کشور در ماه نوامبر گذشته صورت گرفته است، حضور نظامی امریکا در عراق در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ به پایان می‌رسد. ولی اگر نیروهای نظامی عراقی به آموزش و حمایت بیشتر نیاز داشته باشند، آنگاه باید بر اساس نیازهای کشور این تاریخ را مورد بازبینی قرار داد.»

این در حالی است که مالکی یکی از سرسخت ترین چهره های عراقی بود که بر خروج سریع نیروهای امریکایی از خاک کشورش تاکید داشت و به مقام های ارشد امریکایی خصوصا تازه واردان کاخ سفید دائما قول مساعد می داد که زمینه های لازم برای خروج هر چه سریعتر نیروهای امریکایی از خاک کشورش را مهیا خواهد کرد. سخنان مالکی در میان امریکایی ها آن هم چند روز پس از وقوع انفجارهای خونین در عراق و از طرف دیگر پررنگ شدن اختلاف های قومی و سیاسی میان عراقی ها به خصوص میان کردها و دیگر اقشار این کشور، نشان از آن دارد که عراقی ها از خروج نیروهای امریکایی در مدت زمان کوتاه باقی مانده به شدت واهمه دارند. همان طور که جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و یکی از رهبران کرد نیز اشاره کرده، خروج نیروهای امریکایی باید به تدریج و با مهار تمام خطرات احتمالی علیه امنیت ملی و سیاسی عراق صورت گیرد. خطر نفوذ دیگر کشورهای منطقه و همسایه عراق در پی خروج نیروهای امریکایی و تغییر احتمالی موازنه سیاسی در این کشور در پی این نفوذ از دیگر مواردی است که مقام های ارشد عراقی به شدت از آن هراسانند. به اعتقاد جریان های سیاسی عراق برخی کشورهای منطقه برای پر کردن جالی خالی امریکایی ها پس از سال 2011 دندان تیز کرده اند و منتظرند در فرصت مناسب مجددا جریان مرده قبل از سال 2003 را احیا کنند.

اما ظاهرا اظهارات مالکی چندان تغییری در عزم باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای خروج نیروهای کشورش از عراق نداده است. وی در دیدار با مالکی بار دیگر تاکید کرد، نیروهای نظامی امریکا در تاریخ توافق شده در توافق­نامه امنیتی خاک عراق را ترک خواهند کرد.

قرار است تمامی واحدهای رزمی تا پایان ماه اوت ۲۰۱۱ از عراق خارج شوند و فقط حدود ۵۰ هزار سرباز امریکایی در عراق بماند که وظیفه آنها نیز صرفا پشتیبانی از نیروهای نظامی عراقی است. در اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی ارتش امریکا پایگاه‌های اصلی خود در شهرهای بزرگ را خالی کرد.

خروج نیروهای امریکایی از عراق یکی از شعارهای اصلی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری کشورش در ماه های پایانی سال 2008 بود. او قصد ندارد از این شعار پررنگ انتخاباتی خود عدول کند. ظاهرا امریکایی ها وضعیت فعلی حاکم بر عراق را به عنوان سند پیروزی خود در عراق می دانند و قصد دارند ادامه روند سیاسی در آن کشور را به عهده خود عراقی­ها بگذارند.


نظر شما :