پای اروپایی‌ها هم به مسئله زندانیان سیاسی ایران کشیده شد

۰۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۲:۱۰ کد : ۵۲۵۱ اخبار اصلی
مدیر کل اروپا در وزارت امور خارجه آلمان مدعی شد،اگر فشارها و سرکوب‌ها علیه معترضان به نتیجه اعلام ‌شده‌ انتخابات ریاست جمهوری پایان نگیرد، اروپا رویکرد سخت‌تری در قبال دولت ایران در پیش خواهد گرفت.
پای اروپایی‌ها هم به مسئله زندانیان سیاسی ایران کشیده شد

مسئله زندانیان سیاسی دستگیر شده پس از انتخابات ریاست جمهوری رفته رفته به سمتی می رود که موضوع روز اخبار ایران باشد. اهمیت این مسئله روز به روز گسترده­تر می­شود به گونه­ای که شاهد ورود چهره­های اصلی نظام برای حل این مسئله هستیم. اگر تا یک هفته پیش این چهره­های بارز اصلاح طلب بودند که تنها در این مسئله صحبت می­کردند و برای حل آن به دنبال راهکاری می­گشتند، اکنون این مسئله ابعاد وسیعتری به خود گرفته و از نمایندگان مجلس تا دفتر مقام معظم رهبری همگی وارد این موضوع شده­اند. روز گذشته مقام معظم رهبری دستور دادند که یکی از بازداشتگاه­های کشور که از معیارها و استانداردهای لازم برخوردار نیست، تعطیل شده و زندان دیگری به جای آن ساخته شود. در همین رابطه آیت الله محمود شاهرودی رئیس قوه قضائیه ایران دستور داده است که تکلیف موضوع زندانیان سیاسی که در پی حوادث اخیر کشور بازداشت شده­اند، ظرف یک هفته روشن شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دستور تشکیل گروه ویژه­ای را داده تا وضعیت زندانیان حوادث اخیر را مورد بررسی قرار دهد. این گروه که نمایندگان مجلس نیز در آن عضویت دارند روز دوشنبه 5 مرداد به زندان اوین و یکی دیگر از زندان­های کشور رفت و گزارشی از بازدید خود را به اطلاع رئیس مجلس رساند.

پیش از این و در خطبه های نماز جمعه 27 تیر ماه علی اکبر هاشمی رفسنجانی دبیر تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی روزهای اخیر با هدف بازگشت اعتماد به مردم شده بود. 

اما ظاهرا این مسئله که رفته رفته به دغدغه اصلی چهره­های بارز نظام تبدیل شده، مورد توجه کشورهای غربی و اروپایی نیز قرار گرفته است.

در حالی که هنوز ابعاد این موضوع مشخص نشده و بسیاری از شنیده­ها از درون زندان­ها صرفا شایعاتی است که رسانه­های خارجی نیز به آن دامن می­زنند، برخی منابع خبری گزارش داده­اند که اتحادیه اروپا به دلیل آنچه نقض گسترده حقوق بشر در ایران نامیده، قصد دارد فشارهای دیپلماتیک خود را بر ایران افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دیوچه وله، اعضای اتحادیه اروپا مدعی هستند که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، حقوق بشر به طور گسترده­ای در ایران نقض شده و به همین دلیل خواهان افزایش فشارهای دیپلماتیک علیه تهران هستند.

این تقاضا پس از نشست وزرای امور خارجه اعضای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه 5 مرداد در بروکسل اعلام شده است.

در این نشست همچنین اعضای اتحادیه اروپا بار دیگر به دستگیری‌های گسترده در ایران، از جمله بازداشت دانشجوی فرانسوی کلوتیلد رایس به جرم جاسوسی اعتراض کردند.

کلوتیلد رایس 23 ساله، معلم زبان فرانسوی دانشگاه اصفهان بود که پس از شرکت در تجمعات اعتراضی مردم اصفهان پس از انتخابات ریاست جمهوری در حالی که با تلفن همراهش مشغول فیلم برداری از تجمع بود، دستگیر شد. جمهوری اسلامی ایران وی را متهم کرده که با فیلم برداری از تجمعات غیر قانونی و ارسال آن به خارج از کشور قصد جاسوسی داشته است.

گونتر گلوزر، نماینده آلمان در این نشست تاکید کرد، دولت ایران تعهدات بین‌المللی در مورد رعایت حقوق شهروندان خود را پذپرفته است و اکنون متعهد به اجرای مفاد این تعهد نامه‌هاست.

کارل بیلدت، وزیر امور خارجه‌ سوئد نیز مدعی شد، اتحادیه اروپا موضع خود را در مورد نقض حقوق بشر در ایران مشخص‌تر خواهد کرد. سوئد در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

با این حال نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا تأکید کردند، اعضای این اتحادیه روابط دیپلماتیک خود را با دولت ایران قطع نمی‌کنند و به مذاکره با تهران ادامه خواهند داد.

به گفته‌ گونتر گلوزر مدیر کل امور اروپا در وزارت امور خارجه‌ آلمان، مسائل مهم منطقه‌ای مانند همکاری برای برقراری ثبات در افغانستان، پاکستان یا عراق و همچنین ادامه‌‌ فعالیت­های هسته­ای ایران از جمله موارد مهمی است که اتحادیه اروپا مایل است همچنان بر سر آنها گفت‌وگو کرده و آنها را به نتیجه برساند.

به گفته‌ گونتر گلوزر دولت ایران می‌بایست اعتماد جامعه‌ بین‌الملل را با ارائه شواهد معتبری مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته­ایش به خود جلب کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه­های هسته­ایش تاکید داشته است.

گلوزر قبل از نشست اتحادیه نیز به خبرنگاران مدعی شده بود، اگر فشارها و سرکوب‌ها علیه معترضان به نتیجه اعلام‌شده‌ انتخابات ریاست جمهوری پایان نگیرد، اروپا رویکرد سخت‌تری در قبال دولت ایران در پیش خواهد گرفت.

این در حالی است که ایران هم­گام با کشورهای اسلامی از نقض حقوق بشر در اروپا که با کشته شدن الشربینی زن محجبه مصری مقیم آلمان به اوج خود رسید، شکایت دارد و از مقام­های اروپایی خواسته است نسبت به این اقدام بی­تفاوت نباشند.

پیش از این و در اوج بحران­ پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، زمانی که کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران بازداشت شدند، کشورهای اروپایی تهدید کردند که در اعتراض به این حرکت ایران سفرای خود را از تهران فرا خواهند خواند. اتفاقی که به دلیل عدم موافقت برخی از اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و ایتالیا تا کنون محقق نشده است.


نظر شما :